Oneindig

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 94

Oneindig

Hoi, een kort vraagje. Zitten er tussen het getal 1 en 2 een oneindig aantal getallen?
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 99

Re: Oneindig

ja hoor, als je de verzameling rationele getallen bekijkt bijvoorbeeld, zitten er tussen elke 2 willekeurige getallen oneindig veel getallen.

Bijvoorbeeld: 1 + 1/1, 1 + 1/2, 1 + 1/3, etc
Raga

Berichten: 8.614

Re: Oneindig

M.i. wel.

EDIT: Raga was sneller.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oneindig

Er zitten geen natuurlijk getallen meer tussen, maar wel (bijvoorbeeld) oneindig veel rationale of reële getallen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Oneindig

Of iets formeler: Neem twee getallen a en b uit de reële verzameling die tussen 1 en 2 liggen. Dan is er altijd een getal c uit de reële verzameling te vinden waarvoor geldt:

a < c < b

Er is vast wel een sluitend wiskundig bewijs hiervoor (TD?), maar ik ben nu eenmaal geen wiskundige
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oneindig

Per constructie: c = (a+b)/2 :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 99

Re: Oneindig

Wat kan het soms toch simpel zijn :D
Raga

Gebruikersavatar
Berichten: 77

Re: Oneindig

als je gewoon al denkt hoeveel getallen je niet achter een komma kunt zetten .......

dan zitten er idd oneindig veel getallen tussen 1 en 2
Te weten wat men weet en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Berichten: 2.746

Re: Oneindig

sterker nog, tussen twee verschillende reele getallen liggen er oneindig veel andere getallen.

Berichten: 308

Re: Oneindig

En nog sterker: de reële getallen zijn uncountable: nog oneindiger dan de oneindige, maar countable, verzameling der natuurlijke getallen: http://en.wikipedia.org/wiki/Cantor's_diagonal_argument

Berichten: 2.746

Re: Oneindig

overaftelbaar in het nederlands.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oneindig

Maar dat is de essentie niet wat deze vraag betreft. Tussen 1 en 2 zitten ook oneindig veel rationale getallen, en die zijn net zoals de natuurlijke getallen aftelbaar.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer