Berekenen van tijdsdilatatie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Berekenen van tijdsdilatatie

Lieve lezers,

Ik ben momenteel bezig met een soort verslag over de relativiteitstheorie. Nu wil ik graag uitrekenen of er sprake is van tijdsdilatatie wanneer men reist met het vliegtuig. Uit onderzoek weet ik dat het niet een waarneembaar verschil is, maar toch ben ik geintresseerd in het feit of het wel plaatsvind. Hoewel de snelheid van een vliegtuig natuurlijk niet zo hoog ligt vergeleken met de lichtsnelheid, ben ik toch benieuwd. Ik zou in de berekening gebruik willen maken van het nieuwe vliegtuig dat medewerkers van een bedrijf in Oxford hebben ontworpen, dat met een snelheid van 6400 kilometer per uur, zo'n vijf keer de snelheid van het geluid, zal gaan vliegen. Bekijk artikel

Zou iemand mij op gang kunnen helpen?

Ik graag gebruik maken van de volgende gegevens;

- snelheid vliegtuig: 6400 km/uur

- afstand: New York - Amsterdam --> 5877 km

- snelheid van het licht: 300.000 km/uur

Het hoeft niet helemaal uitgespit te worden, maar alleen een beginnetje zou al heel veel helpen.

:D

Berichten: 3

Re: Berekenen van tijdsdilatatie

Wat ik eigenlijk bedoelde, was dat ik de Lorentzfactor heb berekend, maar hier niet mee verder kan..

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Berekenen van tijdsdilatatie

Strikt genomen is bij iedere snelheid sprake van tijdsdilatatie. Pas bij snelheden die c benaderen, wordt dat merkbaar groot.

De formule die je hier ziet kun je gewoon invullen, hetgeen je al gedaan hebt zeg je. Wat is je probleem dan precies?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 3

Re: Berekenen van tijdsdilatatie

Dat ik dus die Lorenzfactor heb, maar niet weet hoe ik vanuit daar goed kan beredeneren wat er nu precies gebeurt.

Er is een verschil, maar hoe kan je dat precies benoemen? Is het getal dat je uit die gamma krijgt je tijdsdilatatie? Dat getal is een 1,000- (logisch, want de snelheid is veel kleiner dan c) maar wat zegt dat mij? Toch alleen dat er tijdsdilatatie optreed?

Berichten: 624

Re: Berekenen van tijdsdilatatie

Marielouise schreef:Dat ik dus die Lorenzfactor heb, maar niet weet hoe ik vanuit daar goed kan beredeneren wat er nu precies gebeurt.

Er is een verschil, maar hoe kan je dat precies benoemen? Is het getal dat je uit die gamma krijgt je tijdsdilatatie? Dat getal is een 1,000- (logisch, want de snelheid is veel kleiner dan c) maar wat zegt dat mij? Toch alleen dat er tijdsdilatatie optreed?
Die gammafactor geeft je de verhouding tussen de coordinatentijd en de eigentijd. Dus die gammafactor vertelt mij hoeveel secondes ik meet dat er voorbijgaan op dat vliegtuig voor elke seconde die er bij mij voorbij gaat, als ik dus buiten dat vliegtuig sta. Als ik uitreken dat de gammafactor 10 is, dan is er na mijn 10 secondes pas 1 seconde op het vliegtuig voorbij gegaan ( "de tijd op het vliegtuig is gedilateerd") . Vanuit mijn kader gemeten, uiteraard.

Merk wel op dat het vliegtuig een rondje vliegt, en strikt genomen niet in een inertiaalstelsel zit zodat het effect niet symmetrisch zal zijn. Ook speelt het zwaartekrachtsveld van de aarde nog een rol: hoe hoger het toestel vliegt, des te minder tijdsdilatatie zal er zijn door het zwaartekrachtsveld. Strikt genomen gaat het natuurlijk om het hoogteverschil tussen jou en het vliegtuig, maar jij staat op de grond neem ik aan.

Reageer