[scheikunde]

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[scheikunde]

En daar ben ik weer met de volgende vraag want mijn proeftoets is niet in 1 dag gemaakt :D

Weer zal ik de vraag en antwoord(en) zo goed mogelijk op schrijven..

het gaat over de ontleding van h202 door FeSO4

ze zeggen dat dit gebeurt:

reactie a1:

Fe2+ + H2O2 --> Fe3+ +OH- + *OH

reactie a2:

Fe2+ + *OH --> Fe3+ + OH-

(maar *OH kan ook reageren met H2O2 via) reactie b1:

H2O2 + *OH --> H2O + *O2H

reactie b2

H2O2 + *O2H --> H2O + O2 +*OH

en dan vragen ze twee dingen

vraag 1:

Leg aan de hand van 1 van de bovenstaande reacties uit dat wanneer Fe2+ op is dat de zuurstofontwikkeling nog door gaat.

Mijn antwoord was: Wanneer al het Fe2+ op is kunnen zowiezo reactie b1, 2 nog door want daar zit geen Fe2+ in maar in reactie b2 ontstaat er ook *OH dat ervoor zorgt dat B1 nog een keer kan reageren.

(IS DIT GOED?)

Vraag 2: Toch houdt deze zuurstofontwikkeling ergens op. Waarom stopt het dan? (H2O2 blijft (in overmaat) aanwezig)...

MIjn antwoord was hier eigelijk niets omdat k niet zo goed zag dat reactie 1 niet meer kan verlopen en onder welke omstandigheden.. er moet hier iets opraken alleen H2O2 zit er nog in en *OH wordt verzorgt door de 2de reactie dus mijn gedachtes waren hier even blanco. (HULP..?)

Alvast bedankt,

Suzanne

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde]

Reactie b1 en b2 laten zien wat er gebeurt als een *OH radicaal of een *O2H radicaal een H2O2 molecuul tegenkomt.

Wat zou er gebeuren als 2 *OH radicalen elkaar tegenkomen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 13

Re: [scheikunde]

het lijkt me dat je dan niet het gewensde effect krijgt dus inderdaad geen O2 alleen je hebt genoeg FE2+ dus waarom zouden uitsluitend die twee elkaar tegen komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde]

Het Fe2+ was al op - maar dat was de vraag niet. In de oplpossing bewegen allerlei deeltjes kris-kras door elkaar. Als die elkaar bij toeval tegenkomen kun je een reactie krijgen. Welke reactie zou er optreden als 2 *OH radicalen (2 uiterst reactieve deeltjes) toevallig tegen elkaar botsen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 13

Re: [scheikunde]

H2O2?? (echt geen idee)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde]

Er ontstaat inderdaad H2O2. Er zal dus langzaam steeds minder *OH in de oplossing zitten, waardoor de zuurstofproductie steeds minder wordt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer