ivoren klavier

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

ivoren klavier

Hey, mijn naam is Stef en ben pianist.Ik ben de trotse bezitter van een antieke piano met een ivoren klavier.Maar dit klavier is nagenoeg vergeeld.Het lijkt me dus slim dit te bleken.Maar dan komt de aap uit de mouw!Is Waterstofperoxide wel sterk genoeg om het ivoor te bleken

Alvast bedankt!

STEF :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: ivoren klavier

Ja, mits je voldoende sterke waterstofperoxide neemt en voldoende lang in laat werken.

Realiseer je wel dat er het risico bestaat dat het ivoor beschadigd raakt door chemische bleking!!!

Re: ivoren klavier

Ivoren toetsen kun je bleken met waterstofperoxide 30 %. Werkt het beste in de volle zon (of met een UV-lamp). Draag een veiligheidsbril en rubber handschoenen, want het is vrij gemeen (bijtend) spul.

Werkwijze: verwijder zo veel mogelijk het vuil op de toetsen, smeer met een kwastje het ivoor in met de waterstofperoxide, na verloop van enige tijd vormt zich een droge laag, borstel die eraf en herhaal de bewerking. Meestal is twee keer insmeren voldoende. Polijst daarna het ivoor, dit gaat het beste op een stationaire slijpmachine waarvan je een schijf vervangt door een

zogenaamde lappensschijf. Gebruik voor het polijsten een geschikt polijstmiddel. Als je zorgvuldig werkt zul je verbaasd zijn over het resultaat.

Reageer