[Scheikunde] Profielwerkstuk: fosforescentie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Scheikunde] Profielwerkstuk: fosforescentie

Hallo,

Wij zitten in 4 havo en zijn bezig met ons profielwerkstuk. Nu hebben wij na overleg met onze scheikunde docent besloten om dat over fostorescentie te maken omdat ons dit een erg leuk onderwerp lijkt. Nu willen wij voor ons onderzoek kijken hoe je iets fosforiserend maakt. Na een beetje googlen kwamen wij er achter dat dit kan met behulp van fosfor, maar hoe dit dan moet en hoeveel fosfor je nodig hebt weten we niet en kunnen we niet vinden.

Nu hopen wij dat hier iemand is die ons hierbij wil/kan helpen.

Groetjes

Esther en Jose

Berichten: 2

Re: [Scheikunde] Profielwerkstuk: fosforescentie

Hallo,

Is er niemand die ons kan helpen? :D

Groetjes Esther en Jose

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [Scheikunde] Profielwerkstuk: fosforescentie

Volgens mij is fosforescentie een eigenschap van een molecuul. Je kan niet iets wat niet uit nature fosoresceert, fosforescerend maken. Uit wikipedia:
Fosforescentie is het verschijnsel dat een stof na te zijn belicht in het donker nog een poos blijft nalichten(...) Nu geeft witte fosfor inderdaad ook licht in het donker, maar bij deze stof wordt dit veroorzaakt door oxidatiereacties van de fosfor met zuurstof uit de lucht (het kan ook spontaan ontbranden), en heeft het licht dus een andere oorsprong.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fosforescentie

Ik vraag me trouwens af of je op school de beschikking hebt over witte fosfor.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Scheikunde] Profielwerkstuk: fosforescentie

Overigens is fosfor (P) volgens mij niet eens fosforescerend. Is dat geen misverstand dat kwam omdat een blokje fosfor langzaam lag te oxideren en daarbij licht uitzond?

Wikipedia is dat in elk geval met me eens:

http://en.wikipedia.org/wiki/Phosphor
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [Scheikunde] Profielwerkstuk: fosforescentie

Jan, dat staat ook in mijn originele quote.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Scheikunde] Profielwerkstuk: fosforescentie

Jan, dat staat ook in mijn originele quote.
Ze hebben nog geen emoticonnetje met dichte oogjes :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 26

Re: [Scheikunde] Profielwerkstuk: fosforescentie

Is het niet zo dat je een stof fosforeserend kan maken door er een fosforeserend atoom aan te hangen.

Volgens mij doen ze dat ook zo voor medische doeleinden.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar ook niet eenvoudiger dan dat.

(Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [Scheikunde] Profielwerkstuk: fosforescentie

Bear schreef:Is het niet zo dat je een stof fosforeserend kan maken door er een fosforeserend atoom aan te hangen.

Volgens mij doen ze dat ook zo voor medische doeleinden.
Daar weet ik niet vanaf, maar waarvoor zou dit dan gebruikt worden? Ben je toevallig niet in de war met een contrastvloeistof?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 26

Re: [Scheikunde] Profielwerkstuk: fosforescentie

Nee het kan echt. Kijk hier maar eens naar.

Ze gebruiken het om te kijken waar bijvoorbeeld een medicijn naartoe gaat. Ze maken een medicijn en kijken vervolgens waar het virus zit.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar ook niet eenvoudiger dan dat.

(Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [Scheikunde] Profielwerkstuk: fosforescentie

Bear schreef:Nee het kan echt. Kijk hier maar eens naar.

Ze gebruiken het om te kijken waar bijvoorbeeld een medicijn naartoe gaat. Ze maken een medicijn en kijken vervolgens waar het virus zit.
Ik zie het. Had ik nog nooit van gehoord. Weer wat geleerd :D
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [Scheikunde] Profielwerkstuk: fosforescentie

Bear schreef:Nee het kan echt. Kijk hier maar eens naar.

Ze gebruiken het om te kijken waar bijvoorbeeld een medicijn naartoe gaat. Ze maken een medicijn en kijken vervolgens waar het virus zit.
Dat gaat over een fluorescent tag, een molecuul, geen atoom dus, dat fluoresceert, en niet fosforesceert.

Nu is het wel zo dat fluorescentie en fosforescentie sterk verband houden met elkaar, maar het zijn toch echt 2 verschillende fenomenen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 26

Re: [Scheikunde] Profielwerkstuk: fosforescentie

Ok, punt voor Marko
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar ook niet eenvoudiger dan dat.

(Einstein)

Berichten: 8.614

Re: [Scheikunde] Profielwerkstuk: fosforescentie

Fosforescente tags bestaan ook, zie o.a. hier en hier.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer