Verband zelfontbrandingstemperatuur en druk?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Verband zelfontbrandingstemperatuur en druk?

Na voor een project op het HBO zelf biodiesel te hebben gemaakt willen we er enkele proefjes mee doen. Het is de bedoeling dat we de zelfontbrandingstemperatuur (de temperatuur waarbij het mengsel spontaan, dus zonder vonk, ontbrandt) bepalen en dit vergelijken met de waarde van echte diesel. Omdat de proef niet al te extreem mag worden gaan we dit bij normale druk doen, en niet bij de druk zoals in een dieselmotor. Het gaat tenslotte slechts om een vergelijking tussen de twee. Het zou echter nog beter zijn als de waarde bij normale druk kon worden omgerekend zodat een schatting kan worden gegeven van de zelfontbrandingstemperatuur bij de hogere druk. Zelf heb ik nog geen goed beeld van de invloed van de druk op de zelfontbrandingstemperatuur, dus ik kan eigenlijk ook niet zeggen of een proef bij standaarddruk überhaupt als vergelijking kan dienen (en die onderbouwing zou toch wel leuk staan in het verslag). De temperatuur neemt natuurlijk toe bij een snelle drukverhoging (zoals in een dieselmotor) volgens de formule PV = nRT, maar na afkoelen zou er dus ook nog invloed zijn van de hogere druk. Ik zou graag willen weten hoe dit verband eruit ziet en een formule ervoor vinden als die er is. Heeft iemand een idee?

Reageer