[elektrotechniek - elektronica] transistorschakeling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 114

[elektrotechniek - elektronica] transistorschakeling

Kan iemand me helpen ik ben een conclusie aan het schrijven maar loop vast.

we hebben een GES schakeling met emittervolger erachter, nu meten we een keer met load en een keer zonder Load.

Ik moet een conclusie trekken , waarom we een emittervolger plaatsen.

Ik heb het volgende

Het gebruik van een emittervolger achter een versterkerschakeling hangt af van de toepassing, wanneer we een lage uitgangsweerstand nodig hebben, dienen we een emittervolger te plaatsen.

De eigenschappen van een emittervolger zijn dan ook dat de ingangsweerstand hoog is, en de uitgangsweerstand laag is.

Dit heeft tot gevolg dat we.................................................?

Berichten: 7.068

Re: [elektrotechniek - elektronica] transistorschakeling

Stel je hebt een schakeling met een spanningsuitgang. Deze uitgang heeft een hoge uitgangsweerstand. Je hebt de schakeling getest (onbelast!) en hij werkt zoals je dat wilt. Nu is het signaal op de uitgang van deze schakeling bedoelt als het ingangssignaal voor de volgende schakeling. De volgende schakeling heeft echter een kleine ingangsweerstand. Wat denk je dat er gebeurd met je uitgangssignaal als je de uitgang gaat belasten met deze kleine ingangsweerstand?

Berichten: 114

Re: [elektrotechniek - elektronica] transistorschakeling

na lang denken heb ik nog steeds geen idee . kan je nog een hint geven

Berichten: 7.068

Re: [elektrotechniek - elektronica] transistorschakeling

na lang denken heb ik nog steeds geen idee . kan je nog een hint geven
Teken een ideale spanningsbron met daaraan twee weerstanden in serie. De ideale spanningsbron en een van de twee weerstanden stellen samen een niet ideale spanningsbron voor. Hierbij is de weerstand de uitgangsweerstand van de niet ideale bron. De overgebleven weerstand is de load. Bekijk de spanning over de load als:

1. de load-weerstand nul is.

2. de load-weerstand oneindig is.

3. de load-weerstand eindig is en veel kleiner dan de interne weerstand van de niet ideale bron.

4. de load-weerstand eindig is en veel groter dan de interne weerstand van de niet ideale bron.

Als je dit gezien hebt, en je weet dat het doel is de spanning zo groot mogelijk over te dragen op de load, wat moet er dan gelden voor de weerstanden? Hoe kan een emitter-volger hierbij helpen?

Reageer