Verband tussen treksterkte, buigspanning ed.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 20

Verband tussen treksterkte, buigspanning ed.

Hallo,

Van een materiaal worden niet altijd alle gegevens gegeven. Meestal wordt de treksterkte wel gegeven met de 0,2% rekgrens, maar dan houdt het op. Maar soms ben je voor berekeningen juist andere gegevens nodig.

Dus mijn vraag: Zit er ook enig verband tussen deze gegevens?

Het kan zijn dat het me ooit wel verteld is, maar ik kan het me niet meer voor de geest halen.

Alvast bedankt,

Berthil

Berichten: 4.502

Re: Verband tussen treksterkte, buigspanning ed.

Ik plaatste onder dit subhoofd Mechanica enkele vragen die verband hielden met de elasticiteitsmodulus, spanningen, vervormingen,optredende rek,ed.

In deze topics is mogelijk wat te vinden voor je!

Berichten: 44

Re: Verband tussen treksterkte, buigspanning ed.

Zit er ook enig verband tussen deze gegevens?
Je kan niet uit de 0,2% rekgrens de E-modulus halen. Deze E-modulus is meer bepaald door de materiaal soort. En staal of een aluminium met dezelfde 0,2% rekgrens heeft echt een groot verschil in de E-modulus!

Ook de verhouding tussen de 0,2% rekgrens en de treksterkte kan verschillen per materiaalsoort en legering.

Heb je dus andere gegevens nodig, zal je ze moeten opzoeken in tabellen (of op internet bij leveranciers).

Berichten: 20

Re: Verband tussen treksterkte, buigspanning ed.

Ja dat wist ik, Willem1.

Maar het probleem is dat vaak niet alle gegevens worden gegeven op internet en in de tabellen. Zoals bij Rollof/Matek staan de meeste gegevens wel in de tabellen, maar bij leveranciers op internet is dit vaak niet het geval en wordt alleen de treksterkte gegeven.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Verband tussen treksterkte, buigspanning ed.

Als je ook de rek bij vloeien weet kan je E eenvoudig bepalen, anders (normaal) niet. Het is ook niet nodig om E altijd te vermelden, want de elasticiteitsmodulus van staal is ALTIJD tussen 210 en 220 GPa, Aluminium ALTIJD 45 GPa, ....
???

Berichten: 4.502

Re: Verband tussen treksterkte, buigspanning ed.

Ook via WIKI:

Staal soortelijke massa 7,8 en Emod 210 GPa

Alum.soortelijke massa 2,7 en Emod =72 GPa

Magn.soortelijke massa 1,7 en Emod =42 GPa

Titan. soortelijke massa 4,5 en Emod 120 GPa

De verhouding E/Sm is voor Staal,Alum. en Titan.pract.gelijk (26,66),Magn.wijkt wat af (24,7)!

Berichten: 4.502

Re: Verband tussen treksterkte, buigspanning ed.

Uit MCB-boek:

Aluminium goed uitgewerkt in 0,2% rekgrens met bijbehorende sterkte en daarbij behorende minimale trekvastheid.

Bijv.Alum.kwaliteit AjCuMgPb (F73 (28ST):

min.trekvastheid 370 N/mm2 (370 MPa!)

rek sigma 10 (??)minimaal 7%

0,2% rekgrens min. : 250 N/mm2

Brinellhardheid ca.100HB (?)

Zo zijn er 10-20 verschillende legeringen in alum. te verkrijgen,afh.doelen.

Te zien op internet via Google: www.MCB.nl :D

Reageer