[wiskunde] infinitesimaalrekening en newton

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 36

[wiskunde] infinitesimaalrekening en newton

Voor een spreekbeurt voor het vak geschiedenis moet ik bewijzen dat Newton een van de grootste namen is uit de nieuwe tijd. Newton was samen met Leibniz de grondlegger van de infinitesimaalrekening. Op wikipedia staat er te lezen over de prioriteit van deze bijdrage, zonder welke technische toepassing van de wiskunde nu niet meer is voor te stellen. Nu is het vooral mijn bedoeling om aan te tonen dat Newton van een heel grote invloed was op de hedendaagse wiskunde. Het vermelden van de term infinitesimaalrekening zal mensen (die nog geen ervaring hebben met 'hogere' wiskunde) niet overtuigen van de grootste man uit de nieuwe tijd in Isaac Newton. Heeft iemand een idee, hoe ik - zonder de hele infinitesimaalrekening uiteen te zetten - toch kan aantonen dat de infinitesimaalrekening wel degelijk van groot belang is in hedendaagse wiskunde? Ik vond op wikipedia dat de integraalrekening (onderdeel van infinitesimaalrekening) bijvoorbeeld gebruikt wordt om het oppervlakte van complexere functies te bepalen, kan iemand nog (simpele) voorbeelden van de concrete toepassingen in de hedendaagse wiskunde geven? Aangezien ik niet bepaald inzicht heb in 'hogere' wiskunde is het moeilijk om zicht te hebben op wat het belang is van de ontdekking ervan. Het is vooral de bedoeling een publiek ervan te overtuigen dat deze ontdekking van heel groot belang geweest is voor wiskunde de dag van vandaag.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] infinitesimaalrekening en newton

Naast integraalrekening, vallen daar afgeleiden (differentiëren van functies) onder. Je kan een overzicht geven van zijn bijdragen tot de wiskunde, maar ik zou dat geen "bewijs" noemen. In het bijzonder kan je de fysische toepassingen aanhalen (voor afgeleiden bijvoorbeeld: x'(t) = v(t), v'(t) = a(t); snelheid en versnelling als respectievelijk eerste en tweede afgeleide van de positie).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] infinitesimaalrekening en newton

Je kan nog veel meer voorbeelden aanhalen, denk maar aan toepassingen uit:

- fysica (TD gaf er al enkele aan)

- chemie

- sterkteleer

- economie

- ...

Ik zou zelfs durven zeggen dat het meeste van de moderne wetenschappen steunt op Newton.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer