[Wiskunde] Differentiaalvergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 609

[Wiskunde] Differentiaalvergelijking

Hallo iedereen

Kan iemand mij eens zeggen als mijn uitwerking juist is pas ik de juiste rekenregels toe?

Hier mijn opgave met uitwerking de onbekenden geven rare waarden

Afbeelding

Met vriendelijke groeten

Kan iemand eens kijken als mijn uitwerking juist is

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Differentiaalvergelijking

Op het eerste zicht zie ik geen fouten, buiten wat slordigheden (een L vergeten, opeens de variabele x in plaats van s). Daarna schrijf je je voorstel voor splitsing in partiële breuken. De breuk met teller A heeft noemer s en krijgt dus een factor (s-3)² wanneer je terug op gelijke noemer zet, dat kwadraat ben je vergeten. Bij B vergeet je ook een factor s-3, Bij C moet inderdaad alleen s staan.
Stef31 schreef:Kan iemand mij eens zeggen als mijn uitwerking juist is pas ik de juiste rekenregels toe?

(...)

Met vriendelijke groeten

Kan iemand eens kijken als mijn uitwerking juist is
Je hoeft dat toch niet te herhalen? Een keer vragen is genoeg... :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 609

Re: [Wiskunde] Differentiaalvergelijking

Kan je eens de verbeterde versie geven zie het niet want ik fout heb gedaan

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Differentiaalvergelijking

Zet het linkerlid van onderstaande uitdrukking eens terug op gelijke noemer:
\(\frac{A}{s} + \frac{B}{{s - 3}} + \frac{C}{{\left( {s - 3} \right)^2 }} = \frac{?}{{s\left( {s - 3} \right)^2 }}\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 609

Re: [Wiskunde] Differentiaalvergelijking

Hallo

Ik heb nu een nieuwe oplossing van die oefening kan je eens zien als die juist is:

Hier mijn nieuwe oplossing:

==================

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Differentiaalvergelijking

Volgens mij begrijp je niet goed wat je moet doen, dit is elementair rekenen met breuken.

Om twee breuken a/b en c/d op gelijke noemer te zetten, zoek je een gemeenschappelijke noemer.

Dat is het kleinst gemeen veelvoud van de noemers, in mijn voorbeeld is dat bd, dat is de noemer.

Om a/b op noemer bd te krijgen, vermenigvuldig je teller en noemer met d (niet b), dus: ad/(bd).

Op dezelfde manier vermenigvuldig je c/d met b/b zodat je cb/(bd) krijgt, nu zijn de noemers bd.

Optellen is dan eenvoudig: a/b + c/d = ad/(bd) + cb/(bd) = (ad+bc)/(bd), nu is het één breuk.

Zorg eerst dat je dit elementair voorbeeld goed begrijpt voordat je verder gaat met jouw oefening.

De gemeenschappelijke noemer is hier s(s-3)². De breuk A/s heeft enkel een s, dus (s-3)² ontbreekt.

Je vermenigvuldigt teller en noemer dus met (s-3)², zodat A/s gelijk is aan A(s-3)²/(s(s-3)²), zie je?

Zo zal je B moeten vermenigvuldigen met s(s-3) en C alleen met s, controleer zelf waarom dit zo is.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer