[Natuurkunde] Schakeling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 183

[Natuurkunde] Schakeling

Hey,

Ik heb een redelijk kleine vraag; Op school moeten we voor CKV een voorstelling reflecteren, dit mag op allerlei manieren. Wij gaan een schilderij met verlichting maken.

We schakelen 5 ledjes in een serie opstelling. Daarbij gebruiken we een batterij van 10V, elk ledje heeft +/- 2V nodig. Zijn er dan nog weerstandjes nodig?

Thx NN
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [Natuurkunde] Schakeling

Sorry ik bedoel eigenlijk een batterij van 9V of 12V, als je 9 gebruikt is dat überhaupt genoeg?
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Natuurkunde] Schakeling

Hoe weet je dat je led's 2V nodig hebben ?

Heb je dit opgezocht ? Bij elke kleur heb je namelijk een andere spanning nodig.

Als je spreekt over 2V dan denk ik dat je te maken hebt met gele led's. 5 led's in serie hebben dan een spanning nodig van 10 volt om te branden, 9 gaat te weinig zijn en 12 zal ruim veel zijn. 12V zullen ze wel bij branden maar hierdoor zal de levensduur veel verminderen. Bij 9V zal je geen licht hebben. Je kan dus best een 12V accu nemen en een weerstand in serie plaatsen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Natuurkunde] Schakeling

Je moet bij leds altijd de stroom begrenzen. Het eenvoudigst gaat dat met een weerstand, maar het kan ook met een stroomstabilisator.

Als je een weerstand gebruikt, dan kun je maximaal 2/3 van de spanning voor de leds gebruiken. De rest moet over de weerstand vallen om nog betrouwbaar te begrenzen. Dus bij 12V voeding kun je 4 leds in serie zetten, de overige 4V gaat over de weerstand.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Natuurkunde] Schakeling

klazon schreef:Je moet bij leds altijd de stroom begrenzen. Het eenvoudigst gaat dat met een weerstand, maar het kan ook met een stroomstabilisator.

Als je een weerstand gebruikt, dan kun je maximaal 2/3 van de spanning voor de leds gebruiken. De rest moet over de weerstand vallen om nog betrouwbaar te begrenzen. Dus bij 12V voeding kun je 4 leds in serie zetten, de overige 4V gaat over de weerstand.
Je hebt gelijk klazon, die stof is voor mij ongeveer een jaar geleden en op een jaar kan je blijkbaar zeer belangrijke details vergeten :D

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [Natuurkunde] Schakeling

't is een rode led; die +/- 1,8V nodig heeft. Maar moet ik die weerstand dan voor de serie ledjes al zetten?
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Natuurkunde] Schakeling

't is een rode led; die +/- 1,8V nodig heeft.
Dat is wel al een verschil, 1.8 tegen 2.0 V

Als je op wikipedia kijkt (en normaal ook in boeken of datasheets) hebben rode led's meestal een werkspanning van 1.6V. Waar heb jij die gegevens dan vandaan ?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [Natuurkunde] Schakeling

oh ja! Jij hebt gelijk, het is idd 1,6V! Maargoed, dus dan op een batterij van 12V een weerstandje plaatsen en dan 5 ledjes van 1,6V! Dat kan toch? als je reduceert naar 8V (4V voor de weerstand is 1/3 van 12V) kun je daar precies 5 ledjes op aansluiten. Maar het zou wel verschillen per ledje..misschien beter om safe te spelen en 4 ledjes te gebruiken
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Natuurkunde] Schakeling

Je kunt het toch gewoon proberen? Zet 5 van die leds in serie met een weerstand van b.v. 470 ohm er voor.

Dan zou er ongeveer 10 mA moeten gaan lopen. Je kunt e.e.a. testen door de spanning over de weerstand en de spanning over de leds te meten.

Die karakteristieken voor verschillende ledkleuren, daar geef ik niet zo veel voor. De hierboven getoonde karakteristieken suggereren dat groene leds altijd een hogere doorlaatspanning hebben dan rode. Maar bij metingen aan diverse leds heb ik het ook wel eens omgekeerd gezien. Daarom reken ik voor rood, geel en groen altijd met 2 volt, en bij de uitvoering controleer ik wat er van terecht is gekomen.

Reageer