[natuurkunde] transformatoren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

[natuurkunde] transformatoren

Stel je hebt een gesloten kring met een DC bron,een schakelaar een spoel en een weerstand.. als ik die schakelaar nu sluit dan komt de stroom in de kring met moeite op gang door de spoel..

Als ik hetzelfde doe maar ik vervang de spoel door een transformator waar aan de secundaire kant ook gewoon een weerstand zit dan gaat de stroom in mijn primaire kring geen moeite hebben om z'n volle kracht te komen en toch bestaat de transfo uit een spoel.. hoe komt dit?

grt,

Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: [natuurkunde] transformatoren

Ik snap je vraag niet helemaal. Waar zit die weerstand aan de secundaire van je transformator? Hoe is de transfo voor de rest geschakeld met je kring?

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [natuurkunde] transformatoren

wel als ik volgende schema bekijk:

Afbeelding

hierin gaat de stroom geleidelijk aan stijgen door de tegenwerking van het spoel

maar als je nu volgend schema bekijkt met een transfo:

Afbeelding

dan valt het me op dat de stroom niet meer zoveel moeite moet doen om z'n (snelheid) te bereiken.

Hoe komt dit dan?

grtn,

Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: [natuurkunde] transformatoren

Je zegt dat de bron een DC spanning levert, maar DC is helemaal niet transformeerbaar. Een transformator werkt alleen bij wisselspanning.

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [natuurkunde] transformatoren

hm owkay, da's een fout dat ik dus geen 2 keer ga maken :D en het verklaard al direct een hele boel :D
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [natuurkunde] transformatoren

Ik lees net in mijn cursus dat de zelfinductiespanning in een spoel altijd meegaand is met de stroom door die spoel. Ik kan me dit goed voorstellen want als ik de schakelaar uitzet gaat de spoel altijd trachten de stroom aan te houden.. maar wat ik niet snap is dat deze dan bij het inschakelen van de stroom het de stroom net moeilijker maakt om op gang te komen?
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: [natuurkunde] transformatoren

De spanning-stroom karakteristiek wordt gegeven door:

v = L d(i)/d(t).

Neemt de stroom snel toe en is dus de afgeleide van de stroom groter dan nul, is de spanning over de spoel ook groter dan nul. Neemt de stroom snel af dan is de tijdsafgeleide van de stroom kleiner dan nul en is de spanning over de spoel kleiner dan nul. De spoel probeert het veranderen van de stroom tegen te werken door een spanning over zijn klemmen te zetten, tegengesteld aan de stroomverandering.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] transformatoren

RaYK schreef:Ik lees net in mijn cursus dat de zelfinductiespanning in een spoel altijd meegaand is met de stroom door die spoel

Ik kan me dit goed voorstellen want als ik de schakelaar uitzet gaat de spoel altijd trachten de stroom aan te houden.. .
het woordje altijd klopt hier niet. dit geldt wel als ik de schakelaar uitzet
maar wat ik niet snap is dat deze dan bij het inschakelen van de stroom het de stroom net moeilijker maakt om op gang te komen?
en hier werkt die zelfinductiespanning dus net andersom.

Ht is niet zo dat die zelfinductiespanning met de stroom of tegen de stroom werkt.

De zelfinductiespanning werkt de verandering in de stroomsterkte tegen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [natuurkunde] transformatoren

ah ok, nu snap ik het :D
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] transformatoren

En dan het tweede deel van de vraag, over de transformator.

Een trafo transformeert niet alleen stroom en spanning, maar ook impedantie. De 100 ohm aan de uitgang van de trafo kun je volgens het kwadraat van de trafoverhouding omzetten naar de primaire kant, waardoor je daar alleen nog maar ohmse weerstand overhoudt.

En dat het hier om DC gaat verandert daar niks aan, er is sprake van stroomverandering, en die heeft invloed op de trafo.

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: [natuurkunde] transformatoren

En dat het hier om DC gaat verandert daar niks aan, er is sprake van stroomverandering, en die heeft invloed op de trafo.


Enkel op het moment dat je de schakelaar inschakelt verandert de stroom dus enkel in deze korte periode (inschakelen plus overgangsverschijnsel) zal de transformator de spanning transformeren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] transformatoren

Dat zeg ik, als de stroom verandert. En aangezien de secundaire weerstand er aan hangt reageert de trafo niet als smoorspoel maar als impedantieomvormer, waardoor het inschakelverschijnsel heel kort duurt.

Als de stroom eenmaal stabiel is, is van de trafo alleen nog maar de ohmse weerstand van de primaire van belang. De rest is dan "onzichtbaar" geworden.

Reageer