[Natuurkunde] Trekker+oplegger
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-
- Berichten: 52
[Natuurkunde] Trekker+oplegger
Hoi, ik zit met een vraag over een trekker+oplegger. Ik loop eigenlijk al op het begin vast, namelijk het tekenen van het vrijelichaamschema. er staat teken het vrijelichaamschema van de trailer en de trekker. Ik heb het vls getekend, maar ik weet nu niet of ik ze beide appart moet doen of dat ik trekker en oplegger in 1 moet doen. Ik heb het nu in 1 gedaan, alleen weet ik de afstand van het bovenste stuk van de oplegger niet dus weet ik niet of ik het zo goed gedaan heb.
Ook zit ik ermee dat ik als ik de reactiekrachten wil berekenen, dat ik drie onbekenden heb. De vooras, achteras en de as van de oplegger. Of mag ik eerst de trekker appart berekenen en dan de oplegger erboven tekenen, zodat ik alleen nog de achteras en de schoteldruk moet berekenen?
Als iemand mij kan helpen erg bedankt.
Mvg Mark
Dit zijn de gegevens
En mijn getekende VLS
Ook zit ik ermee dat ik als ik de reactiekrachten wil berekenen, dat ik drie onbekenden heb. De vooras, achteras en de as van de oplegger. Of mag ik eerst de trekker appart berekenen en dan de oplegger erboven tekenen, zodat ik alleen nog de achteras en de schoteldruk moet berekenen?
Als iemand mij kan helpen erg bedankt.
Mvg Mark
Dit zijn de gegevens
En mijn getekende VLS
- Bijlagen
-
- VLS_trekker_oplegger.jpg (49.8 KiB) 633 keer bekeken
-
- gegevens.jpg (41.4 KiB) 641 keer bekeken
-
- combinatie.jpg (16.26 KiB) 638 keer bekeken
-
- Berichten: 1.007
Re: [Natuurkunde] Trekker+oplegger
Teken trekker en opleggen apart en teken op beide alle aanwezige krachten. Bekijk nu de oplegger en gebruik krachtenevenwicht en momentenevenwicht om beide onbekende krachten (reactiekracht wiel en reactiekracht oplegpunt) op de oplegger te berekenen. Bekijk nu de trekker. Deze heeft nu ook nog slechts 2 onbekende krachten, namelijk de reactiekrachten van de wielen. Weer via krachtenevenwicht en momentenevenwicht zijn deze op te lossen. Succes.
-
- Berichten: 52
Re: [Natuurkunde] Trekker+oplegger
Beste Sjakko, mag ik het chassis van de oplegger als een stuk tekenen of moet ik het stuk dat op de trekker ook zo omhoog tekenen, want ik weet de afstand van dit stuk niet?
Alvast bedankt
Alvast bedankt
-
- Berichten: 1.007
Re: [Natuurkunde] Trekker+oplegger
Mag als 1 stuk, aangezien in de gegevens staat:
"De constructie van de trailer mag worden beschouwd als een verdeelde belasting van 3kN/m."
Men laat dat "overlappende stukje" van de trailer dus buiten beschouwing; ze zien de trailer als een rechte balk van 13m.
"De constructie van de trailer mag worden beschouwd als een verdeelde belasting van 3kN/m."
Men laat dat "overlappende stukje" van de trailer dus buiten beschouwing; ze zien de trailer als een rechte balk van 13m.
-
- Berichten: 52
Re: [Natuurkunde] Trekker+oplegger
Het maken van de twee VLS en is me gelukt, ook de reactiekrachten zijn me gelukt. Hieronder volgen afbeeldingen ervan.
Dit is de VLS van de trekker, Fv = 75 kN en Fa = 19.65 kN
Dit is de VLS van de trekker, Fv = 75 kN en Fa = 19.65 kN
- Bijlagen
-
- Trekker.jpg (22.68 KiB) 630 keer bekeken
-
- Oplegger.jpg (44.47 KiB) 645 keer bekeken
-
- Berichten: 52
Re: [Natuurkunde] Trekker+oplegger
De D lijn heb ik ook gemaakt van deze oplegger, ik weet alleen niet of die goed is. Ik werk deze uit in een programma. Hiervoor maak ik telkens functies en geef aan op welke waarden die functies gelden. Dit zijn mijn functies voor de D lijn
[X1 Y1]=fplot('-3*x',[0 1]);
% gebied van 1 tot 11 m
[X2 Y2]=fplot('-(3*x)+19.65-(2.5*(x-7))',[1 11]);
% gebied van 11 tot 13 m
[X3 Y3]=fplot('-(3*x)+19.65-(2.5*(x-7))+34.45',[11 13]);
De D lijn komt wel op 0 uit. Alleen weet ik niet zeker of ik het op de juiste manier heb gedaan.
Nu kom ik bij de M lijn, deze is lastig, omdat ik met twee gelijkmatig verdeelde belastingen zit.
Ik kom hier op de volgende functie:
-1.5*x^2 van 0 tot 1
vanaf hier weet ik het al niet meer, omdat ik met twee gelijkmatig verdeelde belastingen zit. Zou iemand mij daar me kunnen helpen? Alvast bedankt
[X1 Y1]=fplot('-3*x',[0 1]);
% gebied van 1 tot 11 m
[X2 Y2]=fplot('-(3*x)+19.65-(2.5*(x-7))',[1 11]);
% gebied van 11 tot 13 m
[X3 Y3]=fplot('-(3*x)+19.65-(2.5*(x-7))+34.45',[11 13]);
De D lijn komt wel op 0 uit. Alleen weet ik niet zeker of ik het op de juiste manier heb gedaan.
Nu kom ik bij de M lijn, deze is lastig, omdat ik met twee gelijkmatig verdeelde belastingen zit.
Ik kom hier op de volgende functie:
-1.5*x^2 van 0 tot 1
vanaf hier weet ik het al niet meer, omdat ik met twee gelijkmatig verdeelde belastingen zit. Zou iemand mij daar me kunnen helpen? Alvast bedankt
- Bijlagen
-
- D_lijn_oplegger.jpg (28.61 KiB) 631 keer bekeken
-
- Berichten: 1.007
Re: [Natuurkunde] Trekker+oplegger
Bij de berekening van de reactiekrachten op de ligger moet 6.5*Fch volgens mij 5.5*Fch zijn. De rest heb ik overigens niet gecontroleerd. Check trouwens even mijn pb aan jou. Daarin reageer ik al op je dwarskrachtenlijn. Letterlijk:
Mijns inziens heb je simpelweg te weinig gebieden. Ik tel even vanaf het uiterste linkse punt van de oplegger:
0-1m: verdeelde belasting 3kN/m. Bij 1m zit een sprong omdat daar die kracht van de kingpin werkt.
1-4m: verdeelde belasting 3kN/m.
4-10m: verdeelde belasting gelijk aan 3kN/m+15kN/6m=5½kN/m. De dwarskrachtenlijn gaat vanaf 4m dus steiler lopen.
10-11m: weer die verdeelde belasting van 3kN/m (dwarskrachtenlijn gaat dus minder steil lopen). Op 11m een sprong vanwege de reactiekracht van het wiel.
11-13m: weer die verdeelde belasting van 3kN/m.
Aan de uiteinden zijn de dwarskrachten nul omdat ze daar vrij hangen. Misschien helpt dit al. Voor de momentenlijn:
Mijns inziens heb je simpelweg te weinig gebieden. Ik tel even vanaf het uiterste linkse punt van de oplegger:
0-1m: verdeelde belasting 3kN/m. Bij 1m zit een sprong omdat daar die kracht van de kingpin werkt.
1-4m: verdeelde belasting 3kN/m.
4-10m: verdeelde belasting gelijk aan 3kN/m+15kN/6m=5½kN/m. De dwarskrachtenlijn gaat vanaf 4m dus steiler lopen.
10-11m: weer die verdeelde belasting van 3kN/m (dwarskrachtenlijn gaat dus minder steil lopen). Op 11m een sprong vanwege de reactiekracht van het wiel.
11-13m: weer die verdeelde belasting van 3kN/m.
Aan de uiteinden zijn de dwarskrachten nul omdat ze daar vrij hangen. Misschien helpt dit al. Voor de momentenlijn:
\(M=\int D(x)dx\)
met D de dwarskracht en M het buigend moment. In woorden: de grootte van de dwarskracht is de richtingscoëfficiënt van de momentenlijn. Iets soortgelijks geldt overigens ook voor de dwarskrachtenlijn: \(D(x)=\int w(x)dx\)
met w(x) de verdeelde belasting. In woorden: de grootte van de verdeelde belasting is de richtingscoëfficiënt van de dwarskrachtenlijn.-
- Berichten: 52
Re: [Natuurkunde] Trekker+oplegger
Beste Sjakko, volgens mij is dat niet zo, want die afstand gaat over het chassis. Dit is een gelijkmatig verdeelde belasting van 13 meter lang. De helft daarvan is 7,5 meter en omdat het oplegpunt 1 meter vanaf de kant ligt, heb ik 7,5 - 1 gedaan, waardoor ik op 6,5 meter uitkwam.
-
- Berichten: 1.007
Re: [Natuurkunde] Trekker+oplegger
Pardon? 13/2=6½. 6½-1=5½.Dit is een gelijkmatig verdeelde belasting van 13 meter lang. De helft daarvan is 7,5 meter
-
- Berichten: 1.007
Re: [Natuurkunde] Trekker+oplegger
Maar goed, snap je nu dat er 5 gebieden zijn i.p.v. 3?
-
- Berichten: 52
Re: [Natuurkunde] Trekker+oplegger
Ja nu ik even diep nadenk snap ik dat wel ja, en ook dat de D lijn schuiner moet lopen. Ik zal eerst proberen om deze eerst in orde te krijgen, voordat ik met de M lijn verder ga
Mvg Mark
Mvg Mark
-
- Berichten: 1.007
Re: [Natuurkunde] Trekker+oplegger
Als ik de dwarskrachtenlijn schets, krijg ik zoiets
rc=richtingscoëfficiënt
rc=richtingscoëfficiënt
-
- Berichten: 52
Re: [Natuurkunde] Trekker+oplegger
Ik krijg hem zo, maar die zal wel fout zijn dan.
- Bijlagen
-
- Oplegger2.jpg (28.68 KiB) 634 keer bekeken
-
- Berichten: 1.007
Re: [Natuurkunde] Trekker+oplegger
Ik denk van wel ja. Er zitten bij jou een paar extra sprongen in waarvan ik niet weet waarom je ze erin zet.