Dwarskrachten.

Moderator: physicalattraction

Berichten: 2.589

Dwarskrachten.

Men heeft volgende balk na berekenen vindt men dan de v-lijn oftewel de lijn die aangeeft hoe het zit met de dwarskracht:

Afbeelding

Mijn vraag is nu hoe interpreteer je fysisch die lijn in dit geval? De dwarskrachten zijn in het rechter uiteinde, dus helemaal links positief dus naar onder gericht.

En langs de linkse kant volledig negatief dus daar moet het materiaal een kracht naar boven leveren.

Waarom zijn beide kanten verschillend?

Berichten: 4.246

Re: Dwarskrachten.

Bert F schreef:Men heeft volgende balk na berekenen vindt men dan de v-lijn oftewel de lijn die aangeeft hoe het zit met de dwarskracht:

Afbeelding

Mijn vraag is nu hoe interpreteer je fysisch die lijn in dit geval? De dwarskrachten zijn in het rechter uiteinde, dus helemaal links positief dus naar onder gericht.

En langs de linkse kant volledig negatief dus daar moet het materiaal een kracht naar boven leveren.

Waarom zijn beide kanten verschillend?
De V-lijn moet je interpreteren vanuit de definitie namelijk de dwarskracht in de balk. Snijd de balk op een punt door, voor evenwicht moet er op dat punt een dwarskracht aanwezig zijn, de grootte hiervan lees je af in de V-lijn.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 2.589

Re: Dwarskrachten.

Oké maar als ik dat doe dan zie ik waarom dat in het meest rechtse punt er een kracht ql/2 moet aan wezig zijn.

Ga ik dan verder naar rechts en laat ik de balk aan mijn linker kant weg dan zie ik ook nog dat in het zwaarte punt geen kracht maar wel een moment moet zijn voor evenwicht.

Maar ga ik nu verder dan zie ik niet in waarom ik een kracht naar onder moet aanleggen zodat de balk niet valt??

Berichten: 4.246

Re: Dwarskrachten.

Het is maar natuurlijk vanuit welke kant je het bekijkt, maar ik zie het zo: als je steeds verder in de balk kijkt dan kom je voorbij een punt daar waar de verdeelde belasting q het 'wint' van de reactiekracht.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 2.589

Re: Dwarskrachten.

maar door verder te kijken laat je toch een stuk van de balk weg?

Berichten: 1.007

Re: Dwarskrachten.

maar door verder te kijken laat je toch een stuk van de balk weg?
Ja, maar dat mag toch? Als je bij de snede maar de reactiekracht tekent. En dat is nu juist die dwarskracht.

Berichten: 2.589

Re: Dwarskrachten.

Probleem is niet dat ik het niet zou uitgerekend krijgen alleen fysisch inzien dat het zo is lukt niet.

Het balkje moet volgens mij overal even sterk zijn klopt dat? Met een dwarskracht in het midden van nul zou je denken dat het daar totaal geen krachten moet kunnen opvangen.

Groeten.

Berichten: 1.007

Re: Dwarskrachten.

Het balkje moet volgens mij overal even sterk zijn klopt dat?
Nee. Dat zou het geval zijn als er alleen een puntlast aanwezig zou zijn (en dan heb ik het alleen nog maar over dwarskrachten, buigspanningen variëren wel over de lengte).
Met een dwarskracht in het midden van nul zou je denken dat het daar totaal geen krachten moet kunnen opvangen.
Geen dwarskrachten inderdaad, wel buigspanningen. Daar is de buigspanning zelfs maximaal. Logisch ook, want de dwarskracht is de afgeleide van het buigend moment en het buigend moment is maximaal waar de afgeleide (de dwarskracht) nul is. Bij een constant profiel over de lengte van de balk betekent dat, dat daar ook meteen de maximale buigspanning ligt.

Berichten: 44

Re: Dwarskrachten.

Bert F schreef:En langs de linkse kant volledig negatief dus daar moet het materiaal een kracht naar boven leveren.

Waarom zijn beide kanten verschillend?
Als je de balk in het midden zou doorzagen, blijft de dwarskracht lijn voor de twee delen hetzelfde als wanneer ze gekoppeld waren.

Als we nu even aan de uiteinden een inklemming plaatsen om de balk niet te laten vallen, blijft de krachtenlijn nog steeds in de twee balkdelen hetzelfde.

Gaan we nu een fictieve doorsnede bekijken halverwege het linker deel, dan zie je in die doorsnede een neerwaartse kacht aan de rechter zijde van die doorsnede en een reactie kracht aan de linkerzijde van de doorsnede.

Bekijk je het rechter deel van de balk dan zie je in een fictieve doorsnede die krachten precies andersom staan: de neerwaartse kracht aan de linkerkant en de reactie kracht aan de rechterzijde van de fictieve doorsnede.

Doordat de krachten net andersom plaats vinden wordt de een positief weergegeven en de andere positief.

Berichten: 2.589

Re: Dwarskrachten.

Bedankt voor je uitleg begrijp het beter.

Berichten: 44

Re: Dwarskrachten.

Doordat de krachten net andersom plaats vinden wordt de een positief weergegeven en de andere positief.
Ik bedoel dus de ene zijde positief en de andere zijde negatief. :D

Berichten: 2.589

Re: Dwarskrachten.

maar denk even mee in volgende experimentje:

Maak op het uiteinde een staaf verticaal vast aan de balk(onderaan), maak nu je balk los in a dan moet je om je balkje boven te houden toch duwen op je staafje ?

Dit komt overeen met een positieve dwarskracht.

Als ik nu verder opschuif naar het midden toe, dan zal ik in het midden niet meer moeten duwen omdat punt b ql/2 opvangt en nog eens in de helft van de balk een kracht -ql/2 naar onder werkt maw evenwicht zonder extra dwarskracht.

Ga ik nu verder, en tijdens het verder gaan doe ik het linkers stuk balk weg sta ik nu op de helft van de helft dus op l/4 van b dan zal ik toch nog altijd moeten duwen op mijn staafje om de balk boven te houden?

Het feit dat men hier een tegenovergestelde kracht voorstelt doet mij aanvoelen dat ik hier moet trekken maw naar onder duwen aan mijn staafje dat kan toch niet?

Groeten.

Berichten: 1.007

Re: Dwarskrachten.

Maak op het uiteinde een staaf verticaal vast aan de balk(onderaan), maak nu je balk los in a dan moet je om je balkje boven te houden toch duwen op je staafje ?
Ik neem aan dat je dat balkje aan het linker uiteinde vastmaakt? In dat geval is het antwoord Nee. Er geldt krachtenevenwicht.
Ga ik nu verder, en tijdens het verder gaan doe ik het linkers stuk balk weg
Dit mag alleen als je dit constant zo doet over de hele lengte van de balk. Je mag niet eerst de rechter kant van de snede beschouwen en dan opeens de linker kant (tenzij je het teken verwisselt).
Ga ik nu verder, en tijdens het verder gaan doe ik het linkers stuk balk weg sta ik nu op de helft van de helft dus op l/4 van b dan zal ik toch nog altijd moeten duwen op mijn staafje om de balk boven te houden?
Nee, je moet nog steeds trekken om het deel RECHTS van de snede in evenwicht te houden. Om het deel LINKS van de snede omhoog te houden moet je duwen (tegenover trekken, als de snede in A zou liggen).

Volgens mij zoek je het te moeilijk. De dwarskracht is niks anders dan de afschuifkracht die het ene balkdeel op het andere uitoefent. Snij de balk dus op een zeker punt door en bekijk constant óf de linker kant óf de rechter kant van de snede. De kracht die nodig is om de overgebleven balk in evenwicht te houden, is de dwarskracht. Het moment dat nodig is om de overgebleven balk in evenwicht te houden is het buigend moment.

Als je het niet goed begrijpt, begin dan eens met een puntbelasting en geen verdeelde belasting.

Berichten: 44

Re: Dwarskrachten.

Als je de balk precies boven je staafje doorzaagt, dan zal je zien dat je van A tot de helft het gedeelte aan de rechterzijde van de zaagsnede moet ondersteunen. En van de helft tot aan punt B moet je het balk gedeete aan de linkerzijde ondersteunen.

Andere manier om het voor te stellen:

Als je de balk doorzaagt op een willekeurig punt en die doorsnede vanuit A bekijkt dan:

Als de doorsnede vlak bij A ligt (tot de helft van de balk), zal de linkerzijde van de balk de rest van de balk ondersteunen.

Als de doorsnede voorbij de helft ligt zal het linker gedeelte zelf gaan steunen op de rest van de balk.

Dus is de krachtverdeling hier precies andersom (en wordt dus negatief voorgesteld).

Berichten: 2.589

Re: Dwarskrachten.

mss dat volgende jullie kan duidelijk maken waar ik mis zit, ik zie het niet meer:

Afbeelding

Groeten.

Reageer