Impuls

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 379

Impuls

Momenteel ben ik met Impuls bezig en begrijp ik de basis vrij goed bv : De relatie tussen stoot en de verandering in impuls en dergelijke. En het berekenen van

de kracht op een bal. Er is 1 ding dat me een mysterie blijft en waar ik niets van begrijp en dat is behoud van impuls . Bevoorbeeld hoe het komt dat er zoveel similariteiten zijn tussen kinetische energie en impuls.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Impuls

Lang geleden (misschien wel een jaar) hebben we het hier ook al eens over gehad. Juist de similariteit tussen kinetische energie en impuls maakt dat je sommige vraagstukken kunt oplossen. B.v. als het gaat om de elastische botsing tussen twee voorwerpen met verschillende massa. Juist het feit dat zowel de totale impuls als de totale kinetische energie behouden blijven, maakt dat je zo'n vraagstuk kunt oplossen.

Berichten: 8.614

Re: Impuls

Voor alle duidelijkheid: klazon bedoelde hoogstwaarschijnlijk deze topic.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Impuls

Precies, die bedoelde ik.

Berichten: 379

Re: Impuls

Bedankt mannen enkel de post van Klazon begrijp ik niet met die botsing van 2 autos

Hoe bedoel je Behoud van energie ,kan je niet gewoon de Impuls van het eerstre voorwerp berekenen en dan die impuls gezien deze behouden blijft delen door de massa van beide voertuigen.

Dan krijgt men een snelheid die zo en zo vertraagt is .

Berichten: 1.007

Re: Impuls

299792.458 schreef:Bedankt mannen enkel de post van Klazon begrijp ik niet met die botsing van 2 autos

Hoe bedoel je Behoud van energie ,kan je niet gewoon de Impuls van het eerstre voorwerp berekenen en dan die impuls gezien deze behouden blijft delen door de massa van beide voertuigen.

Dan krijgt men een snelheid die zo en zo vertraagt is .
Bedoel je hiermee dat behoud van impuls voldoende zou zijn om de snelheden na de botsing uit te rekenen? Dat is niet zo. Je weet uit behoud van impuls alleen dat de totale impuls gelijk blijft. Dus wat de ene auto aan impuls verliest, wint de andere auto. Helaas is dat ook het enige wat je kunt halen uit alleen impulsbehoud: een verhouding. Als je weet dat mijn pa en ik samen 75 jaar oud zijn, dan weet je nog steeds niet hoe oud we elk zijn.

Berichten: 379

Re: Impuls

Ah ok maar kan je me uitleggen hoe heel de kinetische energie er bij betrokken moet worden ?

Hoe je zoiets moet doen

Berichten: 1.007

Re: Impuls

Ja gewoon beide vergelijkingen (energiebehoud en impulsbehoud) opstellen en vervolgens is het wiskunde. Voor twee objecten A en B met beginsnelheid respectievelijk
\(V_{A,0}\)
en
\(V_{B,0}\)
en eindsnelheid respectievelijk
\(V_{A,1}\)
en
\(V_{B,1}\)
, geldt:

impulsbehoud:
\(m_{A}V_{A,0}+m_{B}V_{B,0}=m_{A}V_{A,1}+m_{B}V_{B,1}\)
energiebehoud:
\(½m_{A}V_{A,0}^2+½m_{B}V_{B,0}^2=½m_{A}V_{A,1}^2+½m_{B}V_{B,1}^2\)
A is de lichte stilstaande auto. Dan
\(V_{A,0}=0\)
en
\(m_{B}=2m_{A}\)
. Invullen in beide vergelijkingen:

Van impulsbehoud blijft over
\(2V_{B,0}=V_{A,1}+2V_{B,1}\)
(1)

Van energiebehoud blijft over
\(2V_{B,0}^2=V_{A,1}^2+2V_{B,1}^2\)
(2)

Nu de vergelijking combineren. Bijvoorbeeld als volgt:

Uit (1) volgt
\(V_{A,1}=2V_{B,0}-2V_{B,1}\)
Dit invullen in (2), dan volgt:
\(2V_{B,0}^2=\left( 2V_{B,0}-2V_{B,1} \right)^2+2V_{B,1}^2\)
Uitwerken, dan volgt:
\(3V_{B,1}^2-4V_{B,0}V_{B,1}+V_{B,0}^2=0\)
Nu abc-formule, dat lukt vast wel. Dan heb je
\(V_{B,1}\)
. Dat invullen in bijvoorbeeld (1), dan heb je ook
\(V_{A,1}\)
.

Reageer