Nederland blijft meer dan andere landen verantwoordelijk voor Suriname

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 61

Nederland blijft meer dan andere landen verantwoordelijk voor Suriname

Debatstelling : Nederland blijft ook de komende 25 jaar meer dan andere landen verantwoordelijk voor het wel en wee in Suriname.

Hierover wil ik gaan debatteren...en jullie?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Nederland blijft meer dan andere landen verantwoordelijk voor Suriname

Iets meer onderbouwing is gewenst. Alleen maar "ik vind...." voldoet niet. Waarom vind je dat, wat is de achtergrond waarop je het baseert? Enz...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Nederland blijft meer dan andere landen verantwoordelijk voor Suriname

Bovendien begrijp ik niet goed waarom je in dit topic wil gaan debatteren (en het ook zo noemt), want dat doen we hier gewoon in alle topics.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Nederland blijft meer dan andere landen verantwoordelijk voor Suriname

Dus, ik stel voor, jij komt met je eerste argument, en dan kraak ik dat af, en kom met mijn argument (zo debatteren wij hier)

Grapje, ik kraak niet alles af. :D

Berichten: 61

Re: Nederland blijft meer dan andere landen verantwoordelijk voor Suriname

nou ik wil hierover debatteren omdat ik over dit onderwerp veel moet voorbereiden... op school hebben we een aantal stellingen gekregen. en dit is er een van. dus ik zou wat extra argumenten van jullie kunnen nemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Nederland blijft meer dan andere landen verantwoordelijk voor Suriname

Okee dan, al ben ik niet erg gemotiveerd:

'Nee: Zelfstandig is zelfstandig'

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Nederland blijft meer dan andere landen verantwoordelijk voor Suriname

Probeer het eerst zelf eens: wat denk jij dat logische argumenten voor en tegen zijn? Waar komt de vraag vandaan? Waarom zou er verschil zijn tussen bijvoorbeeld Suriname en Indonesië? Wij kunnen wel jouw huiswerk gaan doen, maar dat willen we niet. :D

Als je zelf aangeeft wat je al bedacht hebt, kunnen wij daarop inhaken, aangeven wat wij ervan denken en waarom. En zonodig dus aanvullen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 61

Re: Nederland blijft meer dan andere landen verantwoordelijk voor Suriname

hmm nou ik vind dat nederland best een handje kan helpen. want het is eigenlijk GEVEN en NEMEN. vroeger gaf suriname aan nederland waardoor nederlandse economie ging steigen. dus nu is het tijd dat nederland wat geeft aan suriname.

Berichten: 61

Re: Nederland blijft meer dan andere landen verantwoordelijk voor Suriname

oeps typppp foutje bij vorige bericht... steigen = stijgen :D

Berichten: 61

Re: Nederland blijft meer dan andere landen verantwoordelijk voor Suriname

suriname is onafhankelijk geworden op eigen verzoek dus nederland hoeft ze echt niet te helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Nederland blijft meer dan andere landen verantwoordelijk voor Suriname

Nederland heeft daar slaven en aziatische contractwerkers naar toe getransporteerd. Verder heeft het oorlog gevoerd met de plaatselijke indianen stammen.

Berichten: 61

Re: Nederland blijft meer dan andere landen verantwoordelijk voor Suriname

dus dat betekent niet dat Nederlands Suriname moet helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Nederland blijft meer dan andere landen verantwoordelijk voor Suriname

Je kunt het ook anders beschouwen: Nederland is deels verantwoordelijk voor de situatie aldaar. Is het dan niet fair om de mensen te helpen een beter bestaan op te bouwen? Het is pas 33 jaar geleden dat Suriname onafhankelijk werd, en in die tijd bouw je niet zomaar even een stabiel land op.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Nederland blijft meer dan andere landen verantwoordelijk voor Suriname

Tip:

Je hebt dus een aantal stellingen van school meegekregen. Je stelling luidt:

Nederland blijft ook de komende 25 jaar meer dan andere landen verantwoordelijk voor het wel en wee in Suriname.

Ik ga er vanuit dat je school jullie debatteren wil laten ervaren of leren. Het maakt daarbij niet uit of jij ook werkelijk vindt dat de stelling wel of niet waar is. Je moet denk ik om het te leren gewoon een stelling in nemen. Bijvoorbeeld jij vindt dat Nederland wel meer verantwoordelijk is (dat hoef je niet echt te vinden, maar je neemt een stelling in): Als ik je reacties bekijk heb je (nog) niet besloten of je voor of tegen bent. Dat moet je eerst doen. Dan kan je dus een argument gebruiken zoals Ger:
Nederland is deels verantwoordelijk voor de situatie aldaar. Is het dan niet fair om de mensen te helpen een beter bestaan op te bouwen?
Een klasgenoot (die er tegen is) zou dan kunnen reageren met:

“Nederland heeft Suriname de grootste hulp al gegeven die denkbaar is. Namelijk het teruggeven (opgeven) van land en zelfbestuur.”

Jij kan dan reageren met wat Ger zegt:
Het is pas 33 jaar geleden dat Suriname onafhankelijk werd, en in die tijd bouw je niet zomaar even een stabiel land op.
enz.

Het is dus voor jou eerst van belang een keuze te maken of je tijdens het debat er voor bent of tegen. Het maakt niet uit of het “waar” is of dat je dat persoonlijk ook vindt.

Dan zoek je hierbij allemaal argumenten waarom jij dat vindt. Je moet je wel even verdiepen in Suriname natuurlijk. Dat kan hier bijvoorbeeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Suriname

Hoop dat je er wat aan hebt en succes!.

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: Nederland blijft meer dan andere landen verantwoordelijk voor Suriname

Bovendien begrijp ik niet goed waarom je in dit topic wil gaan debatteren (en het ook zo noemt), want dat doen we hier gewoon in alle topics.
DePurpereWolf schreef:Dus, ik stel voor, jij komt met je eerste argument, en dan kraak ik dat af, en kom met mijn argument (zo debatteren wij hier)

Grapje, ik kraak niet alles af. :D
Debatteren is inderdaad in de meeste topics als gespreksvorm, de vaste norm hier.

Een discussie als gespreksvorm zouden de meeste onderwerpen voor een vrijdenker toegankelijker maken.

Reageer