[biologie]vraagjes over urine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[biologie]vraagjes over urine

we hebben een practicum gehad op urine, en hier werden enkele vragen gesteld die ik niet echt terug vind op het internet/wiki

- is urine hyper/hypo osmotisch ten opzichte van het plasma ?

ik zou zeggen, hypo, want heel wat eiwitten zijn terug gereabsorbeerd in het plasma, maar aan de andere kant is er natuurlijk ook wel veel water gereabsorbeerd

- verklaar het verschil in ph tussen bloed en urine

het enige wat ik weet is dat de ph in urine lager is. heeft dit te maken met de Na+ en de H+ ionen die worden uitgewisseld ofzo ?? of is er een andere reden (urine is niet gebufferd ?)

dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [biologie]vraagjes over urine

Laat ik je een wedervraag stellen, waarom is het beter om op een verlaten eiland waar geen drinkwater is je eigen urine niet te drinken? Als ik dan zeg dat je hierdoor nog sneller zal uitdrogen, dan kan je nagaan of je te maken hebt met hypo of hyper osmotisch.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: [biologie]vraagjes over urine

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: [biologie]vraagjes over urine

essevee schreef:- verklaar het verschil in ph tussen bloed en urine

het enige wat ik weet is dat de ph in urine lager is. heeft dit te maken met de Na+ en de H+ ionen die worden uitgewisseld ofzo ?? of is er een andere reden (urine is niet gebufferd ?)
Ik heb me hier nog niet echt in verdiept, maar dit schoot me te binnen: bloed speelt een belangrijke functie bij de gaswisseling. Er is CO2 in opgelost, wat de pH beïnvloedt (volgens mij daalt de pH hierdoor).

Reageer