Benodigde kracht voor een blauwe plek

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Benodigde kracht voor een blauwe plek

Ik ben bezig met een onderzoek voor natuurkunde, maar ik heb daarvoor de benodigde kracht nodig waarmee je een bloeduitstorting krijgt. Ik wist niet of ik het hier of bij natuurkunde moest posten, maar het gaat denk ik vooral om de biologie in dit geval.

Zeg je slaat iemand, hoeveel kracht zou je dan nodig hebben om een blauwe plek te veroorzaken? Ik heb al geprobeerd met google, maar er is niets te vinden wat daarover gaat, dus ik dacht, misschien dat hier iemand er nog iets over weet.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Benodigde kracht voor een blauwe plek

Het heeft niet alleen met kracht te maken, maar ook met oppervlak. Een veelgehoorde parallel: Een licht meisje met naaldhakken aan oefent meer druk op de vloer dan een man van 200 kilo blootsvoets.

Je kunt je voorstellen dat als ik met mijn vlakke hand op je arm sla, er minder druk wordt uitgeoefend dan wanneer ik je (met dezelfde kracht) sla en ik raak je met alleen mijn knokkels.

Probleem twee: iedereen is weer anders.

[flauwe mode]

je kunt natuurlijk je eigen lichaam in dienst van de wetenschap stellen...

[/flauwe mode]
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Benodigde kracht voor een blauwe plek

En dan zijn er nog bijkomende factoren zoals een tekort aan vitamine C of het gebruik van aspirine... En bloeduitstortingen worden ingedeeld volgens ernst.

Heb je al in het Engels en met meer medische termen gezocht, of op oorzaak ("kneuzing bloedvaatjes" o.i.d.)?

Reageer