Voedingsschema voor plant

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Voedingsschema voor plant

Ik wil graag (zelfstandig) uitvinden wat de voedingsbehoeften van cactussen zijn.(beetje algemeen zo maar het betreft dan ook ca. 150 soorten)

wat zijn de gangbare technieken om een voedingsschema op te stellen met daarin verhoudingen van alle macronutrienten en liefst zoveel mogelijk micro nutrienten. of zijn hier geen goede technieken voor en is het vooral langdurige ervaring van een kwekers wat tot de huidige voedingsschema's heeft geleid?

Ik begrijp dat bemesting behoeften verschuiven naar mate de omstandigheden veranderen, maar ik wil eerst een globaal schema kunnen maken met " standaard" omstandigheden.

Berichten: 590

Re: Voedingsschema voor plant

Ik weet niet of hier specifieke schema's voor zijn, maar het leent zich denk ik wel om zelf aan de slag te gaan., Ik vraag me overigens wel af of e 150 individuen van dezelfde soort bedoelt, of daadwerkelijk 150 soorten.

In ieder geval kun je zelf een voedingsschema opzetten waarbij je de hoevelheid nutrienten varieert en vervolgens de reactie van de plant meet in groei. Per specifieke hoeveelheid kun je 10 of 20 individuen gebruiken en op die manier zou je na verloop van tijd verschillen moeten gaan zien, of helemaal niets natuurlijk.. wat ook wel weer een resultaat is, maar natuurlijk niet echt te verwachten..

succes in ieder geval.

Berichten: 6

Re: Voedingsschema voor plant

Ik heb al een boek gevonden met een methode waarin per 2 meststoffen de ratio's worden bekeken met een gelijke eindconcentratie. waarna later met wiskundige berekeningen een optimaal mestschema in elkaar geflatst kan worden. dit vraagt alleen wel iets van 35 experimenten waarbij je alleen nog maar de 6 macronutrienten heb bekeken. Maarja daarmee kan ik behoorlijk wat succes boeken.

De methode is van Homés/Van Verschoor (1993), ik weet niet of dit een echt goede methode is maar ik krijg onderhand wat hulp van universiteit van Leiden en probeer contact te krijgen met Wageningen.

ik bedoelde inderdaad 150 soorten, soms zijn het er wel meer. Per jaar zitten we aan een productie van rond de 4 miljoen.

Reageer