[scheikunde] reactiesnelheden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

[scheikunde] reactiesnelheden

Ik heb een vraag i.v.m. het volgende vraagstuk:

De snelheid van de reactie:

2HgCl2 + C2O42- :D 2Cr- + CO2(g) +Hg2Cl2(v)

wordt gevolgd door meten van het aantal Hg2Cl2 vrijgesteld per liter oplossing en per minuut.

(HgCl2)0 (mol/l)

0,105

0,105

0,052

0,052

(C2O42-)0 (mol/l)

0,15

0,30

0,30

0,15

Nu is de vraag, bepaal de orde van de reactie in HgCl2, in C2O42-.

In een voorbeeldoefening die in mijn cursus staat gaat men de concentratie uitzetten in functie van de tijd op een grafiek en daarna kijken of het een lineair verband is, ...

Omdat het tekenen nogal wat tijd in beslag neemt en proper gedaan moet worden zou ik gewoon met mijn rekenmachine of computer de correlatiecoëfficient bepalen bij de verschillde types.

Het probleem is, welke verbanden moet ik allemaal onderzoeken en welke waarden moet ik uitzetten op mijn grafiek. In mijn cursus neemt men soms de ln van de concentraties.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] reactiesnelheden

Je moet inderdaad met concentraties werken. De bedoeling van die twee tabelletjes van jou is voor een buitenstaander niet duidelijk.

Lees eerst mijn reactie in: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=50417
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [scheikunde] reactiesnelheden

Je moet inderdaad met concentraties werken. De bedoeling van die twee tabelletjes van jou is voor een buitenstaander niet duidelijk.
Wat is er dan onduidelijk aan mijn tabelletjes ?

Ik heb ook nog de reactiesnelheid gegeven maar die heb je dacht ik niet nodig voor de gedifferentieerde methode.
Fred F. schreef:Dat kan met de 'geintegreerde' methode of met de 'gedifferentieerde' methode.

In de geintegreerde methode bereken je uit de metingen van verschillende tijdstippen de reactiesnelheidsconstante met de verschillende formules voor verschillende ordes. Die formule die een constante reactiesnelheidsconstante geeft is dus de gevraagde orde.

In de gedifferentieerde methode zet je grafisch uit het verband van Log(reactiesnelheid) vertikaal tegen Log(concentratie één reactant) horizontaal. De tangens van de hellingshoek is dan de orde van de reactie.
De 'geintegreerde' methode kan ik toepassen moest men deze vragen op een examen maar als je een methode mag kiezen dan gebruik ik liefst een die snel is en waarbij je weinig rekenfouten kan maken.

Daarom dacht ik aan een regressiekromme bepalen met mijn rekenmachine en de correlatiefactor bepalen (kan de rekenmachine ook).

Je zou dus enkel de waarden die je krijgt moeten ingeven in een lijstje en een paar ingebouwde functies gebruiken.

Wat je hieroven zegt over de Log(reactiesnelheid) verticaal en Log(conc.) horizontaal begrijp ik niet zo goed, in mijn cursus zet men de tijd horizontaal en de concentratie verticaal.

Men zet eens de ln(concentratie) uit op de y-as, de gewone concentratie en 1/concentratie.

Wanneer ik dan ga kijken naar de r² bij een lineaire regressie y=ax+b krijg ik telkens 0,8 (voor de concetratie van kwikdichloride).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] reactiesnelheden

Wat is er dan onduidelijk aan mijn tabelletjes ?
Wat moeten wij lezers ermee? Gezien het subscript 0 lijkt het me alleen een opsomming van beginconcentraties, niet van het concentratieverloop met de tijd.

Nadeel van lineaire regressie zonder de grafiek te tekenen is dat je niet ziet of de lijn inderdaad min of meer lineair is en niet convex of concaaf.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [scheikunde] reactiesnelheden

Wat moeten wij lezers ermee? Gezien het subscript 0 lijkt het me alleen een opsomming van beginconcentraties, niet van het concentratieverloop met de tijd.
Andere waarden heb ik niet gegeven.

Dan is het waarschijnlijk niet mogelijk om de oefening grafisch op te lossen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] reactiesnelheden

De tekst van de oefening is onvolledig. Er is geen concentratieverloop met de tijd gegeven.

Er valt dus helemaal niets te berekenen of grafisch uit te zetten.

Hoe jij die 0,8 berekend hebt is mij dan ook een raadsel.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [scheikunde] reactiesnelheden

Fred F. schreef:De tekst van de oefening is onvolledig. Er is geen concentratieverloop met de tijd gegeven.

Er valt dus helemaal niets te berekenen of grafisch uit te zetten.

Hoe jij die 0,8 berekend hebt is mij dan ook een raadsel.
Die 0,8 is fout, dat was een verkeerde redenering dat ik gebruikt had.

Alles wat gegeven is in de startpost + de Initiële snelheid (zoals ik vertelde in het topic) is wat ik gegeven heb voor het vraagstuk op te lossen.

Ik heb telkens 2 keer dezelfde concentratie dus dan kan het analystisch toch opgelost worden ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] reactiesnelheden

Alles wat gegeven is in de startpost + de Initiële snelheid (zoals ik vertelde in het topic) .....
Initiele snelheid?

Waar staan dan die Initiele snelheden behorende bij elk van de 4 combinaties van beginconcentraties?
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [scheikunde] reactiesnelheden

Fred F. schreef:Initiele snelheid?

Waar staan dan die Initiele snelheden behorende bij elk van de 4 combinaties van beginconcentraties?
Dit staat er:

(HgC2)0 (mol/l)

0,105

(C2O42-)0 (mol/l)

Initiële RS (mol/l.min)

1,8.10-5

Dat is 1 rij van de tabel, bij de andere concentraties staat 7,1.10-5; 3,5.10-5 en 8,9.10-6.

Het is dus denk ik mogelijk om via een verhouding de orde van de reactie te bepalen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] reactiesnelheden

Nu komt de aap uit de mouw: die waardes voor RS had je in je topic vergeten te vermelden.
In de gedifferentieerde methode zet je grafisch uit het verband van Log(reactiesnelheid) vertikaal tegen Log(concentratie één reactant) horizontaal. De tangens van de hellingshoek is dan de orde van de reactie.
RS = k . [HgCl2]a . [C2O42-]b

Log RS = Log k + a Log[HgCl2] + b Log[C2O42-]

a en b zijn de ordes van de reactie in respectievelijk HgCl2 en C2O42-

k is reactiesnelheidsconstante die wegvalt als je twee vergelijkingen (met dezelfde beginconcentratie van één van de reactanten) van elkaar aftrekt.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [scheikunde] reactiesnelheden

Nu komt de aap uit de mouw: die waardes voor RS had je in je topic vergeten te vermelden.
Ik dacht dat deze iet nodig waren voor de grafische methode maar achteraf gezien was het vraagstuk niet op te lossen grafisch dus heb je inderdaad die snelheden nodig zodat je het vraagstuk analystisch kan oplossen.

Bedankt voor de hulp Fred F.

Reageer