Drie fasen generator

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 682

Drie fasen generator

Goede dag,

Ik vroeg mij af waarom er bijvoorbeeld geen 9 fasen generatoren worden gebruikt, zou het rendement van arbeid naar elektrische energie dan niet een stuk hoger zijn? Ik bedoel dus negen fasewikkelingen in het statorgedeelte, waarvan de spanning dus 40 graden op elkaar na zal ijlen.

En verder is het toch zo dat een generator met een rotor bestaande uit een spoel (zonder kern van weekijzer) ook spanning zal opwekken? De rede van het plaatsen van een kern van weekijzer is toch alleen om de inductie en daarmee het rendement te vergroten van de omzetting?

Wat ik mij verder nog afvroeg is of zo'n elektromagneet nou voor veel betere prestaties zorgt van een permanente magneet?

En krijg je ook een elektromagneet wanneer je een spoel aansluit op wisselspanning? Of moet dit per se gelijkspanning zijn?

Alvast bedankt!
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 474

Re: Drie fasen generator

Ik ben dat ergens tegengekomen. Volgens mij bij een windmolen die een elctromagneet ronddraaide langs wel 40 spoelen. Ik weet niet echt het voordeel van veel spoelen maar het lijkt me idd rendementvoller.
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Drie fasen generator

Generatoren met meerdere spoelen bestaan wel, maar dat is dan een kwestie van toerental. De spoelen behoren dan afwisselend bij fase 1, fase 2, fase 3, fase 1, fase 2, enz...

Het is alleen maar een truc om bij een laag toerental toch op de goede frequentie uit te komen. Maar het blijven 3-fasige generatoren. Meer fasen heeft geen enkel praktisch nut.

Reageer