[Natuurkunde] Energie opwekken uit stromend water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[Natuurkunde] Energie opwekken uit stromend water

Hallo,

Hopelijk kan iemand me op weg helpen door me een aantal basisdingen over het opwekken van energie uit water uit te leggen. Ik doe een soort tempo vwo waarin ik in 1 jaar de stof van 2 jaar natuurkunde moet leren. Ik weet hier echter vrij weinig van af en zou dus graag op weg willen worden geholpen over een opdracht die ik heb gekregen. De opdracht is als volgt:

''Bedenk een manier om uit bewegend water (rivier) energie op te wekken."

Dit moet gaan door middel van een turbine. Nou heb ik een aantal vragen waar ik wat antwoord op zou willen hebben. Kan iemand mij helpen?

1. Wat is de invloed van de snelheid van het stromende water op de opgewekte energie?

2. Wat is de invloed van de grootte van het rad, de turbine.

3. Wat is de invloed van het rad op het stromende water, dus neemt de snelheid van het water af?

4. In welke eenheden kan dit worden gemeten en hoe?

Het zijn waarschijnlijk wat basisvragen maar ik kan er niet uit komen. Als ik eenmaal op weg ben kan ik waarschijnlijk wat meer gerichte vragen stellen. Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij hier mee wil helpen.

Groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [Natuurkunde] Energie opwekken uit stromend water

EScholte schreef:1. Wat is de invloed van de snelheid van het stromende water op de opgewekte energie?

2. Wat is de invloed van de grootte van het rad, de turbine.

3. Wat is de invloed van het rad op het stromende water, dus neemt de snelheid van het water af?

4. In welke eenheden kan dit worden gemeten en hoe?
1. Niet E maar P is evenredig met v3

2. P is evenredig met het "vangoppervlak" loodrecht op de stroming.

3. Door de voortdurende toevoer van water en daarmee energie neemt de draaisnelheid niet af (meen ik).

Het is een stationaire toestand.

4. Vermogen in watt = joule/s. v in m/s en opp in m2.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [Natuurkunde] Energie opwekken uit stromend water

thermo1945 schreef:3. Door de voortdurende toevoer van water en daarmee energie neemt de draaisnelheid niet af (meen ik).

Het is een stationaire toestand.
hoogte-energie water wordt bewegingsenergie water wordt bewegingsenergie rad.

dus zonder dat de bewegingsenergie (lees snelheid) van je water (gemiddeld over heel je systeem, (lees: rivier) gemeten) afneemt kun je geen energie uit je rad halen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer