[Wiskunde] Functie maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[Wiskunde] Functie maken

Hoi Allemaal, ik ben hier net nieuw en zit met een vraag. Hopelijk kan iemand mij ermee helpen.

Ik heb het volgende:

Voor het plaatje moet ik een functie schrijven, voor de verhouding tussen F1 en F4. Er wordt dan gevraagd wat er gebeurt wanneer F4 verschuift. En de grafiek van deze functie moet getekend worden.

Nu heb ik hieronder een vrijelichaamschema gemaakt, F1 en F3 zijn de reactiekrachten en F4 is een blok die gelijkmatig verdeeld is. Ik heb met de evenwichtsvergelijkingen F1 en F3 berekend, in deze situatie is F1 35.9 kN en F3 26.1 kN.

Tot zover heb ik het wel goed denk ik, maar nu weet ik niet precies wat ik moet doen. Ik denk zelf dat ik het blok moet verplaatsen naar voor en naar achter, bijvoorbeeld 1 meter. Bij 1 meter naar voren (t.o.v. F1) geld: F1 39.9 kN en F3 22.1 kN. Wanneer ik het blok 1 meter naar achter verplaats ( t.o.v. F1) geld: F1 31.9 kN en F2 30.1 kN.

Hieruit kan ik dus opmaken dat, wanneer het blok naar achteren schuift F1 afneemt en F3 toeneemt. Als het blok naar voren schuift, dan neemt F1 toe en F3 af.

Maar ik zou echt niet weten hoe ik een functie hieruit moet opstellen. Als iemand mij uit de brand zou kunnen helpen zou ik echt blij zijn.

Alvast bedankt voor de reactie(s)
Bijlagen
Afbeelding.jpg
Afbeelding.jpg (6.44 KiB) 133 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: [Wiskunde] Functie maken

Noem het punt waar F3 aangrijpt, punt A

De algebraische som van de momenten t.o.v. punt A geeft:
\((0,55+x).18 -3,9 .44+4,5.F_{1}=0\)
waarbij x=de afstand waarover het blok schuift. Verschuiving naar rechts is positief.

Berichten: 4

Re: [Wiskunde] Functie maken

Aadkr bedankt voor je reactie.

Het eerste gedeelte van de functie is me nog niet helemaal duidelijk. U zegt alleen wel als het blok naar rechts verschuift is het positief. Maar als het blok bijvoorbeeld naar links schuif, wordt het dan 0.55-x?

En dan nog als laatste, wat ik niet helemaal begrijp, natuurkunde is niet mijn sterkste kant. De algebraische som van de momenten t.o.v. A geeft ( 0.55+ x ) - 3.9 * 44 + 4.5 * F1 = 0

Ik denk dat ik F1 hiervan vooraan moet zetten, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Als ik F1 vooraan zet dan krijg ik F1 = (- ( 0.55 + x ) + 3.9 * 44)/4.5

Klopt mijn functie zo om de grafiek te tekenen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: [Wiskunde] Functie maken

Als je het blok naar links verschuift, wordt de x waarde negatief; de formule blijft gelijk.
\((0,55+x).18-3,9.44+4,5.F_{1}=0\)
\(0,55 .18+18.x-3,9 .44+4,5 .F_{1}=0\)
\(9,9 +18.x-171,6+4,5.F_{1}=0\)
\(18.x-161,7+4,5 .F_{1}=0\)
\(4,5 .F_{1}=161,7-18.x\)
\(F_{1}=35,933-4.x\)
\(F_{1}=-4.x+35,933\)

Berichten: 4

Re: [Wiskunde] Functie maken

Aadkr, bedankt voor je reactie, stom van me dat ik er zelf niet zo opkwam. Nu snap ik het principe om zo een som op te lossen erg bedankt.

Mvg Anton

Reageer