Zou/zal/zul?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 107

Zou/zal/zul?

Wat is het verschil tussen:

'Zou je dat niet willen?'

en

'Zal je dat niet willen?'

en

'Zul je dat niet willen?'

Is er uberhaupt wel een verschil? En zo ja, wanneer mag je 'zou' gebruiken en wanneer mag je 'zal' gebruiken?
This old world still looks the same.

Gebruikersavatar
Berichten: 179

Re: Zou/zal/zul?

Het werkwoord is zullen.

Verleden tijd: zouden, maar ook als mogelijkheid tot in dit geval willen: Zou je dat niet willen?

Zal je dat niet willen is nooit goed (Zelfde als bij kunnen, 1e en 3e persoon enkelvoud wel, 2e persoon niet)

Zul je dat niet willen, kan ook een mogelijkheid zijn maar dan in de toekomst. Wordt niet gebruikt, maar kan technisch wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Zou/zal/zul?

Zal je dat niet willen is nooit goed (Zelfde als bij kunnen, 1e en 3e persoon enkelvoud wel, 2e persoon niet)
Dit lijkt me niet te kloppen. Zie ook de link die TD gaf in het andere topic.

Berichten: 8.614

Re: Zou/zal/zul?

Zoals ypsilon al opmerkte is er geen direct verschil (alhoewel er soms een kleine betekenisnuance bestaat; zie ook ypsilons link) tussen "Zal je dat niet willen?" en "Zul je dat niet willen?". Er is wel een verschil met 'zou', dat ten eerste in een andere tijd staat en ten tweede op een andere manier gebruikt wordt.

PS: Ik vind het nogal rare zinnen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Zou/zal/zul?

Met "doen" zouden de voorbeelden misschien iets duidelijker zijn. Maar ik zou nog steeds problemen hebben om de nuances uit te leggen, dat gaat meer op het gevoel bij mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 179

Re: Zou/zal/zul?

Zien jullie, dat taal leeft?

Ik ben nog van die generatie, die het op school uitentreure heeft moeten oefenen. Dat van de 1e en 3e persoon bij dergelijke niet concrete werkwoorden bedoel ik dan (er is een naam voor zulke werkwoorden, maar die weet ik niet meer). De informele mogelijkheden waren er nog niet. Goed, dat ze er zijn.

Ik heb me op dit forum ingeschreven om mijn nederlands niet te vergeten. Nu blijkt, dat ik ook via dit forum de nieuwe mogelijkheden kan leren. Bedankt!

Reageer