Constante lichtsnelheid meten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 599

Constante lichtsnelheid meten

Hoe heeft men gemeten dat de lichtsnelheid constant is? (onafhankelijk van snelheid tussen bron en detector)

Ik heb alleen gehoord van het Michelson-Morley experiment, maar dat bewijst dat er geen ether bestaat. De lichtbron en de detector waren immers in rust t.o.v. elkaar bij dit experiment, en er kan dus niet mee aangetoond worden dat de lichtsnelheid onafhankelijk is van de snelheid tussen bron en detector.

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Constante lichtsnelheid meten

Hier zijn wat referenties genoemd naar experimenten. Helaas zijn de originele artikelen niet te openen zonder een abonnement.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Constante lichtsnelheid meten

De lichtbron en de detector waren immers in rust t.o.v. elkaar bij dit experiment,
Hoe kom je daarbij? Als je dit experiment 's ochtends uitvoert als je met 1600 km/h naar de zon toedraait, of 's namiddags, als je er met 1600 km/h vandaan draait??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Constante lichtsnelheid meten

Hoe kom je daarbij? Als je dit experiment 's ochtends uitvoert als je met 1600 km/h naar de zon toedraait, of 's namiddags, als je er met 1600 km/h vandaan draait??
Volgens mij werd bij Michelson-Morley niet de zon of een ster als lichtbron gebruikt, maar een lamp: het is puur de snelheid van de aarde t.o.v. een veronderstelde ether in rust die dit experiment zou hebben moeten aantonen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Constante lichtsnelheid meten

Volgens mij werd bij Michelson-Morley niet de zon of een ster als lichtbron gebruikt, maar een lamp: het is puur de snelheid van de aarde t.o.v. een veronderstelde ether in rust die dit experiment zou hebben moeten aantonen.
correct. sorry :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Constante lichtsnelheid meten

Bedankt ajw. Vreemd toch dat je weinig hoort over dit experiment terwijl dit toch hét experiment is dat het eerste postulaat bevestigd, in tegenstelling tot het Michelson-Morley experiment dat dit niet doet.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Constante lichtsnelheid meten

De vermoedelijke reden is dat deze experimenten vanuit historisch perspectief niet cruciaal zijn gebleken. Eens de maxwellvergelijkingen werden aanvaard, en in het juiste kader geplaatst dankzij Michelson-Morley en Einstein, kon het constant zijn van de lichtsnelheid op algemene bijval rekenen (daar waar het Michelson-Morley experiment de fysici van die tijd voor een raadsel plaatste).

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Constante lichtsnelheid meten

Dus als ik het goed begrijp waren de Maxwellvergelijkingen genoeg theoretisch bewijs om aan te nemen dat de lichtsnelheid constant is. Maar het bovengenoemde experiment met de dubbelster was het praktische bewijs dat de Maxwellvergelijkingen kloppen, en dus ook de lichtsnelheid constant is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Constante lichtsnelheid meten

het praktische bewijs dat de Maxwellvergelijkingen kloppen
was al veel langer geleverd, o.a. door de voorspelling van radiogolven en de waarneming daarvan door Hertz, en door elektrodynamica (hoewel ik niet thuis ben in experimentele aspecten).

Reageer