Gradiënt

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 355

Gradi

Hallo,

Klein vraagje. Ik ben onlangs geconfronteerd geweest met het begrip "gradiënt". Zou iemand mij een beetje een simpele beschrijving kunnen geven van dit begrip. Ik heb wat opzoekwerk verricht en ik vond de gegeven uitleg ietsjes te gevorderd voor mij (ook wikipedia). Dus als iemand zich geroepen voelt.... en eventueel ahv een voorbeeldje :D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Gradi

Is de Nederlandstalige wiki-pagina te moeilijk? Je kan dat alvast eens lezen.

Voor reële functies :D naar :D heb je het begrip afgeleide gedefinieerd. Zoals je waarschijnlijk ook weet, kan je dit begrip uitbreiden naar "partiële afgeleide" voor functies :D ^n naar :( . Je leidt dan af naar een van de n variabelen waarbij je de overigen als constant beschouwt.

De gradiënt van een scalaire functie ;) ^n naar :P is een vector met n componenten: de i-de component is de partiële afgeleide van f naar de i-de variabele. Voor een functie :P ³ naar :P wordt dat dus:
\({\mathop{\rm grad}\nolimits} f = \left( {\frac{{\partial f}}{{\partial x}},\frac{{\partial f}}{{\partial y}},\frac{{\partial f}}{{\partial z}}} \right)\)
Meetkundige interpretatie: de gradiënt geeft de richting waarin f het sterkst verandert.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 355

Re: Gradi

Moeilijk is misschien een groot woord, maar ik zag op het eerste zicht het nut niet van een gradiënt. Maar over je meetkundige interpretatie, dat zie ik even niet. Zou je eventueel kunnen verduidelijken met een voorbeeld?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Gradi

Neem bijvoorbeeld de functie f(x,y) = x²+y². De gradiënt is dan (2x,2y), dat begrijp je?

In het punt (1,1,2) van de grafiek, geeft de gradiënt de richting van de sterkste stijging.

In dat punt (invullen) is de gradiënt (2,2), die vector geeft in het xy-vlak deze richting...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 355

Re: Gradi

Het begint te komen. Nu nog wat experimenteren met wat functies en het moet in orde komen. Bedankt voor de uitleg! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Gradi

Als je een grafisch programma hebt, kan een plot misschien wat verduidelijkend werken. Succes nog!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Gradi

Ik ben onlangs geconfronteerd geweest met het begrip "gradiënt". Zou iemand mij een beetje een simpele beschrijving kunnen geven van dit begrip.
Als je in een kamer de temperatuur op verschillende hoogte meet, ontdek je dat de temperatuur stijgt als je vd vloer naar het plafond gaat. Het verloop vd temperatuur per meter stijging is de temperatuurgradiënt.

Een rivier heeft een hoogtegradient. Bij een waterval is die sterk; bij de delta is die meestal zwak.

Reageer