zuur-base reacties

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

zuur-base reacties

Hallo!

Ik heb een vraag! Heeft iemand misschien toevallig een bestandje op de computer staan met alle regeltjes die ik kan toepassen op de reactievergelijkingen van zuur-base reacties? Ik heb namelijk een aantal onduidelijkheden:

- wanneer moet je het aantal H3O plussen aanpassen op de lading van andere zuren en/of basen? -> hoe weet ik hoeveel H plussen er worden afgestaan?

- verschuift het evenwicht altijd naar de zwakkere kant?

Alvast bedankt!

Groeten, Anouk


Berichten: 704

Re: zuur-base reacties

let dan wel op dat bij meerwaardige zuren soms niet een algehele ionisatie optreedt. Soms kan een tussenstap een te lage Kz-waarde hebben en treedt dus geen volledige ionisatie op.

bijvoorbeeld zal HPO4(-) niet met F- reageren tot PO4(3-) en HF, omdat HPO4(-) te zwak is. De reactie verloopt dus niet geheel tot PO4(3-).

Re: zuur-base reacties

Het is niet erg zinvol om in reactievergelijkingen het waterstofion H+ als het gehydrateerde ion (H3O)+ te schrijven. Het waterstof ion hoort niet bij een bepaald watermolecule en wordt heel snel weer doorgegeven aan een ander watermolecule. De naam hydronium ion voor (H3O)+ is dan ook geheel in onbruik geraakt.

Een meerbasisch zuur als fosforzuur H3PO4 heeft drie dissociatiestappen.

Hoeveel daarvan worden gerealiseerd hang af van de pH van de oplossing.

Fosforzuur in water is nogal sterk zuur en dan wordt er maar een H+ ion afgesplitst volgens de vergelijking H3PO4 geeft H+ + (H2PO4)-

Als we dit zuur gaan titreren met een NaOH oplossing en de pH gaan verhogen gaat ook het tweede H+ ion er af. De derde H+ gaat er pas af als je de pH heel hoog maakt; minstens 10 a 11.

Je kunt ook zeggen dat fosforzuur een vrij sterkzuur is door zijn eerste

dissociatiestap. Als je kijkt naar de tweede en derde dissociatiestap is het respectievelijk een zwak en een zeer zwak zuur. De sterkten van zwakke zuren kun je weer met elkaar vergelijken door middel van de dissociatieconstanten. In sommige scheikundeleerboeken vind je daar wel gegevens over.

Reageer