[Wiskunde] Vereenvoudigen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 157

[Wiskunde] Vereenvoudigen

Hallo mensen,

Ik wil graag de volgende breuk vereenvoudigen...
\(\frac{\left(\frac{H_1*H_2}{1+H_1*H_2*H_6}*\frac{H_3*H_4}{1+H_3*H_4*H_7}\right)}{\left(1+\left(\frac{H_1*H_2}{1+H_1*H_2*H_6}*\frac{H_3*H_4}{1+H_3*H_4*H_7}*\frac{H_5}{H_1*H_4}\right)\right)}\)
Zou iemand me hierbij kunnen helpen ;) ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [Wiskunde] Vereenvoudigen

Wat heb je zelf al geprobeerd?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Vereenvoudigen

Je kan teller en noemer afzonderlijk alvast schrijven als een breuk, dan samennemen tot één breuk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: [Wiskunde] Vereenvoudigen

Wat heb je zelf al geprobeerd?


Kruislingsvermenigvulden. Echter dat duurt zoooo lang dan... Dat moet toch simpeler kunnen ;) of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Vereenvoudigen

Hier en daar zie ik al enkele dingen die je onmiddellijk kan vereenvoudigen.

In de noemer: noemer van de laatste breuk: H1*H4. Zowel H1 als H4 komt voor in een van de tellers van de breuken ervoor. Er staat een product van al die breuken, dus daar kan je schrappen. Verder zal het toch wel wat schrijfwerk worden...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: [Wiskunde] Vereenvoudigen

Verder zal het toch wel wat schrijfwerk worden...


Daar was ik dus al bang voor ;) :D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Vereenvoudigen

Ik heb ook niet de indruk dat het "heel eenvoudig" gaat worden (het is niet dat er vanalles gaat wegvallen ofzo...).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4.246

Re: [Wiskunde] Vereenvoudigen

Misschien kan je de overdachtsfunctie handiger opstellen (via de rekenregels voor blokschema's) zodat de breuk wat makkelijker wordt.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Vereenvoudigen

Ik weet niet in welke vorm je het resultaat wil, maar geschreven als een breuk krijg ik:
\(\frac{{H1 \cdot H2 \cdot H3 \cdot H4}}{{1 + H2 \cdot H3 \cdot H5 + H1 \cdot H2 \cdot H6 \cdot + H1 \cdot H2 \cdot H3 \cdot H4 \cdot H6 \cdot H7}}\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: [Wiskunde] Vereenvoudigen

Misschien kan je de overdachtsfunctie handiger opstellen (via de rekenregels voor blokschema's) zodat de breuk wat makkelijker wordt.


Ja we zijn daar deze week mee begonnen maar ik denk wel dat dit de makkelijkste oplossing was???

Afbeelding

Reageer