[Scheikunde] pH-berekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 142

[Scheikunde] pH-berekening

Ik zit met een vraagje.

Bereken de pH van 1 liter zuiver water waaraan je 2 druppels 18 M zwavelzuur toegevoegd hebt.

zwaverlzuur is een sterk zuur, dus ik zou volgende formule gebruiken:

pH= - log nFz

ik zou dan Fz bereken door n1+n2/v1 + v2

maar dat komt niet uit.

voor n heb ik 2, omdat het H2so4 is en het 2 mol H30+ zal opleveren

Weet iemand waar ik fout zit?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Scheikunde] pH-berekening

voor n heb ik 2, omdat het H2so4 is en het 2 mol H30+ zal opleveren
Bedoel je nou dat je ervan uitgaat dat 1 druppel 18M H2SO4 1 mol H3O+ bevat?? pi.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 142

Re: [Scheikunde] pH-berekening

nee, ik bedoel enkel dat in de formule -log nFz, n 2 moet zijn omdat het h2 is, toch?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Scheikunde] pH-berekening

Voordat we dan nog meer misverstanden krijgen, type hier dan je uitwerking even stap voor stap , dan kunnen we zien waar de denk- of rekenfout zit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 142

Re: [Scheikunde] pH-berekening

lijkt me redelijk nutteloos, ik heb mijn redenering al uitgelegd. Als ik het dan nog helemaal moet overtypen ben ik uren bezig, ook omdat ik weet dat er niet maar een klein foutje inzit

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Scheikunde] pH-berekening

als je uren bezig zou zijn om dat over te typen is het écht goed fout

Neem me niet kwalijk als ik zeg dat ik je op die wijze hier vaker verloren moeite zie doen, alles steeds half willen doen en daarom er twee keer zoveel tijd (zowel die van jou als die van ons) in steken als nodig is.

Neem deze wijze raad aan van een praktiserend docent en zo zoetjes aan ervaren internetleraar aub. Kan je goed van pas komen. Op halve vragen kun je nooit volledige antwoorden krijgen. Had je om te beginnen je foute uitwerking hier neergeklopt dan had je twee uur geleden al geweten waar de kneep zat.

Verborgen inhoud
2 druppels = 0,08 mL

0,00008 L x 18 mol/L = 0,00144 mol H2SO4

0,00144 mol H2SO4 = 0,00288 mol H+

toevoegen aan 1 L water, concentratie wordt:

0,00288 mol / 1,000008 L = 0,00288 mol/L

-log (0,00288) = 2,54


Mijn chronometer zegt 5 minuutjes voor dit verborgen stukje. en zo'n super-typer ben ik niet, ik gebruik het vier-dikke-vingers-en-een-duim-systeem . ) :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 142

Re: [Scheikunde] pH-berekening

Het typen gaat bij mij ook al snel, het zijn de symbolen die ik lastig vindt en ook omdat iedereen halve antwoorden geeft. En zo moet ik wel 10 berichten typen om uiteindelijk een antwoord te krijgen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben heel dankbaar voor alle hulp die ik krijg, maar zelfs al typ ik mijn redenering, dan antwoord er meestal iemand 'kijk daar eens, daar zit een fout'. Dan verbeter ik die , typ het opnieuw, om dan weer een berichtje te krijgen met ' daar zit je ook nog fout'. Kunnen jullie dat niet in een keer zeggen?

Zo verlies ik inderdaad ook veel tijd.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [Scheikunde] pH-berekening

Je moest eens weten hoeveel tijd Jan, ik en velen met ons kwijt zijn telkens als een topicstarter een onduidelijke vraag plaatst gevolgd door nog onduidelijkere rekenkronkels......

Het verhaal over zwavelzuurionisatie heb ik al een paar keer uitgelegd:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...c=63971&hl=

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...c=62834&hl=
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Scheikunde] pH-berekening

zelfs al typ ik mijn redenering, dan antwoord er meestal iemand 'kijk daar eens, daar zit een fout'. Dan verbeter ik die , typ het opnieuw, om dan weer een berichtje te krijgen met ' daar zit je ook nog fout'. Kunnen jullie dat niet in een keer zeggen?
Als dat kan, en als we die fout in een keer direct kunnen zien zullen we dat ook doen. Maar als ik in het begin van een berekening een fout tegenkom. en ik kan in het vervolg aan de hand van eenheden of iets dergelijks niet vlot zien of er nog meer fouten inzitten ga ik ook niet mijn rekenturk pakken om te proberen te analyseren wat jij verder door wat deelt om tot een antwoord te komen, da's onbegonnen werk. Kijk, uit een berekening zoals die van mij kan iedereen met een beetje verstand van de materie (en je helpers voldoen meestal wel aan dat criterium) wel zien waar ik mee bezig ben.
2 druppels = 0,08 mL

0,00008 L x 18 mol/L = 0,00144 mol H2SO4

0,00144 mol H2SO4 = 0,00288 mol H+

toevoegen aan 1 L water, concentratie wordt:

0,00288 mol / 1,000008 L = 0,00288 mol/L

-log (0,00288) = 2,54
ook al zit er in het begin een rekenfout, denkfouten verderop kun je makkelijk herkennen. En in zo'n verhaal als het bovenste wil ik met plezier even verder kijken dan de eerste fout.

zwaverlzuur is een sterk zuur, dus ik zou volgende formule gebruiken:
pH= - log nFz

ik zou dan Fz bereken door n1+n2/v1 + v2

maar dat komt niet uit.

voor n heb ik 2, omdat het H2so4 is en het 2 mol H30+ zal opleveren
uit zoiets kan ik echt niet herkennen wat iemand aan het doen is, ik zie een paar losse snippers. :D

Zie je het verschil?

hier en daar een verklarend zinnetje, eenheden in de berekening, dáár kunnen we alles mee.

En ook onzerzijds dus, alle beste bedoelingen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer