Fysische causaliteit

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Fysische causaliteit

Hallo,

Een paar dagen geleden heb ik een discussie gevoerd met iemand over het vaststaan van fysische verschijnselen.

Ik stelde in de discussie dat fysische verschijnselen vast liggen, waardoor het dus eigenlijk zo is dat toekomst fysisch gezien vastligt. Ik laat de mogelijke vrije wil van de wens even buiten beschouwing.

Bijv. je staat op de tennisbaan en je slaat een tennisbal. Dan staat het dus lijkt me vast waar de bal belandt als je hem raakt, alle processen voor het raken van de bal even weglatende. Ook als er een windvlaag langszoeft, stond het al vast, want de windvlaag stond dan ook vast.

Nu stelde ik dus ook, dat de fysische wereld dan altijd vaststaat. Immers, een vulkaanuitbarsting staat vast, want alle oorzaak/gevolg reacties die de uitbarsting tot uiting brengen staan ook vast. Een meteoor die op de aarde neerkomt staat dan ook vast dus eigenlijk staat het hele omniversum vast, en is er dus geen plaats voor toeval.

Dit zou dan te bewijzen zijn door bijv. een roulette tafel te plaatsen in een vacuum. En dan de tafel te laten draaien door een machine, en de bal te laten vallen door middel van een machine. En dit een aantal keer achter elkaar dan onder gelijke omstandheden. Ik veronderstel dus dat in geval van gelijke omstandigheden, die er neem ik zijn in dit vacuum, het balletje elke keer op hetzelfde nummer terecht komt.

Nou neem ik aan dat zoiets ongetwijfeld al bedacht is door iemand, en die het ook getest heeft.

Nu wil het feit dat de persoon met wie ik discusseerde zei dat de fysische wereld niet vaststaat. Vandaar dat ik hier even vraag of deze theorie juist of onjuist is. Mijn eigen natuurkundige kennis is gering, op internet kon ik weinig vinden en ik heb geen idee in wat voor boek ik zou moeten zoeken.

Dus zou iemand ook een paar titels kunnen noemen die uitwijden aan deze materie.

Bij voorbaat dank.

Berichten: 44

Re: Fysische causaliteit

En mensen staan uit atomen die ook weer bewegen / botsen. Dus denken wij wel zelfstandig of ligt dat ook allemaal van te voren vast? Je kan misschien het beste op het filosofie forum zoeken of daar je vraag nog eens stellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Fysische causaliteit

Kwantumfysisch gezien ligt niets vast want elke deeltje wordt gekenmerkt door een kansgolf. Praktisch betekend dit dat als je één foton op een scherm met een spleet afschiet, en het foton gaat door de zeer dunne spleet zodat er difractie optreedt, dan ligt niet vast waar het foton aan de andere kant van de spleet het scherm treft.

Reageer