Hoe lang kunnen deze rikkenpalen meegaan?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 416

Hoe lang kunnen deze rikkenpalen meegaan?

Ik weet niet of ik deze vraag nou hier of bij scheikunde moet stellen, maar ik stel hem toch maar hier.

Ik heb een aantal rikkenpalen (palen die je in een weiland ziet als afrastering) waarvan ik wil weten hoeveel jaar het duurt tot ze helemaal zijn afgerot.

Goed het maakt natuurlijk uit in wat voor grond ze staan en hoe dik de palen zijn.

Goed ik heb hier 10 rikkenpalen die allemaal even dik zijn, namelijk de dwarsdoorsnede is 10cm, alleen zijn ze niet allemaal van het zelfde hout, en zijn ze ook niet allemaal even verduurzaamd en 1 is gemaakt van kunststof (plastic).

En de grondsoort, zuurgraad maakt ook nog wat uit. Maar goed ik heb een paal die gemaakt is van dennenhout, die ik paal1 noem, die onverduurzaamd is, dus het is een gewone blanke onbehandelde paal en in de grondsoort waar ik hen in heb staan is de paal na 4 jaar helemaal tot op de kern doorgerot, vlak boven de grond.

paal2, is een paal ook van dennenhout die alleen aan de buitenkant een laagje carboleum zit, die houd het iets langer uit, zo'n 6 jaar.

paal3, is een paal ook van dennenhout, maar deze is tot op de kern gecreösorteerd met (ouderwetse) teer, dus als je zo'n paal doormidden zaagt, dan zie je dat de teer er tot op de kern erin zit. Nu zet ik deze paal naast waar paal1 en paal2 (hebben ge)staan. Mijn vraag is hoelang duurt het dat deze tot op de kern is doorgerot?

paal4, is een eikenhouten paal, onbehandeld en deze staat ongeveer 10jaar.

paal5, is ook een eikenhouten paal maar deze is weer helemaal tot op de kern met teer behandeld, dus mijn vraag is hoelang houdt deze paal het vol?

paal6 is een paal gemaakt van acasiahout, een houtsoort dat niet snel zal verrotten, maar hoelang houdt deze het vol.

paal7 is een paal gemaakt tropisch hardhout, nl. het hardste hout dat er bestaat, ik weet niet precies hoe dat hout heet, maar ik dacht van ijzerhout, daar dat hout bijna letterlijk zo hard is als ijzer, je kunt er geen spijker, zelfs geen stalen spijker inslaan, en bij het zagen is ook de zaag gauw versleten. Ik weet alleen dat de garantie op zo'n dergelijke paal als die aan de meest barre milieuinvloeden bloot zou staan, dat de garantie zo'n 50jaar bedraagt. Maar in werkelijkheid zal zo'n paal het nog veel langer uithouden. Mijn vraag is hoelang?

paal8 is een zelfde soort paal als paal7, gemaakt van ijzerhout, maar dan ook nog met teer behandeld, dus zo'n paal zal dan nog wel langer staan, mijn vraag is hoelang?

paal9 is een dennenhouten paal net zo als paal1, 2 en 3, maar deze heb ik verduurzaamd met plastic, als je zo'n paal doorzaag dan zie je dat het plastic er tot op de kern erin zit. (Plastic is dan vast, je zou denken dat dat er niet in kan trekken, maar plastic kun je oplossen en die oplossing verdunnen bovendien wordt het ook nog verhit en onder hogedruk in het hout, tussen de houtvezels geperst.) Hoelang zal zo'n paal staan?

paal10 is een paal die helemaal van kunststof is, hier zit dus geen hout aan, maar is wel evendik als die andere palen, nl. 10cm. Hoelang duurt het voordat deze vergaan is?

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Hoe lang kunnen deze rikkenpalen meegaan?

De kunststof paal zal niet vergaan. :shock:
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 416

Re: Hoe lang kunnen deze rikkenpalen meegaan?

De kunststof paal zal niet vergaan.  :roll:


Denk je dat de kunststof paal nooit zal vergaan? Ik denk zelf van wel, als je maar lang genoeg wacht. De vraag van mij is alleen hoe lang, in jaren.

Ik heb wel eens gelezen dat ging over die spotjes over zwerfvuil, dat plastic (wegwerp)bekertjes zo'n 90 jaar duurt eer ze vergaan zijn. En dat glas (bv. een bierfles) dat dat wel een miljoen jaar kan duren voordat dat helemaal is vergaan. Dus als je maar lang genoeg wacht zal ook die kunststof paal vergaan, alleen de vraag is hoe lang.

Berichten: 5

Re: Hoe lang kunnen deze rikkenpalen meegaan?

mja, as je lang genoeg wacht, komt et ooit wel es in de buurt van lava ofzo, dan smelt alles dacht ik :shock:

Berichten: 416

Re: Hoe lang kunnen deze rikkenpalen meegaan?

mja, as je lang genoeg wacht, komt et ooit wel es in de buurt van lava ofzo, dan smelt alles dacht ik :p
De vraag over rikkenpalen heeft helemaal niets met lava of met smeltpunten te maken. Dat is een totaal ander onderwerp, maar goed. Als je alles wilt laten smelten dan praat je over temperaturen van 3800*C, dan smelt zelfs diamant, veel heter dan lava, dat maar 1200 tot 1500*C is. Maar goed zoals ik al zei, dat heeft hier niets mee te maken, dat is een totaal ander onderwerp.

Het rotten van rikkenpalen is een scheikundig proces, dat vertraagt kan worden door het te verduurzamen met bijv. teer of bitumenolie, dat is een proces dat jaren kan duren en dat niets met smeltpunten van lava, o.i.d. te maken heeft ( want dat is een natuurkundig proces).

En de vraag was hoe lang duurt het voor deze 10 rikkenpalen vergaan zijn? Lees de vraag.

Reageer