Onderste explosie grens!

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Onderste explosie grens!

Ik heb een aantal vragen?

Ik kan nergens enige theoritsche achtergronden vinden over hoe te bepalen van de onderste explosie grens!

Ik wil graag weten:

Ik weet dat het V/V% is.

1 Damp volume is velen malen groter als vloeistof volume.

Hoe word dit verschil berekent?

Hoeveel verdampt er als de oppervlakte groter is en de temperatuur hoger is.

voorbeeld.

Vlampunt Explosiegrens

Lower-upper (V/V%)

Aceton -20°C 3,1-13

Benzine -20°C 0,6-8,0

Diesel 55°C 0,6-6,5

Ethanol 12°C 3,4-19

Tolueen 4°C 1,2-7,8

OBM 70°C 1,0-6,0

Thermal M 284°C 0,7-15,2

en ik heb een inhoud van 0.108m3

hoe word dit berekent t.o.v. de inhoud?

met in achterhoofd dat V/V% voor een vloeistof anders is als voor damp.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Onderste explosie grens!

1 Damp volume is velen malen groter als vloeistof volume.

Hoe word dit verschil berekent?
Waarom wil je een verschil berekenen? Afhankelijk van de temperatuur heeft een vloeistof een bepaalde dampspanning. Dat bepaalt hoeveel volume% damp er uiteindelijk in de lucht terecht zal komen. Bijvoorbeerd: als een vleoistof bij 40 oC een dampspanning heeft van 0,15 bar dan zal de lucht na voldoende tijd ve5rzadigd zijn en dan 15 volume% damp bevatten. Het vloeistofvolume is daardoor nauwelijks waarneembaar afgenomen.
Hoeveel verdampt er als de oppervlakte groter is en de temperatuur hoger is.
Hogere temperatuur geeft meer verdamping omdat de dampspanning toeneemt. Vloeistofoppervlak is niet bepalend maar hoeveelheid te verzadigen lucht is dat wel: meer lucht neemt uiteindelijk grotere hoeveelheid damp op bij dezelfde dampspanning.
en ik heb een inhoud van 0.108m3

hoe word dit berekent t.o.v. de inhoud?
Ik weet niet wat je hier bedoelt. Inhoud waarvan? Gevuld waarmee?

Waar gaat dit eigenlijk over?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 6

Re: Onderste explosie grens!

Het gaat hier over een gesloten container die verwarmt word in een ruimte van 0.108m3

Als deze container gaat lekken is het dan mogelijk dat er explosie kan ontstaan door de damp die er uit komt

als er gekeken word naar de onderste explosie grens.

De luchtdoorstroming van de is 2.7m3 per uur!

En hoe zou ik dit kunnen berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: Onderste explosie grens!

predator schreef:Het gaat hier over een gesloten container die verwarmt word in een ruimte van 0.108m3

Als deze container gaat lekken is het dan mogelijk dat er explosie kan ontstaan door de damp die er uit komt

als er gekeken word naar de onderste explosie grens.

De luchtdoorstroming van de is 2.7m3 per uur!

En hoe zou ik dit kunnen berekenen?
Een vrij simpele maar niet helemaal perfecte methode zou kunnen zijn; je berekend aan de hand van de dampspanning en je verdampingsoppervlak hoeveel vloeistof er per uur maximaal kan verdampen zonder rekening te houden met eventuele verzadiging van je luchtvolume. Dit maximale volume aan damp (per uur) vergelijk je met het volume verversing (2,7 m^3 per uur) en kijkt of deze verhouding de explosiegrens haalt. Voor de duidelijkheid deze methode is niet perfect maar geeft wel een goede indicatie, als je het perfect zou willen berekenen moet je gaan differentieren/integreren en daar moet je maar net zin in hebben.
Assumption is the mother of all ****...

Reageer