[bio]bevruchting

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 219

[bio]bevruchting

Hoii x

We hebben een taak mee naar huis gekregen met enkele 'leuke' denkvragen...

Bij eentje twijfel ik enorm :

Wanneer is de kans op het verwekken van een meisje het grootst :

a. bij coïtus drie dagen voor de ovulatie

b. Bij coïtus op het moment van de ovulatie

c. Bij coïtus drie dagen na de ovulatie


Argumenteer, als je weet dat een spermacel met een Y-chromosoom sneller is als één met een X-chromosoom, maar minder lang overleeft in de eileider



Het meest logische vind ik c; maar misschien ligt dat wel iets TE voor de hand liggend..

Met de info die ze geeft zou je denken dat wanneer een persoon zwanger wordt op de derde dag na de ovulatie, de enige kans nog maar een spermacel met een X-chromosoom is die overleefd.

Ik twijfel ergens tussen b en c ... Want c vind ik ietsje TE logisch..

Nu vraag ik enkel van jullie om jullie mening over deze denkvraag te geven, wie weet wat voor nuttigs ik nog hoor in jullie 'becommentariëring'.

Alvast bedankt !


x

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [bio]bevruchting

X-spermacel: traagzwemmend maar langlevend

Y-spermacel: snelzwemmend maar kortlevend.

coïtus 3 dagen voor de ovulatie:

er moet lang gewacht worden totdat er bevruchting kan plaatsvinden: De langlevers zijn in het voordeel

coïtus op het moment van ovulatie:

een lange weg naar de eindstreep: snelle zwemmers significant in het voordeel.

coïtus drie dagen na de ovulatie:

Het ei bevindt zich al in de baarmoeder. Korte weg naar de eindstreep. Om het maar eens plat te zeggen: de kwak valt gelijk op het ei. Geen significante verschillen dus.

Al met al is de kans op een jongetje een tikje groter dan op ene meisje. Er worden dus inderdaad meer jongetjes geboren dan meisjes. Maar jongetjes zijn wat onvoorzichtiger, kennen een wat hogere sterfte. Ik weet niet meer wanneer precies, maar ergens in de puberteit /adolescentie zijn er weer evenveel meisjes als jongetjes, en die trend zet door, enkele jaren na dat evenwichtspunt zijn er significant meer vrouwen dan mannen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 219

Re: [bio]bevruchting

Kortom, ik was dus helemaal verkeerd.

Danku Jan !

x

Reageer