Paashaas, eieren?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 505

Paashaas, eieren?

Pasen was van origine een christelijk feest, maar waar komen de paashaas en zijn eieren dan vandaan?
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Berichten: 656

Re: Paashaas, eieren?

Die eieren, konijntjes, kuikentjes staan symbool voor de vruchtbaarheid.

Afkomstig uit de keltische, germaanse en geloof zelfs romeinse religie en/of cultuur.

Pasen (de opstanding van Jezus), is christelijk.

Maar toen NL christelijk werd zijn de oude gebruiken nog gebleven.

Daarnaast heb je ook Paascha, wat een joods feest is. Staat ook deels in verband met pasen, maar das meer theologie ipv geschiedenis.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Paashaas, eieren?

Ok, dank je
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Paashaas, eieren?

De Romeinen en de latere kersteraars hebben de oude feesten zoveel mogelijk met de christenlijke geintegreerd.

Pasen wordt om die reden gehouden rond de tijd dat het eerste vee weer geboren wordt. Pinksteren rond de eerste oogst. Kerst rond midwinter.

Pasen zou veel beter kunnen samenvallen met het joodse Pascha (dwz een paar dagen later, want Het feest van de ongezuurde broden werd op de donderdag voor pasen gevierd volgens de Bijbel).

In de Bijbel staat geen enkele aanwijzing voor de dag waarop Jezus geboren zou zijn, dus 25 december is in feite zo maar een datum.

Pinksteren hangt wel erg samen met pasen, net als hemelvaart. Hemelvaart valt 40 dagen na pasen en is daarom altijd op een donderdag (Pasen valt op zondag, tweede paasdag is een later geintroduceerde feestdag). Pinksteren valt 50 dagen na pasen en dus altijd op maandag (maar de zondag ervoor wordt vaak ook meegerekend).

Re: Paashaas, eieren?

tweede paasdag is een later geintroduceerde feestdag


Waar komt die dan vandaan eigenlijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Paashaas, eieren?

Het ei is vaak gebruikt als een symbool van nieuw leven. Dat komt dus van pas bij het feest van een verrijzenis, dat -zeer toevallig- ook nog eens rond het begin van de lente plaats vindt.

Waar de haas vandaan komt weet ik niet.

De klokken die vertrekken ook naar Rome om eitjes te halen, die ze dan komen uitstrooien. De oorsprong van dat verhaal ken ik niet. Maar tijdens de 'goede week' worden er geen klokken geluid en in een tijd dat het dorpsleven geregeld werd door klokkengelui moet het wel meer opgevallen hebben dat er in een bepaalde periode geen klokken geluid werden.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Paashaas, eieren?

Maar tijdens de 'goede week' worden er geen klokken geluid
Als het goed is blijft het stil van goede vrijdag tot pasen. De andere dagen van de goede week mag er wel geluid worden.

Nog zo'n symbool: op goede vrijdag moet de paaskaars uit de kerk verwijderd worden, met pasen mag de nieuwe paaskaars de kerk in.

Reageer