Is Wilders' film te risicovol?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Is Wilders' film te risicovol?

Naar aanleiding van dit topic: Wilders Koranfilm

En dit nieuwsbericht: http://www.nu.nl/news/1456432/23/Taliban_d...lders-film.html (bron, nu.nl)
Verhagen wees op demonstraties, mogelijke aanvallen op ambassades en schade voor Nederlandse instellingen en bedrijven in het buitenland. "Er is al een lijst opgesteld met producten uit Nederland. Een zuivelbedrijf als Campina kan grote schade lijden." Veel landen zouden de producten kunnen boycotten. Ook wees hij op de dreiging van de Taliban om Nederlandse militairen in Afghanistan aan te vallen.
De volgende stelling:

Moet Wilders zijn anti-islam film uitzenden om het recht van vrije meningsuiting te verdedigen?

Of moet Wilders stoppen met zijn film omdat het te gevaarlijk is voor Nederlands in den vreemde, en slecht is voor de Nederlandse export economie?




Gelieve het dus niet te hebben over wat je van zijn nog te verschijnen film vind, dat kan in het onderwerp hierboven. Ik ben van mening dat iedereen mag zeggen wat hij wil, maar is het risico dat Wilders neemt niet te groot?

Berichten: 991

Re: Is Wilders' film te risicovol?

DePurpereWolf schreef:De volgende stelling:

Moet Wilders zijn anti-islam film uitzenden om het recht van vrije meningsuiting te verdedigen?

Of moet Wilders stoppen met zijn film omdat het te gevaarlijk is voor Nederlands in den vreemde, en slecht is voor de Nederlandse export economie?




Gelieve het dus niet te hebben over wat je van zijn nog te verschijnen film vind, dat kan in het onderwerp hierboven. Ik ben van mening dat iedereen mag zeggen wat hij wil, maar is het risico dat Wilders neemt niet te groot?
uiteraard uitzenden.

moet Nederland het geld maar uittrekken om Nederlanders eventueel te evacueren.

niet uitzenden is buigen voor terror. het slechtste wat je kunt doen

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Is Wilders' film te risicovol?

Ik denk dat hier 3 dingen spelen:
  1. Vrijheid van meningsuiting
  2. De beperking van vrijheid van meningsuiting betreffende doelbewust kwetsen c.q. laster
  3. Toegeven aan andere normen en waarden en daarmee je eigen vrijheid beperken
Terreur, wat 1207 noemt vind ik geen terechte kwalificatie. Dat is iets anders dan een reactie van wat men uit hoofde van hun cultuur hóórt te doen.

In onze cultuur geldt: de vrijheid van meningsuiting is onschendbaar, mits je een ander niet doelbewust beledigt of onwaarheden verkondigt die een ander kwaad doet (gesimplificeerd). In de culturen waar we hier over spreken, ligt dat eigenlijk niet heel veel anders. Echter is daar belediging van de Koran gelijk aan belediging van iedere moslim én van Allah. In hun cultuur zou het uitzenden van die film dus verboden zijn.

In de huidige tijd van televisie en internet is het niet meer zo dan een stuk media beperkt blijft tot de regio waar het gelanceerd wordt. Iets dat in regio 1 geaccepteerd wordt, is tegen normen, waarden en wetten van regio 2. Maar daar is het dus ook zichtbaar. Zo ook met andere dingen dingen.

Wij hebben eigenlijk hetzelfde, maar dan met andere dingen. Wij hebben bijvoorbeeld kritiek op landen waar de democratie nog niet is doorgedrongen en er altijd fraude wordt gepleegd bij de verkiezingen. Goed, wij gaan dan geen mensen uit die landen geweldadig bejegenen, maar dat komt ook weer voort uit onze normen.

Nu is de vraag dus: vasthouden aan je rechten of toegeven aan een geglobaliseerde wereld, waarbij je dus een deel van je vrijheid opgeeft ten gunste van de lieve vrede? Tsja. Ik denk dat men ook een punt kan maken zonder daarbij anderen te kwetsen. Er zijn zat manieren voor. Je kunt bijvoorbeeld ook een boek schrijven, waarbij je alles tot in de puntjes ontleedt en uitrafeld waarom je tot bepaalde conclusies komt. Echter levert dat niet het schok-effect op waar Wilders op hoopt (en ook al in geslaagd is voordat hij überhaupt iets uitzend). Ik denk dus dat het een kwestie van stijl is. Ik zou het niet doen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 1.425

Re: Is Wilders' film te risicovol?

Buigen voor terreur is in nu een terechte kwalificatie als de film nu niet wordt uitgezonden. De dreigementen zijn immers geuit. Verhage heeft in feite al gebogen voor de terreur door publiekelijk op te roepen de film niet uit te zenden zonder zelfs de film te kennen.

Het kan natuurlijk wel verstandig zijn om te buigen voor terreur maar ik denk niet dat dat nodig is. Onze normen en waarden, zoals je dat noemt, zijn beter in de zin van succesvoller en prettiger voor de meeste mensen. Die hoeven we niet in te ruilen voor die van de islam
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Is Wilders' film te risicovol?

Ik moet toch terug komen op mijn eerste bericht. Het is namelijk niet zo dat ik bang ben voor Nederlanders in den vreemde, maar meer alle mensen. Ik denk namelijk dat mensen gaan protesteren, rellen, en daar zullen slachtoffers vallen. In landen als Afghanistan en Pakistan zullen mensen met een anti-westerse agenda deze film gebruiken om hun punt door te drijven, eventueel gericht aan de pro-westerse regering die aan de macht is. Dis is zo klaar als een klontje omdat ze nu al alles in het gareel proberen te krijgen voordat bekend is wat er in de film staat.

Vergeet niet dat met die Deense cartoons veel meer Amerikaanse en Engelse vlaggen werden aangestoken.

Hoe kan Nederland nou toch vrede willen bewerkstelligen in Afghanistan als een politicus in dat land een haadzaaiende film over het geloof in die kontreien over de wereld verspreid, in Engels.

Ik heb twee problemen met de potentieele film van Wilders, 1, hij is een politicus en represnteerd dus jou en mij, 2, het word uitgezonden over de hele wereld, en niet alleen in Nederland. Waarom kan hij zich niet focosen op het land waar hij iets te zeggen heeft, waarom wil hij ontwikkelingslanden met nog meer problemen opschepen.

Natuurlijk heb je recht op vrijheid van meningsuitting, maar met dat recht, vooral als politicus, komt veel verantwoordelijkheid. En dat wil deze man totaal niet nemen, hij heeft schijt aan wat deze film mensen zal aandoen. Sterker nog, hij wil dat JP Balkenende voor hem op komt. Wilders, jij maakt de film, de gevolgen zijn jou verantwoordelijkheid.

Berichten: 1.286

Re: Is Wilders' film te risicovol?

Uitzenden. Nu maken mensen zich druk over iets wat zij nog niet gezien hebben. De media is een voedingsbodem om voortijdige angst te zaaien. Het uitten van dreigementen door islamitische fundamentalisten aan ons adres is een poging hun wil op een vrije democratische rechtstaat te ondermijnen is een blijk en bewijs hoe kortzichtig en dom dit soort mensen zijn.

De vastberadenheid van Wilders om zijn film uit te zenden geeft duidelijk aan dat je niet moet zwichten tegen dreigementen. Zwichten voor dreigementen is een vorm van capitulatie, en dat is wat wij, en Wilders nimmer moet doen. Als wij moeten capituleren voor een vijand is dat de grootste lafheid en zetten wij ons voor paal. Het is ons fundamenteel recht om duidelijk op te komen en te blijven vechten voor onze vrij gevochten rechten. Wij moeten niet ons zelf laten manipuleren door een stel primitieve barbaren.

Berichten: 1.286

Re: Is Wilders' film te risicovol?

DePurpereWolf' schreef:
Ik moet toch terug komen op mijn eerste bericht. Het is namelijk niet zo dat ik bang ben voor Nederlanders in den vreemde, maar meer alle mensen. Ik denk namelijk dat mensen gaan protesteren, rellen, en daar zullen slachtoffers vallen. In landen als Afghanistan en Pakistan zullen mensen met een anti-westerse agenda deze film gebruiken om hun punt door te drijven, eventueel gericht aan de pro-westerse regering die aan de macht is.
Dat is toch niet ons probleem? Wij kunnen niet met iedereen bevriend zijn, er zullen altijd voor-en tegenstanders zijn.
Vergeet niet dat met die Deense cartoons veel meer Amerikaanse en Engelse vlaggen werden aangestoken.
Dat geeft toch aan dat o.a. Wilders gelijk heeft. Dat men geen kritiek kan verduren, en het mag geen reden zijn om ons te laten knevelen onder het mom van angst.
Hoe kan Nederland nou toch vrede willen bewerkstelligen in Afghanistan als een politicus in dat land een haadzaaiende film over het geloof in die kontreien over de wereld verspreid, in Engels.
Dat is nu juist het punt. Nederland, met name de politici die zo graag mee willen lopen met andere grootmachten als Amerika. Het is niet onze strijd in een vreemd land, wij hebben daar niets te zoeken. Het is wel erg dat mensen daar het slachtoffer zijn door toedoen van anderen, maar nogmaals het is niet ons probleem. Het is Amerika die in een vreemd land is binnen gevallen en willen nu dat wij hun hielen likken. De Nederlandse overheid zet ons land ten schande.
Ik heb twee problemen met de potentieele film van Wilders, 1, hij is een politicus en represnteerd dus jou en mij, 2, het word uitgezonden over de hele wereld, en niet alleen in Nederland. Waarom kan hij zich niet focosen op het land waar hij iets te zeggen heeft, waarom wil hij ontwikkelingslanden met nog meer problemen opschepen.
punt 1. hij is inderdaad een politicus en hij is een democratisch gekozen, maar hij vertegenwoordigd niet iedere stemmer.

Punt 2. Ja, het wordt mogelijk over de helewereld uitgezonden, dat is het risico als je een kritische film maakt over een godsdienst. De islam is niet wat het lijkt te zijn, alhoewel is niet elke moslim hetzelfde, maar alle terroristische aanslagen worden gepleegd door moslims die het geloof, en de Koran gebruiken om anderen het leven zuur te maken. De Koran is een oud document en het wordt te pas en te onpas gebruikt om politieke doelstellingen te bereiken. En er staan pasages in die onze nekharen doen oprijzen. Maar als Wilders nu de Bijbel een vreed boek zou noemen en verbieden en hij zou hier een film over maken, wat is dan de reactie van de mensen wereldwijd???????
Natuurlijk heb je recht op vrijheid van meningsuitting, maar met dat recht, vooral als politicus, komt veel verantwoordelijkheid.
Zou dat dan betekenen om te zwichten omdat er tegenstanders zijn van een bepaald denken??? Een politicus heeft zelfs het voorbeeld te geven, want wij als individu mogen onze mening niet altijd geven in het dagelijks leven, neem bijvoorbeeld op het werk, dat je werkt in het publieke bestel, daar kan je mening niet geven, men verwacht dat je werk uitvoerd waarvoor je bent aangenomen. Het uitten van je mening wordt bestraft met een schriftelijke waarschuwing en zelf tot ontslag. Het recht hebben is niet hetzelfde als het recht krijgen.
En dat wil deze man totaal niet nemen, hij heeft schijt aan wat deze film mensen zal aandoen. Sterker nog, hij wil dat JP Balkenende voor hem op komt. Wilders, jij maakt de film, de gevolgen zijn jou verantwoordelijkheid.
Balkenende is zelf een huichelaar die mee waait met de sterkste. Balkenende neemt geen duidelijke stelling in, terwijl hij dat wel hoort te doen. Zelfs dit kabinet Balkenende IV is nu al een mislukking.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Is Wilders' film te risicovol?

Ja, gewoon uitzenden., we leven toch in een vrij land? Als Wilders de wet overtreedt zal hij wel gestraft worden, maar we hoeven onze vrijheden niet op te geven omdat een stelletje hondsdolle gekken dat wil.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Is Wilders' film te risicovol?

P__, een beetje meer respect graag. Hondsdolle gekken is een classificatie die nergens op slaat (er zijn ook zat redelijke moslims bij wie een dergelijke film aversie oproept).

Wij discussieren hier op inhoud, niet op scheldwoorden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Is Wilders' film te risicovol?

In de huidige tijd van televisie en internet is het niet meer zo dan een stuk media beperkt blijft tot de regio waar het gelanceerd wordt.
Dat vind ik een pluspunt. Op deze manier kunnen de vrijheden die we hier hebben zich makkelijker verspreiden over de wereld. Een homo in iran kan hoop en inspiratie halen uit het feit dat er ergens anders in de wereld mensen zichzelf vrijgevochten hebben.
Ger schreef:P__, een beetje meer respect graag. Hondsdolle gekken is een classificatie die nergens op slaat (er zijn ook zat redelijke moslims bij wie een dergelijke film aversie oproept).

Wij discussieren hier op inhoud, niet op scheldwoorden.
Hopelijk snap je mn punt wel.

Berichten: 991

Re: Is Wilders' film te risicovol?

Terreur, wat 1207 noemt vind ik geen terechte kwalificatie. Dat is iets anders dan een reactie van wat men uit hoofde van hun cultuur hóórt te doen.
doodsbedreitgingen de wereld insturen om iemand de mondte snoeren noem ik terreur. maar dat is semantiek
In onze cultuur geldt: de vrijheid van meningsuiting is onschendbaar, mits je een ander niet doelbewust beledigt of onwaarheden verkondigt die een ander kwaad doet (gesimplificeerd). In de culturen waar we hier over spreken, ligt dat eigenlijk niet heel veel anders. Echter is daar belediging van de Koran gelijk aan belediging van iedere moslim én van Allah. In hun cultuur zou het uitzenden van die film dus verboden zijn.
Maar we zitten in Europa. En daarnaast heeft Wilders wel de bedoeling om te kwetsen of maakt hij gewoon een optelsom van allerlei barbaars gedrag dat ondersteunt wordt door de koran? mensen met hun geloof confronteren zal altijd sommige kwetsen. al wordt "kwetsen" in de huidige context als wapen gebruikt om mensen het zijgen op te leggen (mom van verdraagzaamheid)
Ik denk dat men ook een punt kan maken zonder daarbij anderen te kwetsen. Er zijn zat manieren voor.
absoluut fout. heb je kritiek dan zul je altijd lange tenen raken. hoe goed je het ook bedoelt.
Je kunt bijvoorbeeld ook een boek schrijven, waarbij je alles tot in de puntjes ontleedt en uitrafeld waarom je tot bepaalde conclusies komt.
en dan zul je nog lange tenen raken en zullen extremisten nog steeds boos zijn.

begin maar eens over aicha.
Echter levert dat niet het schok-effect op waar Wilders op hoopt (en ook al in geslaagd is voordat hij überhaupt iets uitzend). Ik denk dus dat het een kwestie van stijl is. Ik zou het niet doen.
ik ook niet maar hem het recht ontzeggen of gaan roepen dat hij nu maar voor zijn eigen veiligheid moet zorgen is uit den boze.

Hem straks verantwoordelijk stellen moesten er doden vallen of vandalisme zijn is de wereld op zijn kop zetten.

geen enkele film of boek of prentjes zijn een goedkeuring voor geweld.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: Is Wilders' film te risicovol?

Wilders, jij maakt de film, de gevolgen zijn jou verantwoordelijkheid.
Wat een bijzondere mening, neigt naar anarchisme.

Waarom uberhaubt nog politie de straat op sturen wanneer de gevolgen van gedrag uitsluitend onze eigen verantwoordelijkheid zijn?

Kort rokje? Eigen verantwoordelijkheid meisje, wij komen er niet tussen wanneer je seksueel geintimideerd wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Is Wilders' film te risicovol?

@ jdr, echter heeft JPB niks te zeggen in het buitenland. Waarom zou hij Wilders in bescherming moeten nemen?

Dit filmpje in het engels op youtube zetten is voor mij het zelfde als de Deense cartoons in de islamitische kranten af laten drukken. Ik heb geen probleem om de film in Nederland in het Nederlands te vertonen, maar ik zie geen reden waarom deze film de wereld op moet. Wat er gebeurt in andere landen kunnen we mee eens zijn, of niet mee eens zijn, maar uiteindelijk hebben we daarmee niks te maken. Zo hetzelfde als dat vrouwen hier in Nederland dezelfde rechten hebben als mannen, daar kunnen islamitische landen tegen zijn, maar op het eind hebben ze er niks mee te maken.

Zoals ik al zei, deze protesten in deze 3de wereld landen zijn echt niet tegen Nederlanders gericht, het zijn conservatieven die het niet eens zijn met de liberalen in dat land. Die zullen zeggen: "Dit is wat je krijgt als je westerse motieven steunt, je geloof word voor gek verklaard, het westen mag ons niet en vinden ons achterlijk." Wilders laat dus de negatieve kant zien van de vrijheid van meningsuitting, de vrijheid van uitschelden, en het zal dus in deze 3de wereld landen het tegenovergestelde effect hebben als dat jullie denken.

Iedereen mag zeggen wat hij wil, maar deze politicus heeft geen besef wat hij teweeg brengt met.

In Nederland kan deze film best vertoond worden, maar hij moet verantwoordelijk staan voor de gevolgen in de rest van de wereld. Als dalijk in Pakistan weer de hel losbreekt dan kan Wilders rustig slapen omdat hij weet dat zijn film benzine op het vuur heeft gegooit.

het enige argument wat ik hier heb gelezen is dat van de vrijheid van meningsuiting, blijkbaar is dit zo belangrijk dat men niet hoeft na te denken over de gevolgen van iemands uitspraken. Wederom, in Nederland is deze film best mogelijk, maar er is geen reden waarom deze film op het wereldpubliek gericht is. Alexander heeft hier helemaal geen boodschap aan hij zegt: "Dat is toch niet ons probleem?". Klaarblijkelijk is het niet ons probleem als er slachtoffers vallen in een al erg explosief land, maar het is wel ons probleem als daar onze wetten niet gevolgd worden.

De vraag is niet of Wilders zijn film mag vertonen in de wereld, de vraag is of het slim is, en wat de gevolgen zijn.

Ik heb nog niemand na gedacht over wat er kan gebeuren, daar dit een politiek forum is dacht ik dat we dat wel eens kunnen doen, maar de argumenten die ik hoor hebben de inhoud van een nujij.nl commentaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Is Wilders' film te risicovol?

Wilders moet zijn film kunnen uitzenden, omdat wij vrij zijn onze mening te geven, ook over de koran.

Dat recht gaat wat mij betreft ver boven eventueel gevaar voor Nederlanders in den vreemde, of dat er een boycot zou kunnen volgen die slecht zou zijn voor de Nederlandse export economie.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 168

Re: Is Wilders' film te risicovol?

Ik denk niet dat je veel tegen de film kunt doen, behalve hem vooraf door een panel van deskundigen laten checken of hij de mediawetten overtreedt. Maar waar het uiteindelijk op neerkomt, volgens mij, is dat Wilders het recht heeft om een zeer kritische film uit te zenden, zoals moslims het recht hebben om er religieuze opvattingen op na te houden, die in de ogen van sommigen als ongenuanceerd worden gezien.

Wat je je echter als zinnig mens moet afvragen is of Wilders' film een oplossing biedt of bijdraagt aan het probleem. P__ zei ooit eens dat de vrijheid die de westerse samenleving aan moslims verschaft wel eens haar ondergang kan worden. Datzelfde geldt ook voor de vrijheid van meningsuiting: het feit dat jan alleman te pas en te onpas zijn mening mag verkondigen, kan ook wel eens tot die ondergang leiden.

Ik ben met 1207 eens dat kritiek nooit (uitsluitend) een prettige aangelegenheid is, maar ik ben er ook van overtuigd -- zoals Ger suggereert -- dat er een verschil aan te merken is tussen loze en constructieve kritiek. Niet alle kritiek is hetzelfde. Maar in essentie ben ik voor uitzending, want de risico's, samenhangende met verbod, schat ik groter.
Existentie gaat vooraf aan essentie -- Sartre

Reageer