Vwo - vavo- mogelijkheden - hulp gevraagd - geneeskunde

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

Vwo - vavo- mogelijkheden - hulp gevraagd - geneeskunde

Hallo allemaal,

Mijn naam is Peter en ik ben nieuw op het forum. En ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, met het oplossen van wat onduidelijkheden/ problemen waar ik zelf geen duidelijk antwoord op kan vinden.

Situatie:

Ik wil graag geneeskunde gaan studeren, :D en ben 'pas' 24 jaar, en heb natuurlijk niet de juiste vooropleding. Heb in een ver verleden een havo diploma gehaald nieuwe stijl E&M, met een 6 gemiddeld natuurlijk, en ben naar wat verschillende baantjes en een niet afgemaakte HBO opleiding nu bezig met een HBO opleiding economie in Utrecht.

Nu is het echt zo dat ik geneeskunde wil gaan studeren, maar tevens mijn HBO opleiding, volgend studiejaar kan en wil afronden, maar ik verplicht ben om de eerste 15 weken van het het studie/schooljaar 2008-2009 stage te lopen.

En ik de rest van dat jaar eigenlijk zeer weinig te doen heb, behalve 1 los vak en afstuderen in de laatste 10 weken van dat studiejaar.

Nu wil ik dus mijn VWO diploma gaan halen, in het volgende studiejaar 2008-2009 en wel op het VAVO onderwijs

(volwassenen onderwijs) want voor het James boswell instituut heb ik geen geld.

PROBLEEM:

- Dat ik de wil en capaciteit heb om een volledig VWO diploma N&G te behalen in een jaar in 2008-2009, maar ik verplicht ben om de eerste 15 weken van mijn HBO opleiding stage te lopen.

- En door die fulltime stage niet overdag aanwezig kan zijn op een ROC instelling, bijv Utrecht voor de vavo.

Nu wil ik graag weten of het mogelijk is om op het vavo gewoon de eerste 15 weken te 'missen, omdat ik nog al wisselende verhalen lees op het internet. Of dat iemand een instelling weet waar ik een 1 jarig VWO diploma kan behalen in de avonduren en dan wel naar 18.00 uur. (Amsterdam??) Want mijn bedoeling is om in een jaar een volledig VWO diploma te behalen, maar ik de eerste 15 weken echt niet kan, en de rest van het jaar: dec tm april alle tijd heb.

Dus weet er iemand avondinstellingen die een volledig VWO diploma aanbieden in een jaar rond Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Den-Bosch, Eindhoven waarmee ik dus netjes kan loten voor de geneeskunde studie, omdat ik weet dat ik er spijt van zal krijgen als ik het niet probeer, en ik niet nog een jaar wil wachten. Zal natuurlijk alles op alles zetten om een 8 gemiddeld te halen, maar dat is een ander verhaal. Het gaat erom dat ik de eerst 15 weken echt niet kan, en hier zoek ik een oplossing voor, en ik hoop echt dat iemand mij kan helpen.

Het is een beetje een onsamenhangend verhaal, maar dit spookt dan ook al een tijd door mijn hoofd en ik zoveel verschillende verhalen en eisen/informatie lees op het internet, dat ik er zelf niet meer wijs uit word.

Ik hoop dat iemand de gouden tip heeft :D

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Vwo - vavo- mogelijkheden - hulp gevraagd - geneeskunde

Bij VAVO ben je niet verplicht om bij lessen aanwezig te zijn, alleen is het wel zo dat als je minder dan 80% van de lessen hebt bijgewoond, je geen herkansingen (inhalen kan een andere verhaal zijn) meer mag maken.

Nou is het denk ik zo dat er bij VAVO om de 7/8 lesweken tentamens zijn, dus je zal de eerste tentamens zeker misssen. Maar als je met "ik kan de eerste 15 weken niet" bedoeld dat je alleen niet naar de lessen kan, en dat leren en maken van tentamens geen probleem is, dan kan je zelfs het hele jaar door afwezig zijn, als je maar je tentamens maakt.

En een VAVO opleiding kan ook in de avonduren hoor.

Gouden tip: Je kan altijd nog naar ROC bellen om te vragen hoe het precies zit. (Of misschien even langs gaan)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Vwo - vavo- mogelijkheden - hulp gevraagd - geneeskunde

Ik weet niet hoe het in Nederland precies allemaal zit, maar het zou toch niet zoveel mogen afwijken van het Belgische systeem: hebben jullie geen geïndividualiseerde trajecten, ManaBa's e.d.?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Vwo - vavo- mogelijkheden - hulp gevraagd - geneeskunde

Bedoel je zoiets: klik
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 402

Re: Vwo - vavo- mogelijkheden - hulp gevraagd - geneeskunde

Als je al een propedeuse van je HBO-opleiding hebt kan het misschien wel zijn dat je alleen een paar vakken hoeft te doen, welke vakken dat dan precies zijn weet ik niet. Die vakken zou je dan misschien via zelfstudie en een staatsexamen kunnen doen? Ik weet hier het fijne niet van, maar misschien dat je eens in die richting kunt zoeken.
Destiny is but a word created by man to accept reality

Berichten: 2

Re: Vwo - vavo- mogelijkheden - hulp gevraagd - geneeskunde

Bedankt voor de antwoorden,

Het maken van schoolexamens kan ik zeker wel een dagje vrij voor opnemen. Maar ik ben ook langsgeweest op het ROC Utrecht, en daar zeiden ze dat ik het VAVO onderwijs moest vergelijken met een voltijd dagopleiding, en dat er nergens een avond variant is.

En op een andere ROC moest ik een soort samenwerkingovereenkomst tekenen dat ik aanwezig moest zijn bij de lessen, en anders geen schoolexamens mocht maken.

Maar ik ben op het internet veel verschillende info tegengekomen, van aanwezigheidsplicht tot het betalen van borg om zo aanwezigheid af te dwingen (per gemist uur wordt er anders een bedrag van je borg ingehouden)

En ik weet zelf dat ik ook wel wat bijspijkering nodig heb voor natuurkunde, scheidkunde en biologie maar daarom dacht ik aan een avond variant van het VAVO-VWO, Maar de een zegt dat het er wel is en de andere weer van niet.

De roc's die ik verder heb gebeld zeggen allemaal een aanwezigheidsplicht te hebben, en dat het een zware dag opleiding is. Maar Amsterdam heeft op de website wel een dag/avond mogelijkheid staan, maar toen ik belde zeiden ze dat het een dag variant is.

En nu snap ik er niks meer van, volgens mij doen al die roc's maar zelf wat regeltjes verzinnen, maar er moet toch wel een roc zijn die een avond variant VWO heeft (behalve Aruba) en waar ze ook niet al te streng kijken op een aanwezigheidsplicht.

En het LOI heb ik van dichtbij meegemaakt, en is niks voor mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Vwo - vavo- mogelijkheden - hulp gevraagd - geneeskunde

Ik ken iemand die avond variant heeft gevolgd in Amersfoort, alleen weet ik niet meer of dat de 1 jarige traject van vwo was. Misschien ook even navragen? klik
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 2

Re: Vwo - vavo- mogelijkheden - hulp gevraagd - geneeskunde

Heb jou een mailtje gestuurd, moet je maar ff kijken. Zit in zon beetje dezelfde positie. woon alleen op mezelf, waardoor ik dus ook niet voltijd nr school kan. want dan kan ik niet meer eten :D

Reageer