[Scheikunde] Distillatiekrommen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 281

[Scheikunde] Distillatiekrommen

Goedenavond mensen :D

Ben er even niet geweest omwille van de examens, maar ben terug, met een vervelende vraag, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen :D .

Ik heb een leerlingenproef moeten doen over distillatie, meerbepaald negatieve azeotropie. We moesten een waterig waterstofchloride - oplossing distilleren. Door een zuur-base titratie met NaOH moesten we nagaan dat de HCl concentratie in het distillaat stijgt tot een constante waarde.

De opdracht bestaat erin de temperatuur te noteren (mijn medestudent moest dit doen en had steeds 108°C, de hele proef lang.) Het opgevangen distillaat bedroeg steeds 10 ml. Het volume NaOH, dat we titreerden, steeg natuurlijk.

Ik moet 2 curven tekenen:

een distillatiekromme die de temperatuur weergeeft in functie van het totale volume distillaat en

een distillatiekromme die opgesteld wordt door de molariteit van de distillaatfracties (of het volume NaOH dat per volume verbruikt wordt) uit te zetten in functie van het totale volume distillaat.

Als begingegevens heb ik ook:

we hebben gewerkt met een 17.5 m% HCl/H2O-oplossing met dichtheid 1.083 g/ml en heb berekend dat de molariteit hiervan ongeveer 5.05 M bedraagt.

We moesten ook het oorspronkelijke HCl-oplossing tittreren (na toevoeging 3 druppels fenolftaleïne): het eindpunt bedroeg 10.750 ml.

Een heleboel informatie, maar weet niet hoe te beginnen :D :D

Alvast bedankt!

Prettige avond verder.

Mvg. Liekeu

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [Scheikunde] Distillatiekrommen

HCl/H2O vormt een maximum-azeotroop bij 108,6 oC en een concentratie van 20,2 massa% HCl.

Als je 17,5 massa% destilleert zal het destillaat in eerste instantie alleen uit water bestaan. Het mengsel in de bodemkolf wordt daardoor geleidelijk geconcentreerder tot de concentratie van 20,2 m% bereikt wordt. Vanaf dat moment destilleert de azeotroop over en bevat elke druppel nieuw destillaat 20,2 m% HCl terwijl de concentratie in de bodemkolf ook op 20,2 m% blijft.
Ik moet 2 curven tekenen:

een distillatiekromme die de temperatuur weergeeft in functie van het totale volume distillaat en

een distillatiekromme die opgesteld wordt door de molariteit van de distillaatfracties (of het volume NaOH dat per volume verbruikt wordt) uit te zetten in functie van het totale volume distillaat.
Hiervoor heb je toch alleen je metingen nodig, dus wat is het probleem?
we hebben gewerkt met een 17.5 m% HCl/H2O-oplossing met dichtheid 1.083 g/ml en heb berekend dat de molariteit hiervan ongeveer 5.05 M bedraagt.
Ik bereken 5,2 M. Wat volgt uit de titratie met NaOH? (je noemt de NaOH concentratie nergens).
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 281

Re: [Scheikunde] Distillatiekrommen

De NaOH concentratie zie ik hier nergens staan, ik heb wel het volume dat ik telkens getitreerd heb.

Het probleem is:

we hebben dus een kolom gemaakt met de temperatuur (zoals ik zei 108°C), het totaal volume distillaat (telkens 10 ml) en het volume NaOH dat getitreerd wordt in 5 ml van het 10 ml distillaat (sorry vergeten bij te melden). Hieruit moet ik de molariteit van HCl berekenen. En dan kan ik denk ik aan de curven beginnen. Ik weet gewoon niet hoe. Ik snap niet echt wat ik niet snap.. het is moeilijk uit te leggen maar ik zie begin nog einde :s

Berichten: 281

Re: [Scheikunde] Distillatiekrommen

Ok, sorry, di eerste curve daar heb ik inderdaad alles voor zie ik net. Sorry! Miskeken evenetjes.

2e curve nog niet.. :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [Scheikunde] Distillatiekrommen

Heb je de NaOH-concentratie gewoon vergeten op te schrijven of was die tijdens de proef niet bekend?

In het laatste geval moet je de NaOH-concentratie dus berekenen uit de titratie van die oorspronkelijke 17,5 m% HCl:
We moesten ook het oorspronkelijke HCl-oplossing tittreren (na toevoeging 3 druppels fenolftaleïne): het eindpunt bedroeg 10.750 ml.
Je vermeldt echter niet hoeveel ml oorspronkelijke HCl oplossing je getitreerd hebt.
een distillatiekromme die opgesteld wordt door de molariteit van de distillaatfracties (of het volume NaOH dat per volume verbruikt wordt) uit te zetten in functie van het totale volume distillaat.
Als ik dit lees mag je trouwens ook gewoon de hoeveelheid NaOH in de grafiek uitzetten en daarvoor heb je toch alle gegevens? Natuurlijk wel volume NaOH telkens omrekenen naar 10 ml destillaat.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 281

Re: [Scheikunde] Distillatiekrommen

Heb je de NaOH-concentratie gewoon vergeten op te schrijven of was die tijdens de proef niet bekend?
Mijn collega's en ik hebben gemerkt dat die inderdaad mankeert. We hebben die niet opgeschreven omdat we denken dat die niet bekend is. Ze zij dat we het aan andere groepen moesten vragen, maar die weten het ook niet.
In het laatste geval moet je de NaOH-concentratie dus berekenen uit de titratie van die oorspronkelijke 17,5 m% HCl: Je vermeldt echter niet hoeveel ml oorspronkelijke HCl oplossing je getitreerd hebt.
Dit was 5 ml + 3 druppels fenolftaleïne-oplossing.

En ik merk nu nog een fout in m'n allereerste bericht: we vingen telkens 10 ml distillaat HCl-oplossing op uit de Liebigkoeler, maar daarvan moest ik telkens 5 ml titreren, geen 10! Sorry voor dit misverstand. Weet niet of dit enig verschil maakt, normaal niet denk ik.
Als ik dit lees mag je trouwens ook gewoon de hoeveelheid NaOH in de grafiek uitzetten en daarvoor heb je toch alle gegevens? Natuurlijk wel volume NaOH telkens omrekenen naar 10 ml destillaat.
Ok, maar hoe doe je dat laatste, dat omzetten, dan?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [Scheikunde] Distillatiekrommen

een distillatiekromme die opgesteld wordt door de molariteit van de distillaatfracties (of het volume NaOH dat per volume verbruikt wordt) uit te zetten in functie van het totale volume distillaat.
Je titreert telkens 5 ml destillaat dus per ml destillaat komt dat met 1/5 van de milliliters NaOH overeen.

Maar je weet ook hoe sterk de HCl was waarmee je begon: 17,5 m% oftewel 5,2 molair. En je weet dat 5 ml daarvan 10,75 ml NaOH verbruikt. Daaruit kun je eenvoudig de concentratie van je NaOH berekenen. En met die NaOH concentratie bepaal de concentratie van elke 10 ml destillaatfractie. Zodoende kun je een echte grafiek van destillaat-molariteit versus destillaat-hoeveelheid maken.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer