Hoogbouw in o.a. nederland

Moderator: Rhiannon

Berichten: 1.286

Hoogbouw in o.a. nederland

Ik wil zo vrij zijn om een nieuw onderwerp te starten op dit forum, namelijk ''Moderne architectuur'', ''Hoogbouw in o .a. Nederland''.

Het doel is om de Modernisering van onze beschaving in al zijn of haar vormen besprekbaar te maken, met name de Hoogbouw in Nederland.

We zien het overal om ons heen gebeuren, steden zoals Rotterdam, Den Haag, langs de snelweg rondom Amsterdam de driehoek van de Randstad, terwijl langzaam de Stad Utrecht uit het duister zich aansluit aan de modernisering van het stedelijk gebied met de bouw van hoogbouw. Ik heb het niet over gebouwen van 40 meter hoog, maar hoger, zoals in Rotterdam waar het centrum een grote bouwput is geworden dat al sinds na de 2e Wereld Oorlog constand werkt aan vernieuwing, en de skyline steeds veranderd. De stad Rotterdam werd in Mei 1940 gebombardeerd waar het centrum, de stadsdriehoek volledig werd verwoest. Momenteel wordt er gebouwd aan de Maastoren met een hoogte van 165 meter. Ook de uitbreiding van InHolland, Cite 1 en 2 is in volle gang (Laan op Zuid). Tot het jaar 2015 zijn er plannen om ruim 15 nieuwe torens te plaatsen in het Centrum, vooral Wilhelminaplein wordt het centrum van de hoogbouw.

Op de website www.skyscrapercity.com is veel van deze ontwikkeling te volgen, maar ook andere steden in de wereld is volop het nieuws te volgen en er zijn veel foto's geplaats van de skylines van veel wereld steden.

Ik denk dat de moderne architectuur ook een plaats mag hebben op dit wetenschappelijke forum, gezien architectuur ook een exacte wetenschap is waar wellicht inspiratie opgedaan kan worden voor toekomstige architecten. Waar ideeen uitgewisseld kan en mag worden.

Berichten: 12.262

Re: Hoogbouw in o.a. nederland

Hoe het precies in wetenschapsforum past weet ik niet, maar ik vind hoogbouw en andere moderne constructies wel fascinerend.

Zelf woon ik in utrecht, en zie hier ook wel het nodige uit de grond getrokken worden... de komende paar jaar komt er fors wat hoogbouw bij. Alleen is het hier (min of meer) een regel dat er niets hoger gebouwd mag worden dan de domtoren, dus van echt hoge gebouwen is geen sprake. De nieuwe hoge gebouwen beperken zich tot 80 a 90 meter (staan er ook al een aantal van), alleen het nieuwe kantoor van rabo wordt hoger (105 dacht ik).
Victory through technology

Berichten: 1.286

Re: Hoogbouw in o.a. nederland

Benm' date='16 February 2008, 13:13' post='395273']

Hoe het precies in wetenschapsforum past weet ik niet, maar ik vind hoogbouw en andere moderne constructies wel fascinerend.

Zelf woon ik in utrecht, en zie hier ook wel het nodige uit de grond getrokken worden... de komende paar jaar komt er fors wat hoogbouw bij. Alleen is het hier (min of meer) een regel dat er niets hoger gebouwd mag worden dan de domtoren, dus van echt hoge gebouwen is geen sprake. De nieuwe hoge gebouwen beperken zich tot 80 a 90 meter (staan er ook al een aantal van), alleen het nieuwe kantoor van rabo wordt hoger (105 dacht ik).
Het is wel vreemd dat de stad Utrecht achter blijft met de ontwikkeling van hoogbouw, terwijl de Stad een centrale plaats inneemd als het gaat met met het treinverkeer. Er wordt al jaren lang gesteggeld over het gebied rondom Hoog Caterijne en niets komt echt uit de grond.

Berichten: 12.262

Re: Hoogbouw in o.a. nederland

Het is ooit een keuze geweest, men wil de dom graag behouden als markant punt van de utrechtse skyline. Naar mijn idee is dat op lange termijn niet echt een haalbaar plan, en wellicht ook niet eens nodig. Het gebied direct rond de dom is sowieso oude binnenstad waar geen hoogbouw zal plaatsvinden, en of een aantal hoge torens in het gebied rond de jaarbeurs of hoog catharijne er echt zoveel aan afdoen betwijfel ik.

De ontwikkeling van het stuk rond hoog catharijne is sowieso een politiek steggelpunt, er is zelfs een referendum geweest waarbij je mocht kiezen tussen 2 verder weinig spectaculaire varianten... zal nog wel even duren voordat er daar iets markants van de grond komt, al wordt er wel druk verbouwd.
Victory through technology

Berichten: 1.286

Re: Hoogbouw in o.a. nederland

'Benm'

Het is ooit een keuze geweest, men wil de dom graag behouden als markant punt van de utrechtse skyline. Naar mijn idee is dat op lange termijn niet echt een haalbaar plan, en wellicht ook niet eens nodig.
Ik denk eerder een gebrek aan ambitie om mee te gaan met de moderne ontwikkeling.
Het gebied direct rond de dom is sowieso oude binnenstad waar geen hoogbouw zal plaatsvinden, en of een aantal hoge torens in het gebied rond de jaarbeurs of hoog catharijne er echt zoveel aan afdoen betwijfel ik.
Het zou wel stom zijn als zij in de oude binnenstad zouden gaan bouwen. Want al die oude panden staan op de monumentenlijst.
De ontwikkeling van het stuk rond hoog catharijne is sowieso een politiek steggelpunt, er is zelfs een referendum geweest waarbij je mocht kiezen tussen 2 verder weinig spectaculaire varianten... zal nog wel even duren voordat er daar iets markants van de grond komt, al wordt er wel druk verbouwd.
Ik geloof dat Leefbaar Utrecht tegen deze plannen waren?

Trouwens waar wordt er gebouwd, zijn er links te vinden??

Berichten: 3

Re: Hoogbouw in o.a. nederland

Alexander Hartmans schreef:Ik denk eerder een gebrek aan ambitie om mee te gaan met de moderne ontwikkeling.

Utrecht heeft geen gebrek aan ambitie. Op dit moment begint na jaren gesteggel eindelijk het 4 miljard euro kostende nieuwe stationsgebied. De hoogbouw zal daar voorlopig niet de Dom overschrijden, maar de massa's die gebouwd gaan worden zijn echt van een on Hollandse dichtheid. HC wordt verbouwd en 2 x zo groot. Het centraal station wordt een van de grootste OV- terminals van Europa (ontworpen door Benthem Crouwel).

Afbeelding

http://www.cu2030.nl/ov_terminal/3_d_ov_terminal

3-D filmpje van de nieuwe OV-Terminal.

Het inwoners aantal groeit buitensporig en men verwacht elk moment over de 300.000 inwoners te gaan.

Met de bouw van Leidscherijn (30.000 woningen + een 2 de nieuwe centrum, verdichting van de oude stad (15.000 woningen) en Rijnenburg (10.000 woningen) zal de stad binnen 10 jaar 400.000 inwoners overschrijden.

Het nieuwe tweede centrum (bovenop de onder tunnelde A2) heeft geen hoogbouw limiet. Op dit moment is er een MER procedure opgestart die moet lijden tot de bouwvergunning van het 3 de hoogste gebouw van Europa.

Deze toren zal een mix zijn van wonen, leisure, kantoorruimte, hotel en op 250 meter hoogte een openbaar uitzichtpunt. De toren heet de Belle van Zuylen en wordt 262 meter hoog en is de meest innovatieve toren.

Afbeelding

Het zou wel stom zijn als zij in de oude binnenstad zouden gaan bouwen. Want al die oude panden staan op de monumentenlijst.

Ik geloof dat Leefbaar Utrecht tegen deze plannen waren?

Trouwens waar wordt er gebouwd, zijn er links te vinden??
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=419595

Hoogbouw projecten Utrecht ^^

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Hoogbouw in o.a. nederland

De technische aspecten van architectuur zouden hier gewoon in Natuurkunde onder mechanica geplaatst worden.

Ik ben het met je eens dat een bouwkunde forum niet misplaatst zou zijn. Het is al een groot deel van natuurkunde. Ik zal het dus onthouden en misschien in de groep gooien.

De reden om de hoogte in te gaan is niet bevolkingsdichtheid, of ambitie.

Ambitie is teneerste een raar woord, ja je kunt ambieren om het hoogste gebouw in de wereld te hebben, maar wat is het doel daarvan? Sommige mensen zijn er niet in geinteresseerd deze wonderen der techniek te plaatsen.

Je moet dus zeggen: het ontbreekt aan ambitie om het hoogste gebouw te bouwen in Nederland.

De reden waarom er hoge torens zijn in een plaats als Chicago is niet de bevolkingsdichtheid. Chicago is een goed voorbeeld omdat de stad immens is. De diameter van de stad zelf is 20 km, exclusief randsteden.

klik

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Chicago...Aerial_View.jpg

Maar het centrum waar de wolkekrabbers staan is enkel 1 km in doorsnede. wat het laatste plaatje hierboven laat zien is dat de hoogte van de flat gebouwen niet lineair is ten opzichte van de afstand tot het centrum. Er is een klein gebied waar iedereen wil bouwen, en dit kleine gebied is het gezicht voor de hele stad.

De reden om de hoogte in te gaan is aanzien. Bij elke foto van Chicago ziet met het Sears gebouw. Waarom? Het is maar een klein deel van de stad. Het geeft de stad image en aanzien. Dat zijn we in Nederland een beetje vergeten: buitenlanders willen niet in een stad wonen waar geen hoogbouw is, dat ziet er saai uit.

Eindhoven was zo 10 jaar geleden. 200.000 inwoners, 500.000 als je de randsteden meeteld, en geen enkel hooggebouw. Het zag er saai en droevig uit.

Nu heb ik in Albany NY gewoont, 110.000 inwonders. Tenminste 6 wolkenkrabbers. De skyline van Albany ziet er mooi uit. Maar ik kan je zeggen: ik ga 10 keer liever uit in het stratumseind dan in de saaie en dooie stad Albany.

Afbeelding

Gelukkig hebben ze het nu door in Nederland, als je een internationaal image wilt hebben, moet je de hoogte in gaan.

Berichten: 3

Re: Hoogbouw in o.a. nederland

^^Op Rotterdam na, hebben alle steden een oud en gezellig centrum. Een modern gebied met hoogbouw naast zo'n oud centrum sla je twee vliegen in één klap. Probleem in NL is dat ambitie nog steeds niet gewaardeerd wordt. Ook hebben burgers teveel mogelijkheden om bouwprojecten te vertragen. Je laten zien als stad is in tegenstelling met Amerikaanse steden hier not done. Ambitie kan vaak leiden tot innovatie, andere inzichten en kennis vergaring.

Berichten: 9

Re: Hoogbouw in o.a. nederland

Rotterdam doet het aardig wat hoobouw betreft, maar in de rest van het land kun je nog geen dakkapel plaatsen zonder dat er twee referenda over komen en een welstandscomissie zich er over buigt. Erg jammer, want volgens mij kunnen hoogbouw en historische binnensteden heel mooi samengaan door oude panden in de plint te verwerken. Je kunt het natuurlijk ook als Amsterdam doen en hoogouw buiten het centrum neerzetten, maar dan loop je de kans dat het een doods gebied wordt.

Mooi toch? Rotterdam:

Afbeelding

Berichten: 12.262

Re: Hoogbouw in o.a. nederland

Zo'n skyline is zeker fraai.. overigens heeft die foto wel een heel wazige compositie met die straatlantaarns, maar goed.. :D
Victory through technology

Berichten: 9

Re: Hoogbouw in o.a. nederland

Ik heb gewoon de eerste de beste foto gepakt die ik kon vinden :D Deze is beter:

Afbeelding

Berichten: 3

Re: Hoogbouw in o.a. nederland

Hier is het nieuwe ontwerp Van de Belle van Zuylen. De meest innovatieve toren van Nederland. Op het gebied van hoogte, materiaal, lift systemen, duurzame energie, mixed use, bouwtechnisch en design.

Afbeelding

Bron : Architecten web

Mooie 3 D animatie van de toren: de volgende link http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=628876

Berichten: 9

Re: Hoogbouw in o.a. nederland

Meer skyscrapercity-bezoekers hier zie ik :D Nog anderen?

Berichten: 12.262

Re: Hoogbouw in o.a. nederland

Het zou wel geweldig zijn als we hier bij utrecht die toren krijgen, absoluut een landmark!

Skyscrapercity vind ik wel een leuke site, al kom ik er niet heel vaak. Gewoon eens kijken wie wat aan het bouwen is, en of het leuk is om te gaan bekijken op reis oid.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Hoogbouw in o.a. nederland

Ik rij geregeld langs Hamburg en kijk steeds met verwondering naar de Eurpabrucke die als het ware boven de stad zweeft.

Kon helaas geen foto vinden.
nothing will change without a rebel

Reageer