Differentiaalvgl

Moderators: dirkwb, Xilvo

Berichten: 355

Differentiaalvgl

hallo,

Zou iemand mij een beetje een overzicht kunnen geven van de verschillende differentiaalvergelijkingen en hun oplossingen? Ik heb wat ziitten zoeken, maar over mooi overzichtje heb ik niet gevonden.

Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Differentiaalvgl

Er zijn er oneindig veel. Zelfs als je types bedoelt, zijn er oneindig veel.

Waarschijnlijk moet je maar een beperkt aantal soorten/types kennen, is het in je cursus niet duidelijk welke dat zijn?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 355

Re: Differentiaalvgl

Nee niet echt,

maar aangezien dit de eerste keer is dat ik dit heb gezien, zullen de basics bedoeld zijn, zijnde de gewone, lineaire, en eerste en tweede orde vgl. Kan dit kloppen?Zo ja, kun je deze vormen kort toelichten?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Differentiaalvgl

Op deze pagina vind je de belangrijkste types; lineair: homogeen en niet-homogeen. De orde duidt op de hoogste voorkomende afgeleide. Zijn de verschillende types (hun definities leggen precies uit wat ze zijn) niet in je cursus beschreven?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 355

Re: Differentiaalvgl

ik zal een keer goed lezen..

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Differentiaalvgl

Waarschijnlijk zijn de types die je moet kennen, op z'n minst gedefinieerd (anders zou het trouwens maar een slechte cursus zijn :D ). Het kan wel zijn dat er van sommige types weinig uitleg staat, geen voorbeeld gegeven zijn,... waardoor je het niet helemaal begrijpt.

Ik stel voor dat je dan de definitie uit je cursus geeft, dan kunnen wij er misschien wat extra uitleg bij geven, zonder met andere notaties/termen af te komen dan degene die in jouw cursus gehanteerd worden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 355

Re: Differentiaalvgl

ok, zal ik doen

Berichten: 355

Re: Differentiaalvgl

Ik zit met het volgende vast: complete differentiaalvgl<->gereduceerde differentiaalvgl

In mijn cursus werd een gereduceerde differentiaalvgl gedefinieerd als een vgl met rechterlid gelijk aan nul, maar je kan er toch altijd voor zorgen dat je rechterlid nul wordt?

bv y'+(1/x)*y=x is een complete diffvgl, waarom?

y'+(1/x)-x=0 heeft als rechterlid 0, en dus zou de diffvgl toch gereduceerd zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Differentiaalvgl

De termen zonder y (of y', y'', ...) staan in de standaardvorm in rechterlid. De bijbehorende gereduceerde (of homogene) differentiaalvergelijking bekom je dan door het rechterlid 0 te nemen. In jouw voorbeeld volstaat jet dus niet het inhomogeen deel (x) gewoon van lid te verwisselen, dan is je differentiaalvergelijking nog niet gereduceerd.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 355

Re: Differentiaalvgl

Dus in het linkerlid mogen enkel termen met y (of y',y",...) bij een gereduceerde vorm? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Differentiaalvgl

Inderdaad, waarschijnlijk kan je dat zien aan de definitie van de differentiaalvergelijking (die zal dan in een standaardvorm gegeven zijn, met alle andere termen in het rechterlid).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 355

Re: Differentiaalvgl

ok ik snap het. Dank je wel

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Differentiaalvgl

Graag gedaan. Zie ook hier: in de definitie (vorm) van de differentiaalvergelijking staat alles in y(x), y'(x),... in het linkerlid terwijl f(x) rechts staat. Als f(x) = 0, spreken we van de homogene differentiaalvergelijking.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 355

Re: Differentiaalvgl

Maar dit is dan wel net hetzelfde zeggen als y',y'',.. in de linkerlid en 0 in het rechterlid, of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Differentiaalvgl

Ja.

y',y'' in linkerlid en f(x) in rechterlid met f(x)=0 is hetzelfde als y',y'' in linkerlid en 0 in rechterlid, immers je kunt f(x) dan vervangen door 0 :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer