[wiskunde] kansverdeling, normale verdeling.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 66

[wiskunde] kansverdeling, normale verdeling.

Goedemiddag, ik ben even gestuit op een vraag die ik niet helemaal begrijp. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Bij een productieproces in een fabriek moesten telkens twee buizen A en B aan elkaar worden gelast.

Van buis A is de lengte normaal verdeeld met <gemiddelde A> is 75cm en <sigma A> is 3cm.

Van buis B is de lengte normaal verdeeld met <gemiddelde B> is 50cm en <sigma B> is 2cm.

Er worden telkens willekeurig twee buizen A en B gepakt en aan elkaar gelast. We vragen ons af hoe groot de kans is dat de totale lengte L meer is dan 130cm.

a. Licht toe dat <gemiddelde L> is 125 cm en <sigma L> is 3,6cm.

b. Bereken in drie decimalen nauwkeurig dat de kans dat L meer is dan 130cm.


Ik kom niet uit vraag a, ik heb geen flauw idee wat ik dan zou moeten doen. Die gemiddelde van 125 zou de gemiddelde van A en B opgeteld kunnen zijn, maar ik weet niet hoe ze bij de sigma van L komen. Ik kan er geen touw aan vastknopen.

Vraag b is simpel, alles is al gegeven dus normalcdf(130,e^99,125,3.6) Het is alleen vraag a waar ik niks van begrijp.

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] kansverdeling, normale verdeling.

Begrijp je de volgende zin: Varianties kan je optellen maar standaarddeviaties niet.

Berichten: 66

Re: [wiskunde] kansverdeling, normale verdeling.

Nee niet echt, maar ik heb het probleem al gevonden :D

Eronder wordt er uitgelegd waarom het zo is, en het is heel stom dat het boek zo gebouwd is om bepaalde dingen te vragen die een persoon nooit zou weten om het erna doodsimpel uit te leggen.

Var (S) = Var(X) + Var(Y)

Erna wordt nog uitleg gegeven met bepaald formule maar ik snap het in ieder geval.

Toch bedankt :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] kansverdeling, normale verdeling.

Hier staat dus dat de variantie van de som-variabele S gelijk is aan de som van de varianties van X en Y.

En dan kan je de st dev van S weer bepalen.

Reageer