[Wiskunde] Matrix & maple 11 vraagje

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 157

[Wiskunde] Matrix & maple 11 vraagje

Hallo mensen,

Ik heb de volgende 2 vergelijkingen...

(1)
\(2,5 = v_{ab} * \cos(30) * t\)
(2)
\(0,25 = 1+ v_{ab} * \sin(30) * t - 0,5 * 9,81 * t^2\)
Nou 2 ombekende 2 vergelijkingen oplosbaar dus...

Nu is mijn vraag hoe zet ik dit ook alweer in een matrix ikzelf dacht dat dit de matrix was... (waarschijnlijk fout is allang geleden pi.gif )
\(\[ \left( \begin{array}{cccc}-2,5 & 0 & \cos(30) & 0 \\-0,25 & 1 & \sin(30) & -4,905\end{array} \right)\]\)
Of iets dergelijks was het...

Verder heb ik ook geprobeerd dit op te lossen via maple alleen daar wil hij geen antwoord genereren...

ik gebruik de volgende commando lijn:

Code: Selecteer alles

solve({5, 25, 5*9, x*cos(30)*y = 2, 1+x*sin(30)*y+0, 81*y^2 = 0}, {x, y})
En volgens: http://www.win.tue.nl/~sterk/Bouwkunde/maple2db60.pdf (2. Lineaire vergelijkingen) dit zou dit ook moeten werken lijkt me. Althans het voorbeeld werkt gewoon ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Wiskunde] Matrix & maple 11 vraagje

Code: Selecteer alles

solve({5, 25, 5*9, x*cos(30)*y = 2, 1+x*sin(30)*y+0, 81*y^2 = 0}, {x, y})
In die pdf staat wel iets complee anders denk ik.

Je moet die 2 vergelijkingen in je solve commando plaatsen en deze van elkaar scheiden met een komma. In jouw vergelijking staan wat veel komma's.

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: [Wiskunde] Matrix & maple 11 vraagje

Ruben01 schreef:In die pdf staat wel iets complee anders denk ik.

Je moet die 2 vergelijkingen in je solve commando plaatsen en deze van elkaar scheiden met een komma. In jouw vergelijking staan wat veel komma's.
Ik zie het ja de copy past heeft niet goed gewerkt zie ik hij vervangt *+- tekens door komma's zie ik...

de vergelijking die in maple staat is
\(solve(\{1 + x * \sin(30) * y - 0,5 * 9,81 * t^2 = 0,25, x * \cos(30) * y = 2,5\}, \{x,y\})\)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Wiskunde] Matrix & maple 11 vraagje

Ik zal even helpen (wou het daarnet al doen maar ik moest eerst even een serial zoeken omdat mijn Maple 11 blijkbaar verlopen was pi.gif ).

Code: Selecteer alles

°:=180/Pi:

solve({2.5=v_ab*cos(30/°)*t,0.25=1+v_ab*sin(30/°)*t-0.5*9.81*t^2},{v_ab,t});
Het eerst stuk is omdat Maple in radialen werkt.

Daarna gewoon de twee vergelijkingen ingeven na elkaar en met een komma van elkaar scheiden.

Ik denk dat jij geen omzetting van graden naar radialen gemaakt hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: [Wiskunde] Matrix & maple 11 vraagje

Ruben01 schreef:Ik zal even helpen (wou het daarnet al doen maar ik moest eerst even een serial zoeken omdat mijn Maple 11 blijkbaar verlopen was :D ).

Code: Selecteer alles

°:=180/Pi:

solve({2.5=v_ab*cos(30/°)*t,0.25=1+v_ab*sin(30/°)*t-0.5*9.81*t^2},{v_ab,t});
Het eerst stuk is omdat Maple in radialen werkt.

Daarna gewoon de twee vergelijkingen ingeven na elkaar en met een komma van elkaar scheiden.

Ik denk dat jij geen omzetting van graden naar radialen gemaakt hebt.
Bedankt heeft gewerkt. Snap nu ook waarom ik zo'n rare getallen kreeg... ik gebruikte komma's voor getallen en jij punten. En zover ik weet is het in Amerika gebruikelijk om punten te gebruiken om decimalen aan te geven en niet komma's zoals hier.

Verder kan iemand me nog helpen met het oplossen van de 2 vergelijkingen m.b.v. matrix???

vgl 1)
\(x * \cos(30) * y = 2,5\)
vgl 2)
\(x * \sin(30) * y - 4,905 * y^{2} = -0,75\)
\(\left[ \begin{array}{ccc}\cos(30) & 0 & -2,5 \\\sin(30) & -4,905 & 0,75\end{array} \right]\)
Wanneer ik de matrix gewoon uitrekenen komt daar niet het goeie antwoord uitrollen (logisch lijkt me) omdat y een kwadraat is in de tweede kolom en de eerste kolom uit 2 termen bestaat. Is er een manier om dit dus m.b.v. een matrix op te lossen op de GR dus? Het antwoord dat er trouwens moet uitkomen is x = 4.316903809, y = .6687087490

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: [Wiskunde] Matrix & maple 11 vraagje

Vergeet wat ik heb gevraagd :D want dat kan dus niet in een matrix omdat een matrix alleen liniear kan oplossen. Was ik vergeten :D

Reageer