Vlammen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 145

Vlammen

Daarnet had ik het met iemand over vuurstenen (of ruw marmer of anderen, ik weet niet met welke stenen het allemaal lukt)

Als je ze tegen mekaar slaat ontstaan er vonken. waarom?

Volgens mij moet het iets zijn door wrijving van de twee stenen die zo'n hitte produceren op een klein oppervlak dat de atomen errond hun elektronen door toegevoegde energie op een hogere baan terechtkomen, waarna ze terugvallen op hun oorspronkelijke energieniveau. Door dit terugvallen ontstaan er dan fotonen die we zien als vonken.

Zou dit ongeveer kunnen kloppen?

Nu had ik toch nog een vraagje... Als je een vuur hebt, zie je de vlammen (zoals de vonken bij vuurstenen) in diezelfde specifieke kleur, dat oranjeachtig geel.

Waarom die kleur, en waarom zie je soms in een vuur andere kleuren van vlammen (zoals blauw, groen...)

Aan wat is dit te wijten? meer energietoevoeging en elektronen die van hoger terugvallen of zoiets?
Jan Vonk


Berichten: 4

Re: Vlammen

De steen wordt vuursteen genoemd omdat als met deze steen tegen een stuk ijzer of pyriet wordt geslagen er vonken vanaf kunnen komen, waarmee met de nodige ervaring een droog, brandbaar materiaal (zoals een plukje los katoen of gedroogd mos, of tondelzwam) aangestoken kan worden. De vonken ontstaan door kleine ijzerdeeltjes die spontaan in de lucht oxideren waarbij veel warmte vrij komt zodat de deeltjes gaan gloeien.

wel raar dat het eigenlijk meer om het ijzer gaat dan om het steen zelf :shock:

Reageer