[Natuurkunde] Krachten i.v.m. vloeibaar staal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[Natuurkunde] Krachten i.v.m. vloeibaar staal

Goede middag

ik ben een 2e jaar student werktuigbouwkunde

nu heb ik een opdracht gekregen om een berekening te maken voor een druk die op een plaat staat beneden aan een staalpan (vloeibaar staal)

van de schuif tot aan de bovenkant vloeibaar is 5meter hoog

het probleem is dat het gat waar hij op drukt conisch toeloopt van 300mm naar 90 mm over een lengte van 125mm het dunste punt zit op ong 250mm vanaf de bodem.

dus heb je te maken met een cilinder van 300mm en 4750mm hoog (0.3m diameter - 4,75m hoog)

een afgeknotte conus met een bovenkant van 300mm en een onderkant van 90mm en een hoogte van 125mm.

een cilinder van 90mm en een hoogte van 125mm en dat van boven naar beneden

wie kan mij hier mee helpen

alvast ontzettend bedankt

vriendelijke groet Ron Termaat

Berichten: 1.007

Re: [Natuurkunde] Krachten i.v.m. vloeibaar staal

Het is toch gewoon een statische vloeistof? In dat geval: zoek eens op hydrostatische druk via Google. Verder, wat is precies je vraag, want je legt eigenlijk alleen de opstelling uit.

Berichten: 4

Re: [Natuurkunde] Krachten i.v.m. vloeibaar staal

Wat dus mijn vraag is heeft dat conische stuk invloed op de druk die beneden in het gat 90 heerst.

omdat het eigenlijk samengeperst wordt en dat gat in moet zeg maar

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [Natuurkunde] Krachten i.v.m. vloeibaar staal

Volgens mij heeft Sjakko gelijk. Het enige dat van belang is, is het verschil in afstand tussen de hoogte van de vloeistofkolom en het punt waarin je de druk wilt meten (buiten de normale gegevens die je sowieso nodig hebt, bijvoorbeeld valversnelling en dichtheid). De precieze afmetingen van het vat doen er niet toe.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Natuurkunde] Krachten i.v.m. vloeibaar staal

Wat dus mijn vraag is heeft dat conische stuk invloed op de druk die beneden in het gat 90 heerst.
Hoezo samengeperst? Als je die wanden zou inknijpen is het enige gevolg dat de vloeistof hoger zou komen te staan.

hieronder een voorstelling van een conisch vat. Let op de hoogte van de vloeistofkolom die op elke vierkante centimeter bodem en wand drukt.
conisch_vat.gif
conisch_vat.gif (4.49 KiB) 113 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer