Massa plutonium

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 510

Massa plutonium

Stel ik heb een glazen koker van 2 kg waar geen enkel deeltje kan uit ontsnappen. In deze koker leg ik een stuk plutonium van exaxt 1 kg. Vervolgens leg ik de glazen koker inclusief het stuk plutonium op een weegschaal. De weegschaal zal nu op exaxt 3 kilo staan. Na verloop van tijd zal het plutonium vervallen, waarbij energie vrij komt. Zal de weegschaal nu nog steeds 3 kilo uitslaan, of minder?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Massa plutonium

Bedoel je met "er kan geen deeltje uit ontsnappen" dat er ook geen fotonen uit kunnen?

Zo nee, dan zal hij wel 3 kilo aangeven. Maar aangezien het glas is kan er waarschijnlijk wel licht door naar buiten, dus in dat geval geeft hij straling en weegt hij een hééél klein beetje minder dan 3 kg.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 510

Re: Massa plutonium

Oke, bedankt :shock: Maar stel dat er ook geen straling uit kan ontsnappen. Blijft de weegschaal dan wel op 3kg staan? Maar waarom kan je dan niet zeggen dat energie een massa heeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Massa plutonium

Dan zal de koker een beetje opwarmen door het verval en die warmte wordt doorgegeven aan de buitenlucht. Dus zal de koker iets minder wegen.

Tuurlijk heeft energie massa. Kijk maar naar E=mc². Een warm strijkijzer weegt iets meer als een koud strijkijzer. Een bewegend voorwerp wegt meer als een stilstaan (dat is relatief maar kom). Zelfs een lichtstraal heeft massa en zal dus een kracht uitoefen op andere voorwerpen. Zelfs fotonen hebben massa. Ze heben aleen geen rustmasa.

Reageer