Milieuvriendelijke vliegende vleugel

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Milieuvriendelijke vliegende vleugel

Ik wou enkele beschouwingen houden over een gesprek van TU-Delft-decaan Hoekstra met een verslaggever van BNR, verleden vrijdag dacht ik. Hij pleitte voor vernieuwing in de lucht- en ruimtevaart en stelde vijf doelen voorop die hij deze eeuw wou verwezenlijkt zien.

Voor een milieuvriendelijk vliegtuig dacht hij aan een vliegende vleugel met in het midden een verdikking, de ruimte voor de passagiers. Als hij de Stealth bommenwerper van Northrop Grumman Aircraft die de Amerikaanse Luchtmacht in gebruik heeft, kopieert en uitvergroot en de passagiersruimte niet vergeet, dus de bommem eruit, dan is hij klaar.

Het concept van de vliegende vleugel is al bekeken in de eerste helft van vorige eeuw. Toen is er al uitvoerig geëxperimenteerd met vliegende planken en vleugels met positieve en negatieve pijlsstelling. Het eerste model is gerealiseert omstreeks 1910 en aan het eind van de jaren dertig bestond er een bemande vliegende vleugel met een spanwijdte van 16 meter die een snelheid haalde van 215 km per uur met 2 motoren. De vluchtprestaties, toen ten minste, waren geringer en kwamen soms maar in de buurt van die van motor- en zweefvliegtuigen met romp en staart.

De problemen met langs- en vooral dwars- en richtingsstabiliteit zijn met dergelijke toestellen moeilijk onder de knie te krijgen. De Stealth heeft die problemen vanzelfsprekend eveneens. Er zijn kennelijk 130 computers vereist om te vliegen.

Als tweede doelstelling wou Hoekstra de passagiersaccomodatie verbeteren. Hij dacht daarbij aan het aanbieden van een soort reis à la cruise en aan het handhaven van de atmosferische druk op grondniveau (1bar). Daar droom je vanzelfsprekend van, vooral heerlijk bij verre reizen. Maar zo’n luxe gaat wel ten koste van extra gewicht van de constructie en dus ook van een hoger brandstofverbruik.

Persoonlijk luchttransport in de vorm van een soort vliegende auto is het derde punt van Hoeksta. Op zo’n auto zit ik natuurlijk te wachten. Ik hoop dat die optie verwezenlijkt is vóór het eind van deze eeuw, anders ben ik niet meer, tenzij “Human cloning” in een stroomversnelling raakt.

Het nadenken over de twee laatste doelstellingen van Hoekstra, de zoektocht naar buitenaards leven en het koloniseren van de ruimte laat ik graag aan een ander over.
Smile ! You might live longer.

On the internet you almost can do everything that makes you happy.

You don't have to understand the Universe to put an article on Wetenschapsforum.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Milieuvriendelijke vliegende vleugel

Beam me up scotty, weg met die auto's, ze zijn al gevaarlijk als ze 80 km/u rijden, laat staan 800.

Nee, ik ben voor de beam technologie, knopje drukken, vlinders in de buik, en je bent weg, heerlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Milieuvriendelijke vliegende vleugel

Ik weet niet of meneer Hoekstra in een grot heeft geleefd, maar zijn "ideeen' zijn alles behalve nieuw.

De vliegende vleugel of "blended-wing-body" zoals dat officieel heet, wordt inderdaad al tijden onderzocht, waarbij het meest bekende voorbeeld de B-2A Spirit bommenwerper is. NASA en Boeing doen op dit moment onderzoek naar het BWB concept onder de codenaam X-48

Het BWB concept is inderdaad een instabiel design, omdat de verticale staart ontbreekt. Dit kan dus opgevangen worden door computers, maar bij uitval is het vliegtuig kansloos, omdat het met de hand onmogelijk is om zo'n toestel te vliegen.

Het gevolg van passagierscomfort is dat de ticket prijs weer omhoog gaat. Daardoor zal vliegen weer een 'luxe' worden. Het concept van comfortabel vliegen zal zeker niet de huidige opgepropte configuraties, omdat dit een ander deel van de markt is. Er is wel een luchtvaartmaatschappij (de naam is mij even ontschoten) die van Parijs naar New York vliegt met alleen 1e klas plaatsen. Verder was de Concorde natuurlijk ook een voorbeeld van comfortabel reizen, alleen kostte een ticket tussen de 5 en 10 duizend euro.

Er zijn inmiddels werkende concepten van vliegende auto's en het is inmiddels duidelijk dat er nogal wat haken en ogen aan zitten. En daar komt nog bij dat als ik zie hoe de gemiddelde Nederlander nu rijdt, ik zo iemand zeker niet in de lucht wil hebben.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 12.262

Re: Milieuvriendelijke vliegende vleugel

Comfortabel vliegen is op de meeste lange vluchten toch wel mogelijk? Veel maatschappijen bieden op intercontinentale vluchten business en first class, maar je betaalt er meestal buitenproportioneel veel voor. Concorde had dan tenminste nog het voordeel van snelheid, iets dat ik bij zo'n wingbody toestel niet direct zie gebeuren.

Wat het handhaven van 1 atm betreft: Feitelijk zou dat met de huidige vliegtuigen ook kunnen, maar het gaat natuurlijk wel de mist in als vertrekpunt en bestemming op verschillende hoogte liggen, of als de luchtdruk door het weer verschilt. Bovendien moet met de cabine iets steviger (en dus zwaarder) maken vanwege het grotere verschil op kruishoogte. Blijkbaar is er niet zoveel interesse in, erg moeilijk is het allemaal niet.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Milieuvriendelijke vliegende vleugel

Beam me up scotty
Ik heb een ietwat meer realistische benadering, toch?

Klonen van een kind is geen probleem. De gekloonde cel wordt ingebracht in de baarmoederhals zoals bij IVF. Dat klonen is volgens mij niet erg zinvol. Enkel het lichaam is identiek.

Stel dat het lukt, dat je in een kunstmatig milieu een mens kunt klonen en dat je in staat bent het snelle groeiproces van tijdens de zwangerschap te laten voortgaan tot een volgroeid lichaam gevormd is van een 14- tot 15-jarige, gewoon een fysieke kopie.

De volgende technologie moet dan wel eerst op punt staan, ik denk dat de Japanners daar onderzoek aan doen. Je moet op de een of andere manier je ego, je geheugen, je fysieke vaardigheden in het brein van je gekloond lichaam kunnen opslaan.

Stel dat dat kan via het downloaden ervan in een computer. Dan kun je dat electronisch ego en dergelijke via een straalverbinding langs een communicatiesateliet overbrengen naar bijvoorveeld een computer op een basis op het noordelijk halfrond van Mars.

Rest je nog het uplaoden van het brein van je lichaam dat op de Marsbasis gekloond is.

Afhankelijk van de stand van Mars t.o.v. die van de aarde ben je op die manier in ongeveer 3 tot maximum 21 minuten op Mars. Even later zit je in het zonnetje. Je reist in dat geval met de snelheid van het licht.

Nog even dit, gedurende 2 dagen om de 25 maanden kun je niet naar Mars. Hij staat dan verborgen achter de zon
Smile ! You might live longer.

On the internet you almost can do everything that makes you happy.

You don't have to understand the Universe to put an article on Wetenschapsforum.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Milieuvriendelijke vliegende vleugel

Realiteit, das zo 1980.

Maar denk er eens over, reizen is nou eenmaal niet (zo) leuk, men doet er beter aan het reizen zo veel mogelijk te verminderen.

Verder ben ik meer voor een trein die overal ter wereld kan gaan. Dit kan erg energie zuinig, veilig en snel. Er zijn wel concepten met een trein die met 500 km/u over de atlantische oceaan gaat. Okee, dit is wel half zo snel als een vliegtuig, maar je hoeft tenminste niet met je knieen tegen de overbuurman te zitten.

Berichten: 12.262

Re: Milieuvriendelijke vliegende vleugel

Een trein die overal ter wereld gaat? Dat lijkt me ook niet al te realistisch eigenlijk, je zou dan infrastructuur moeten leggen tussen alle plaatsen die nu een vliegveld hebben, volstrekt onbetaalbaar.

Een transatlantische trein is overigens ook tamelijk loos, veronderstelt dat je er 1 of enkele neerlegt. Zou je dat bijvoorbeeld doen tussen engeland en new york, dan wordt het alsnog een eindeloze operatie om van bijv. rome naar atlanta te komen. Het zou je meerdere dagen kosten zelfs met 500 km/h, terwijl je het in minder dan 10 uur vliegt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Milieuvriendelijke vliegende vleugel

Van london naar Parijs is een peulenschil, verder naat het zuiden is ook niet zo moeilijk. Als we een snelle lijn kunnen aanleggen tussen Amsterdam en Parijs, kunnen we dat ook tussen London-Parijs-Marseille-Milaan-Rome.

Het is meer dat landen niet samenwerken dat deze lijnen er nog niet zijn, dan andere dingen.

De trans-siberie expres is 10 Mm lang en is al 100 jaar oud. De afstand London-Boston is 5Mm. Het meeste natuurlijk over water. Dat doe je dus in 10 uur, met het vliegtuig doe je er 6 uur over. Afhangende van de prijs is dit best een alternatief. Er zijn veel mensen die bijvoorbeeld via Zwitserland, of Parijs naar Amerika vliegen. Ik heb reis tijden van 13 uur meegemaakt om in NY te komen. Was wel 200 goedkoper.

Ik heb niet gezegd dat het makkelijk was, ik heb gezegd dat het mij fijner lijkt, om gewoon ni lutjebroek de trein te nemen en in New Lutjebroek uit te stappen. Tja, als 500 te langzaam is, dan gaan we met 1000, met maglev is veel mogelijk. Je kunt tunnels aanledden met vacuum zodat er geen windweerstand is.

Geld is geen probleem, met 1000 passagiers, a 500 euro tussen London en boston, per jaar 2000 overvaarten, heb je 1 biljoen in de pocket/jaar.

Berichten: 474

Re: Milieuvriendelijke vliegende vleugel

Je hebt het over een tunnel van meer dan 6000 km. Die we ook nog vacuum gaan zuigen (de constructie moet dus iets steviger zijn) en ook nog op 'magnetische' rails. Volgens mij ben je dan nog niet klaar met 100.000.000.000 Euro. Dus 100 jaar 2000 ritten met 500 mensen erin (haal je dat) dan heb je de tunnel eruit. Mijn is net zo wetenschappelijk onderbouwt als jou stelling :D
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Milieuvriendelijke vliegende vleugel

Voor jou maken we een afslag naar curacao erbij.

Maar dit is flink offtopic.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Milieuvriendelijke vliegende vleugel

Feetje schreef:Ik heb een ietwat meer realistische benadering, toch?

Klonen van een kind is geen probleem. De gekloonde cel wordt ingebracht in de baarmoederhals zoals bij IVF. Dat klonen is volgens mij niet erg zinvol. Enkel het lichaam is identiek.

Stel dat het lukt, dat je in een kunstmatig milieu een mens kunt klonen en dat je in staat bent het snelle groeiproces van tijdens de zwangerschap te laten voortgaan tot een volgroeid lichaam gevormd is van een 14- tot 15-jarige, gewoon een fysieke kopie.

De volgende technologie moet dan wel eerst op punt staan, ik denk dat de Japanners daar onderzoek aan doen. Je moet op de een of andere manier je ego, je geheugen, je fysieke vaardigheden in het brein van je gekloond lichaam kunnen opslaan.

Stel dat dat kan via het downloaden ervan in een computer. Dan kun je dat electronisch ego en dergelijke via een straalverbinding langs een communicatiesateliet overbrengen naar bijvoorveeld een computer op een basis op het noordelijk halfrond van Mars.

Rest je nog het uplaoden van het brein van je lichaam dat op de Marsbasis gekloond is.

Afhankelijk van de stand van Mars t.o.v. die van de aarde ben je op die manier in ongeveer 3 tot maximum 21 minuten op Mars. Even later zit je in het zonnetje. Je reist in dat geval met de snelheid van het licht.

Nog even dit, gedurende 2 dagen om de 25 maanden kun je niet naar Mars. Hij staat dan verborgen achter de zon
Het idee achter beam me up scotty is toch wel wat anders dat je bewustzijn downloaden in een kloon? Je wordt toch "gewoon" afgebroken tot single atomen, en op plaats van bestemming weer opgebouwd? Daar heb je geen kloon voor nodig. (Helaas wel wat andere technologie waar we nog niet zo heel ver mee zijn. Ze kunnen al wel een electron state overbeamen van atoom naar atoom geloof ik!)
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 4.546

Re: Milieuvriendelijke vliegende vleugel

Een vliegende auto? Tsja, hier wat stukkjes uit een humoristische artikel die mijn problemen daarmee best goed (en leuk) verwoord:

Van http://www.cracked.com/article_15655_5-awe...ually-suck.html
Why we were wrong:

Well, guess what: They're not gonna let you do that. People just flying wherever the **** they want would be a death warrant for every radio tower and power line in the country.

No, you'd have to fly according to a wussified autopilot, along pre-set pathways. Air-roads, in other words. And, once everybody has a flying car ... well, have you ever been driving to work in a city at around, oh, eight or nine in the morning? If so, you'll know exactly how bad traffic can get during rush hour. Now, imagine if there was not just one layer of cars, but there was layer after layer of flying metal death traps over top and below you.

That's not even the worst part. The many people who have tried to invent flying cars over are finding out that every single thing that's bad with cars (cost, safety, etc) is made worse when you try to make the thing fly.

For instance, no matter what kind of engine they invent, a flying car will always burn more fuel than a regular car, especially on short trips (you burn a bunch of gas trying to overcome that gravity thing on takeoff).

Even worse, even a minor crash with another flying car could send both vehicles plummeting to the ground while you scream in terror. Imagine the poor guy on the ground, sitting there at a red light, as a flaming five car pile-up is hurdling down towards him from the sky. If you're not scared yet, try to imagine what they're going to charge you in insurance premiums as a result.
Tsja... :D Lijkt me wat meer dan "wat" haken en ogen Bart :D

Die vliegende vleugels lijken me een stuk realistischer, probleem daarmee lijkt me de huidige luchthavens: kunnen die dergelijke machines herbergen?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 12.262

Re: Milieuvriendelijke vliegende vleugel

Zou dat zo'n probleem zijn? De infrastructuur in de zin van gates, taxi-bochten etc. wordt nu ook op veel plaatsen omgekat om de A380 te kunnen laten docken. Of is het probleem dat die vliegende vleugels langere startbanen nodig hebben?
Victory through technology

Berichten: 4.546

Re: Milieuvriendelijke vliegende vleugel

De A380 is een standaard-vliegtuig, maar dan een maatje groter. Da's wat anders met een vliegende-vleugel vliegtuig.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 12.262

Re: Milieuvriendelijke vliegende vleugel

Tja, wat zou het probleem moeten zijn?

Wellicht een ander soort gate (neem aan aan de achterkant aan te koppelen oid?)... lijkt me echt geen probleem als er grote voordelen aan zouden zitten.
Victory through technology

Reageer