Citoenzuurgehalte in cola

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

Citoenzuurgehalte in cola

Aan de hand van een titratie (toevoging natronloog) van koolzuurvrij cola, en met behulp van de begin pH heb ik de concentratie fosforzuur uit cola berekent. Nu blijkt dat er ook citroenzuur in cola zit zou je dit dan ook kunnen berekenen en hoe moet dat dan?

mvg. pillem

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Citoenzuurgehalte in cola

Dat ligt er aan hoe je getitreerd hebt. Ben je helemaal doorgegaan tot het eindpunt (3 dissociatiestappen)?

In dat geval heb je uitgerekend hoe groot de totale hoeveelheid zuur was (dus 3 maal de hoeveelheid citroenzuur + 3 maal de hoeveelheidfosforzuur).

Met behulp van de pKa-waardes van de beide zuren kun je uitrekenen wat de pH zou zijn als die hoeveelheid zuur voor 100% uit fosforzuur zou bestaan, of als het voor 90% uit fosforzuur en 10% uit citroenzuur zou bestaan, enzovoort. Je kunt een algemene vergelijking opstellen voor het verband tussen de verhouding fosforzuur/citroenzuur, de overall concentratie zuur en de pH. Maar het is aardig wat rekenwerk, en je moet al wel wat bedreven zijn in het rekenen met zuur-base-evenwichten om dat te kunnen uitwerken.

Vandaar eigenlijk mijn tegenvraag: Wat is je kennis op dit gebied?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 13

Re: Citoenzuurgehalte in cola

Ik ben doorgegaan tot pH 10

Dus had ik twee omslagpunten. Met behulp van tweede omslagpunt had ik de concentratie fosforzuur berekend.

Maar het antwoord op je vraag is. Mijn kennis op dat gebied is gering. Ik kan eenvoudige berekeningen nog wel uitvoeren maar hoe jij het hier boven stelde heb ik nog nooit gedaan, maar het is wel een uitdaging om het te proberen. Maar zoals jij hierboven stelde dan moet je de begin pH nemen.

Berichten: 13

Re: Citoenzuurgehalte in cola

Begin pH is 2,32

pkz fosforzuur = 2,16

pkz citroenzuur = 3.13

2,32 = 2,16x + 3,13(1-x)

0,97 = 0,81

X = 0,785

Dus concentratie bestaat uit 79% fosforzuur en 21% citroenzuur

Klopt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Citoenzuurgehalte in cola

Nee, zo klopt het helaas niet. Je moet gebruikmaken van de totale concentratie zuur (los van de verhouding waarin de zuren aanwezig zijn is de pH natuurlijk sterk afhankelijk van de beginconcentratie).

Volgende vraag: Als de molariteit van een zuur-oplossing gegeven is, en je weet de pKz van het zuur, kun je dan de pH van zo'n oplossing uitrekenen? En als gevraagd wordt om de pH te berekenen als je (bijvoorbeeld) 1 mol citroenzuur oplost in een 0,1 M HCl-oplossing?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 13

Re: Citoenzuurgehalte in cola

Zover ben ik nog niet met scheikunde. Jouw manier zal super zijn. Maar het gaat boven mijn pet. Maar onze leraar zei tegen mij dat je het kon je het citroenzuurgehalte kon berekenen met die twee eq punten.

Reageer