Magnesiumsulfaat

Moderator: ArcherBarry

Magnesiumsulfaat

Ik wil wat Magnesiumsulfaat (bitterzout) kopen, kan iemand mij het verschil uitleggen tussen:

1. MgSO4

2. MgSO4-7H2O

3. MgSO4.1H2O

En is het normaal dat er zwaveltrioxide (SO3) in bitterzout zit:

http://kali-import.iu.nl/kali/index.asp?pa...llarticles=true

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Magnesiumsulfaat

Magnesiumsulfaat is een hygroscopische stof. Dat wil zeggen dat het water aantrekt. Hoeveel water er in zit wordt aangegeven door wat achter de punt of streepje staat. (De punt is officieel). Dus MgSO4.1H20 betekend dat er op iedere molucuul magnesiumsulfaat 1 molecuul water inzit. Let wel op: Dit is dus een mensgsel en geen verbinding.

Het zwaveltrioxide is er aan toegevoegd om er een betere meststof van te maken. Als je het voor iets anders wilt gebruiken dan kunstmest raad ik aan verder te zoeken.

Re: Magnesiumsulfaat

Het zwaveltrioxide is er aan toegevoegd om er een betere meststof van te maken. Als je het voor iets anders wilt gebruiken dan kunstmest raad ik aan verder te zoeken.


Dank je voor de uitleg :?:

Enig idee waar verder te zoeken :shock: (Rotterdam)

Normale drogist hebben we hier niet meer, en voor de rest kan ik alleen terecht bij tuincentrums (bitterzout met zwaveltrioxide)

Dus nog iemand een ;) ;) :?:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Magnesiumsulfaat

Nu ben ik toch wel een beetje benieuwd waar je het voor nodig hebt? :shock:

Waar je ook kan kijken is bij doe-het-zelf-bier-brouwerij-benodigheden-winkel. Of bij de aphotheek. Het wordt namelijk ook gebruikt bij enclampsie (zwangerschapsvergiftiging).

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Magnesiumsulfaat

Misschien zou je hier eens kunnen informeren?!

http://www.vitamines-nl.net/producten.html

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: Magnesiumsulfaat

MgSO4.10H2O

betekend dat een molecuul MgSO4 10 watermoleculen in zijn molecuulrooster heeft zitten
may the force be with you

Re: Magnesiumsulfaat

Ga zoeken in oude apotheken.Hoe ouder die meneer er uitziet ,hoe meer kans dat die nog het een en ander heeft staan en je kan helpen.

De nieuwe apotheker is meer winkeljuf dan chemist.

Re: Magnesiumsulfaat

Dana schreef:Ik wil wat Magnesiumsulfaat (bitterzout) kopen, kan iemand mij het verschil uitleggen tussen:

1. MgSO4

2. MgSO4-7H2O

3. MgSO4.1H2O

En is het normaal dat er zwaveltrioxide (SO3) in bitterzout zit:http://kali-import.iu.nl/kali/index.asp ... icles=true
2. MgSO4-7H2O is waarschijnlijk het goedkoopste per gram

1. MgSO4 is waarschijnlijk het duurste per gram,

Re: Magnesiumsulfaat

Te koop bij onder meer www.hekserij.nl

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Magnesiumsulfaat

Veel zouten, waaronder magnesiumsulfaat bouwen kristalwater in in de moleculen. Meestal zijn maar een paar verhoudingen stabiel. Bij magnesiumsulfaat is dat vooral het heptahydraat (7 H2O).

Berichten: 259

Re: Magnesiumsulfaat

Hoe wordt dan eigenlijk een stabiele zuivere vorm gemaakt als er meerdere configuraties mogelijk zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Magnesiumsulfaat

Watervrij magnesiumsulfaat (MgSO4) krijg je door dit voldoende te verhitten en vervolgens watervrij op te slaan.

Als je dit laat staan in een voldoende vochtige omgeving dan wordt water uit de lucht aangetrokken. Langzaam maar zeker wordt vrijwel alle magnesiumsulfaat omgezet in het monohydraat (MgSO4 x H2O).

Het heptahydraat krijg je door een oplossing van magnesiumsulfaat in te dampen. Als de oplossing verzadigd raakt zetten zich naalden magnesiumsulfaat heptahydraat af (MgSO4 x 7 H2O).

Berichten: 259

Re: Magnesiumsulfaat

JanMeut: als ik je dus goed begrijp krijg je dus geen heptahydraat als je meer water bij de Magnesiumsulfaat gooit?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Magnesiumsulfaat

Vast wel! Het is echter geen gebruikelijke manier om aan het heptahydraat te komen. Maar als je mangnesiumsulfaatmonohydraat nat maakt met wat water dan zal het watr vast wel in het kristalrooster gebouwd worden.

Berichten: 259

Re: Magnesiumsulfaat

Maar dan vraag ik me toch het volgende af:

Stel je hebt bijvoorbeeld magnesiumsulfaatheptahydraat en je voegt nog wat extra water bij (meer dan in het kristalrooster kan worden ingebouwd) dan gaat er toch een deel in oplossing neem ik aan. Echter, dit is zo weinig, tov de magnesiumhydraat (okee, dit is aangenomen). Hoe kun je dan toch meten dat er een klein deel in oplossing zit?

Reageer