Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Weerstanden

• Log in om te kunnen reageren

gunnardecorte

gunnardecorte

• >25 berichten
  • 55 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2008 - 18:23

ik heb een taak van fysica waar ik niets van begrijp; het zijn 2 oefeningen die me om eerlijk te zijn verwaren van hoe op te lossen.

Een ventilator is zo gebouwd dat hij een spanning van 165v en een stroomsterkte van 0.60A nodig heeft.
Hij wordt aangesloten op een spanningsbron van 220V.
Welke "voorschakelweerstand" moet men in bouwen?
-----> wat is een voorschakelweerstand en hoe in godsnaam moet ik die bereken??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

gunnardecorte

gunnardecorte

• >25 berichten
  • 55 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2008 - 18:32

dan nog een opgave die ik zelfs nog moeilijker vind;

3 Geleiders met een weerstand van 3.0 ohm, 6.0ohm en 18.0ohm worden parallel geschakelt.
In serie daarmee staat een 4e weerstand van 6.2ohm.
De spanning bedraagt 48V.
Te berekenen:
-substituieweerstand??
-de totale stroomsterkte
-de stroomsterkte door elke tak van de parallelschakeling
-en de spanning over de 4e weerstand
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

please help me, i wordt gek als ik het probeer te berekenen ik kom altijd op onmogelijke getallen uit...

TD

TD

• >5k berichten
  • 24102 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 februari 2008 - 18:46

ik heb een taak van fysica waar ik niets van begrijp; het zijn 2 oefeningen die me om eerlijk te zijn verwaren van hoe op te lossen.

Een ventilator is zo gebouwd dat hij een spanning van 165v en een stroomsterkte van 0.60A nodig heeft.

Een voorschakelweerstand is een weerstand die voor (de rest van) de kring wordt geplaatst. Maak een schets van je spanningsbron en de rest van de kring (je ventilator). Tussen beide wil je een weerstand plaatsen zodanig dat er een spanningsval van 220V-165V = 55V over is. De stroom die in je ventilator mag lopen is ook gegeven, lukt het zo?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2008 - 18:50

We zullen eentje tegelijkertijd nemen zodat er niet teveel verwarring kan ontstaan:

Eerst en vooral moet je weten wat een voorschakelweerstand is, dit is een weerstand die je in serie gaat plaatsen met bijvoorbeeld jouw ventilator zodat je de ventilator die eigenlijk gebouwd is voor 165V toch kan gebruiken op een 220V net.

Je spanningsbron gaat 220V leveren en je ventilator is gebouwd voor een spanning van 165V, in dit geval moet er dus 55V over de weerstand staan.

Met behulp van de wet van Ohm kan je dan de weerstandswaarde bepalen: U=55V en I=0,60A

EDIT: TD was blijkbaar voor mij.

Veranderd door Ruben01, 17 februari 2008 - 18:51

BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 45530 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 februari 2008 - 18:53

-----> wat is een voorschakelweerstand en hoe in godsnaam moet ik die berekenen??

Een voorschakelweerstand is een weerstand die in serie staat met je apparaat.

Hint 1) met de wet van ohm kun je de weerstand van je apparaat al uitrekenen

Hint 2) Weerstanden in serie delen de spanning evenredig met hun weerstand.
Sluit je twee gelijke weerstanden aan op een spanning van bijv 12 V, dan zal de spanning over elke weerstand 6 V bedragen. Maar is de ene weerstand twee keer zo groot als de andere, dan zal die ook twee keer zoveel spanning "opslurpen" als de kleine: 8 V en 4 V respectievelijk dus. (het totaal kan nit anders dan 12 V blijven)

Hint 3) De stroomsterkte in een serieschakeling is overal gelijk.

Teken het schema, en probeer eens?

dat tweede probleem zou ik niet aan beginnen voordat je dit begrijpt, anders blijft het verwarrend. Beter geen twee problemen in één topic, dat geeft in mijn ervaring niks dan gedonder.

EDIT: >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Jemig, hij/zij kan niet zegggen dat hij/zij geen hulp krijgt........ :D

we zijn het gelukkig wél eens over : één probleem gelijk........ :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

TD

TD

• >5k berichten
  • 24102 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 februari 2008 - 19:03

EDIT: >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Jemig, hij/zij kan niet zegggen dat hij/zij geen hulp krijgt........ :D

we zijn het gelukkig wél eens over : één probleem gelijk........ :D

De snelheid van hulp bleek omgekeerd evenredig met de grootte van de lap tekst :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures