Nut van een vastendag

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 101

Nut van een vastendag

Ik lees in een blad dat éénmaal in de maand een vastendag houden erg gezond is.

a) klopt dit?

b) wat wordt onder een vastendag verstaan, alleen maar water drinken?
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Berichten: 12.262

Re: Nut van een vastendag

Geen idee waarom het gezond zou zijn, afgezien van domweg minder calorien binnenkrijgen voor diegenen met overgewicht.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Nut van een vastendag

Als je evenwichtig en gezond eet en drinkt, is zoiets niet nodig. Sterker nog, het kan zelfs ongezond zijn:
[E]én of enkele keren per jaar een 'ontslakkingskuur' doen, kan ongezonde eet- en leefgewoonten niet goedmaken. Ook het verband tussen die 'afvalstoffen' en overgewicht is niet bewezen. Verschillende dagen niet eten, maaltijden overslaan of extreem weinig eten, zoals ontslakkingskuren dikwijls voorschrijven, is bovendien ongezond en kan zonder medische begeleiding zelfs gevaarlijk zijn.
http://www.skepp.be/nieuws/detox-dieet-of-...ten-is-zinloos/

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Nut van een vastendag

Y: Je kan die link niet geven als wetenschappelijk bewijs.

Een dag in de maand het avondeten overslaan zal echt geen verkeerde effecten hebben op het gestel. Men moet dit ook echter zoeken in de psychologie, we hebben eigenlijk geen honger meer, een keer echte honger meemaken kan de sensoren prikkelen, denk ik dan zo.

Berichten: 12.262

Re: Nut van een vastendag

Ongezond lijkt het me ook niet, voor zover het gaat over een dag. Zou het bijvoorbeeld gaan om een week of langer niets of zeer weinig eten dat denk ik wel dat dat soms voor problemen zal zorgen, al lijkt het me dan nog sterk dat een gezond mens daar blijvende schade van zal overhouden.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Nut van een vastendag

Vraag maar aan elke anorexia patient of het problemen op levert, dus wel. Anorexia is erg ongezond, vooral voor je darmen. Ik mag de link van skepp.be niet echt omdat daar alles op een hoop word gegooit,

van een maal per week het avondeten overslaan, tot een worteldieet.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Nut van een vastendag

@DPW: Je moet natuurlijk kritisch zijn t.a.v. zo'n artikel, maar dat het gezonder zou zijn om een vastendag in te lassen, dan om gewoon evenwichtig te eten, lijkt me nonsens. Eén maal per week het avondeten overslaan lijkt me echter ook geen probleem, daarin heb je gelijk.

Berichten: 12.262

Re: Nut van een vastendag

Vraag maar aan elke anorexia patient of het problemen op levert, dus wel. Anorexia is erg ongezond, vooral voor je darmen.


Ongetwijfeld, en vast op termijn ook voor allerhande andere organen en weefsels. Maar dat is toch een andere situatie als een korte periode van voedselgebrek. Eerlijkgezegd lijkt het me logisch dat de mens zodanig is geevolueerd dan het ontbreken van voedsel voor een korte periode (een week oid) geen grote nadelige gevolgen heeft. De tijd dat dat vrij normaal was ligt denk ik niet zo ver achter ons, op evolutionaire tijdschaal bezien althans.
Victory through technology

Berichten: 247

Re: Nut van een vastendag

Eerlijkgezegd lijkt het me logisch dat de mens zodanig is geevolueerd dan het ontbreken van voedsel voor een korte periode (een week oid) geen grote nadelige gevolgen heeft. De tijd dat dat vrij normaal was ligt denk ik niet zo ver achter ons, op evolutionaire tijdschaal bezien althans.
Die evolutie vind ik niet zon goed argument, je zou ook anders kunnen interpreteren en zeggen dat de sterksten, slimsten,... wel dagelijks eten konden verschalken en zij zo meer kans tot overleven hadden.

Wel enkele weetjes hieromtrent (ik had geen zin om bronnen te gaan zoeken, maar ze kloppen wel geloof ik, ze komen in elk geval uit de mond of cursus van professoren):

Een westers mens (wij dus) kan 2 maanden overleven zonder voedsel: puur energetisch gezien dan, wrs zou je eerder wel ziek worden omdat je zo verzwakt bent.

aminozuren kunnen moeilijk gestokeerd worden in het lichaam, het zijn belangrijke bouwstenen van eiwitten en een aantal kan ons lichaam niet aanmaken en zijn dus essentieel, conclusie: je moet dagelijks die aminozuren opnemen.

Tekorten van bepaalde stoffen (vb. vitamines) leiden tot ziektes en de dood: vb. pellagra, scorbut, rachitis,...

mijn besluit hieruit: Een dag eten overslagen is ongezond en zal je lichaam dus zowiezo verzwakken, maar dit is hetzelfde als een ongevarieerd voedingspatroon hebben (vb. alle dagen enkel frietjes, dan krijg je ook tekorten en dit verzwakt zowiezo ook je lichaam), 1dag kan dus niet heel veel kwaad, maar je doet het gewoon beter niet, want je loopt sneller dan je denkt een verkoudheid of griepje op.

gr

steve

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Nut van een vastendag

steve schreef:kunnen moeilijk gestokeerd worden in het lichaam, het zijn belangrijke bouwstenen van eiwitten en een aantal kan ons lichaam niet aanmaken en zijn dus essentieel, conclusie: je moet dagelijks die aminozuren opnemen.

Tekorten van bepaalde stoffen (vb. vitamines) leiden tot ziektes en de dood: vb. pellagra, scorbut, rachitis,...

mijn besluit hieruit: Een dag eten overslagen is ongezond en zal je lichaam dus zowiezo verzwakken, maar dit is hetzelfde als een ongevarieerd voedingspatroon hebben (vb. alle dagen enkel frietjes, dan krijg je ook tekorten en dit verzwakt zowiezo ook je lichaam), 1dag kan dus niet heel veel kwaad, maar je doet het gewoon beter niet, want je loopt sneller dan je denkt een verkoudheid of griepje op.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fasting

Er zijn nog al wat culturen waar vasten een ingeburgerde praktijk is.

Ook vond ik gisteren nog wat sites maar verloor links nu, waar onderzoeken van vasten op muizen getest werd: 24 uur geen en dan 24 uur hun normale voeding. (Amerikaans onderziek)

Er werden gunstige resultaten geobserveerd. Blijkbaar leven die > 30% langer dan de referentiegroep.

Maar dit scheen overeen te komen met een normaal verdeeld caloriearmer te eten.

Caloriearmer eten continue blijkt vergelijkbaar met 24 uur vasten en 24 uur normaal eten.

Indien geïnteresseerd tracht ik die links terug te vinden.
Eric

Berichten: 247

Re: Nut van een vastendag

E.Desart schreef:http://en.wikipedia.org/wiki/Fasting

Er zijn nog al wat culturen waar vasten een ingeburgerde praktijk is.

Ook vond ik gisteren nog wat sites maar verloor links nu, waar onderzoeken van vasten op muizen getest werd: 24 uur geen en dan 24 uur hun normale voeding. (Amerikaans onderziek)

Er werden gunstige resultaten geobserveerd. Blijkbaar leven die > 30% langer dan de referentiegroep.

Maar dit scheen overeen te komen met een normaal verdeeld caloriearmer te eten.

Caloriearmer eten continue blijkt vergelijkbaar met 24 uur vasten en 24 uur normaal eten.

Indien geïnteresseerd tracht ik die links terug te vinden.
Dat bepaalde culturen dat doen is zowiezo waar, niet echt een argument om dan te zeggen dat dat goed is, in bepaalde culturen worden de clitoris en schaamlippen van jonge meisjes ook gemutileerd, niet echt positief.

Maar inderdaad zal een dag niet eten geen extreem nefaste effecten hebben, tijdens de nacht eet je ook niet, dus dat lukt wel, maar ik zie in elk geval nog steeds niet in wat het positieve effect zou kunnen zijn van zon dag niet eten. Gesteld dat de proefpersoon een zeer evenwichtig dieet volgt en gezond leeft, zie ik niet in wat positief effect het kan hebben. bij mensen die overleven op mcdonaldsfood zal een dag niet eten misschien wel gezonder zijn dan weer een dag die trope binnenspelen. Wat die studie op muizen betreft, ik heb ze uiteraard niet gelezen maar zoals je het hierboven schrijft lijkt het me weer te gaan over energie (calorieen), ik probeer daarbuiten te denken, ik bedoel, te veel calorieen zijn niet goed uiteraard, maar als je gezond en evenwicht eet hou je dat onder controle, probleem zijn echter een antal essentiele stoffen die je nodig hebt en die bij tekorten van een uiteraard wel langere periode dan een dag toch ernstige schade kunnen berokkennen.

Berichten: 12.262

Re: Nut van een vastendag

Het zal inderdaad wel aan de totale calorie-inname liggen, bij ratten en muizen is algemeen bekend dat hun levensverwachtig fors beter wordt op een calorie-restricted dieet.

Zou je iets over de effecten van dat vasten willen bestuderen dat zou je ze bijv beurtelings 1 dag geen, en 1 dag dubbel eten moeten voren (of bij 1 dag geen en 4 dagen 25% extra, dubbel eten ze niet op denk ik). Ik betwijfel of er veel resultaat uit zo'n studie zou komen, al is het ook wel interessant om te zien of het uberhaupt enig effect heeft en zo ja waarom.
Victory through technology

Reageer