Computer opruimen

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Computer opruimen

Bestaat er software die overbodige bestandjes van mijn PC kan verwijderen. Het gaat met name om resten van verwijderde programma's die niet grondig verwijderd zijn. Zo ja, welke programmatuur is dat en hoe kan ik eraan komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Computer opruimen

Ik denk niet dat er programma's bestaan die dit goed kunnen. Er zijn mss programma's die hoogstens de bestanden kunnen tonen die al een heel lange tijd niet meer gebruikt zijn (en dan moet je nog opletten of je ze wel wil verwijderen). Ik denk dat het beste is dat je eens handmatig gaat rondkijken in bv program files om daar al mappen te verwijderen van programma's die je vroeger verwijdert hebt e.d.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Computer opruimen

CCleaner (CrapCleaner) doet dit "een beetje". Het zoekt bijv. naar overbodige registerentry's e.d.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Computer opruimen

Of gewoon windows opnieuw installeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Computer opruimen

Of gewoon windows opnieuw installeren.
Dat is niet een prettige oplossing, want dan moet de schijf wel geformatteerd worden. Dat is een dag werk, omdat alles dan weer geïnstalleerd moet worden inclusief stuurprogramma's en dat wil ik nu net vermijden!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Computer opruimen

Dat is niet een prettige oplossing, want dan moet de schijf wel geformatteerd worden. Dat is een dag werk, omdat alles dan weer geïnstalleerd moet worden inclusief stuurprogramma's en dat wil ik nu net vermijden!
Het is inderdaad meer werk, maar dan weet je tenminste wel zeker dat je computer opgeruimd is. Als je er echter niet teveel tijd aan wil besteden, dan is zo'n programmaatje als CCleaner misschien voldoende, ook al zal die waarschijnlijk niet alle troep op kunnen ruimen. Het is aan jou om een afweging te maken tussen 'echt goed schoon' tegenover de tijd die je daaraan wilt besteden.

P.S. Nadeel van CCleaner (en soortgelijke programma's) is dat ze wel eens teveel op kunnen ruimen. Je moet goed weten waar je mee bezig bent, omdat je anders wel eens meer tijd kwijt zou kunnen zijn met de boel te herstellen, dan wanneer je gewoon de boel geformatteerd zou hebben en alles opnieuw zou hebben geinstalleerd. Maar ook aan formatteren kleven natuurlijk weer nadelen (je moet bijv je mail (outlook), documenten, e.d. backuppen en dat kan ook een tijdrovend karwei zijn).
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Computer opruimen

P.S. Nadeel van CCleaner (en soortgelijke programma's) is dat ze wel eens teveel op kunnen ruimen.
Ik heb ccleaner nog altijd gedraaid met de default-instellingen en verder met mijn ogen dicht. Het ernstigste wat me overkomt is dat ik nergens meer automatisch inlog, en dus bijvoorbeeld hier op het forum de eerste keer na een poetsbeurt weer handmatig moet inloggen.

Maar nu, na drie jaar intensief gebruik, wordt ook mijn computer ondanks maandelijkse schoonmaak een tikje minder betrouwbaar. Ik zit inderdaad te denken aan een héle grote schoonmaak.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Computer opruimen

Formateren voelt altijd zo'n beetje aan als verhuizen. Het is imo dan ook echt de laatste oplossing :D

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Computer opruimen

Maar nu, na drie jaar intensief gebruik, wordt ook mijn computer ondanks maandelijkse schoonmaak een tikje minder betrouwbaar.
Waar herken je dat aan? Kun je wat voorbeelden noemen, waardoor jouw computer een tikje minder betrouwbaar oogt? Want misschien kan CCleaner niet alles opruimen, maar moet je zelf af en toe een handje helpen. Letterlijk... Dat kan natuurlijk door formatteren + reinstalleren, maar misschien zijn een paar eenvoudige handelingen al voldoende.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 1.007

Re: Computer opruimen

Dat is niet een prettige oplossing, want dan moet de schijf wel geformatteerd worden. Dat is een dag werk, omdat alles dan weer geïnstalleerd moet worden inclusief stuurprogramma's en dat wil ik nu net vermijden!
Als je een beetje modern besturingssysteem hebt (zeg XP en later), dan zijn die stuurprogramma's geen probleem. Het overgrote merendeel van je hardware wordt automatisch gedetecteerd en geïnstalleerd.

Als je je pc regelmatig wilt opschonen zonder te formatteren, dan is een diskimage misschien een idee. Dat is als het ware 1 bestand waarin de hele inhoud van een partitie/schijf opgeslagen is. Het is een kwestie van 1 maal formatteren en daarna een image maken wanneer je je favoriete programma's en enkele drivers hebt geïnstalleerd en instellingen hebt toegepast. Als je dan een eerder gemaakte image van een staat waarin je pc vrij schoon was terugzet (duurt een paar minuten), dan heb je binnen een oogwenk weer een schone pc. Dan hoef je na het terugzetten van een image alleen nog even te updaten (waarna je beter even een nieuwe image kan maken), een paar programma's te installeren en enkele gebackupte zaken op je C-partitie (zoals mails e.d.) terug te zetten en je hebt zo weer je oude pc'tje, maar dan zonder troep.

Diskimages zijn ook handig als je een OEM-editie van je besturingssysteem hebt, welke slechts 3 maal geïnstalleerd mag worden of waarvan je zelfs niet eens de CD hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Computer opruimen

Als je je pc regelmatig wilt opschonen zonder te formatteren, dan is een diskimage misschien een idee.
Gaat de rommel dan niet mee naar de image???

Berichten: 1.007

Re: Computer opruimen

Gaat de rommel dan niet mee naar de image???
Nee, je maakt een image (lees: een kopie van je schijf) op het moment dat je pc schoon is (dus net na het formatteren en installeren van je favoriete programma's en instellingen). Dan kan je altijd weer terug naar dat punt door de image terug te zetten. Je zult helaas dan natuurlijk wel een keer moeten formatteren om die image te maken, maar daar heb je daarna wel plezier van en kun je in principe elke paar maanden je pc op die manier opschonen. Het is ook heel fijn tegen malwarebesmettingen, installatiefouten en andere pc-kwalen. Als je NU niet wilt formatteren en toch je pc wilt opruimen, dan heb je hier natuurlijk weinig aan, maar het was ook meer bedoeld als advies voor de toekomst.

Aangezien je alleen je besturingssysteem wilt backuppen, is het wel fijn als je een aparte partitie (of een aparte schijf) hebt voor documenten etc. Verdeel je schijf dus in 2 partities (met C je besturingssysteem en D je documenten ofzo). Ga niet zomaar wat experimenteren met partitioneren, als je niet oppast ben je zo je data kwijt. Partitioneer bij voorkeur dan ook een lege schijf. Mocht je gaan formatteren, dan kan dat partitioneren aan het begin van de Windows-installatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Computer opruimen

^Jep, zo heb ik het ook gedaan. Stap 1 is zorgen dat je 2 schijven of partities hebt; 1 voor programmatuur (windows, office, enz) en 1 voor data (mails, mijn documenten, muziek, foto's, enz).

Je installeert je besturingssysteem, je office, alle andere programma's die je gebruikt. Je update de boel zover als mogelijk, stelt alles in naar wens (inclusief je favorieten, mailaccounts, noem maar op) en dan maak je een image. Deze maak je apart voor beide partities. Dit kan goed met bijvoorbeeld Acronis True Image (paar tientjes). Drive Image XML is een gratis alternatief (maar iets hoogdrempeliger voor digibeten). Brand de image op DVD of zet hem op de data-partitie (of maak er een aparte partitie voor aan).

Pas dan ga je de computer echt gebruiken. Internet er maar op los, download wat je wilt, etc. Als de computer hikjes begint te vertonen, dan pak je de image erbij, zet die terug en je programma-partitie is weer in exact dezelfde staat als toen je de image maakte. Download eventuele nieuwe updates, maak een nieuwe image en klaar is Kees.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Computer opruimen

Wat is de precieze opdracht voor een image en hoe haal je het opgeslagene weer terug?

Gebeurt dat in een DOS-omgeving?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Computer opruimen

thermo1945 schreef:Wat is de precieze opdracht voor een image en hoe haal je het opgeslagene weer terug?

Gebeurt dat in een DOS-omgeving?
Dat vroeg ik me eerder vandaag ook al af :D Want het zou toch wel gek zijn, als je eerst Windows opnieuw zou moeten installeren, voordat je je image terug kan zetten. En stel dat het in een DOS omgeving plaatsvindt, moet je dan eerst via autoexec.bat en config.sys de driver van je cd/dvd speler laden? En wat als je geen DOS driver voor je cd/dvd speler hebt? Of je driver staat op cd/dvd... :D Of moet je image per definitie te allen tijde op een partitie van je harde schijf staan?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Reageer